Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta RAM-minne i iMac 27" mid 2010

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-13 08:10

Hej
Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta RAM-minne i en iMac 27" mid 2010, i3-processor? Jag tänkte uppgradera föräldrarnas dator med lite mer minne, undrar vilket fabrikat på minne som är lämpligt och fungerar?

Enligt spec ska det vara 1333MHz, SO-DIMM DDR3. Men det finns många olika sådana.

Kolla prisjakt (för vilka stickor) och ifixit.com (för hur du byter).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-13 09:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla prisjakt (för vilka stickor) och ifixit.com (för hur du byter).

Jag har läst att det ibland inte funkar med vilket minne som helst i en Mac. Därför tänkte jag om någon har erfarenhet av någon minnesmodul som fungerar bra?

Ursprungligen av wahlle:

Jag har läst att det ibland inte funkar med vilket minne som helst i en Mac. Därför tänkte jag om någon har erfarenhet av någon minnesmodul som fungerar bra?

Då köper du 1333MHz, SO-DIMM DDR3 från förslagsvis en känd tillverkare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-13 10:34

Testa Crucial och Kingston resp hemsidor, de har enkla väljare där du anger dator eller laddar ner ett program som väljer åt dej.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-13 12:23
Ursprungligen av kenjon:

Testa Crucial och Kingston resp hemsidor, de har enkla väljare där du anger dator eller laddar ner ett program som väljer åt dej.

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-12-27 17:25

Vilka märken rekommenderas?

Hur är Corsairs minnen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-10 19:45
Ursprungligen av AndyK:

Vilka märken rekommenderas?

Hur är Corsairs minnen?

Corsair har jag dålig erfarenhet av i Mac. Fungerade inte bra, märkliga låsningar av dator, omstarter utan anledning och liknande. Fungerar felfritt med Kingston-minnen som Kingstons hemsida rekommenderade för just den aktuella iMacen.

  • Medlem
  • 2016-01-10 20:43

Komplett har en smidig minneskonfigurator och helt okej priser. https://www.komplett.se/subcategory/11209/min...

Ursprungligen av wahlle:

Hej
Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta RAM-minne i en iMac 27" mid 2010, i3-processor? Jag tänkte uppgradera föräldrarnas dator med lite mer minne, undrar vilket fabrikat på minne som är lämpligt och fungerar?

Enligt spec ska det vara 1333MHz, SO-DIMM DDR3. Men det finns många olika sådana.

Med rätt spec och på dom större varuhusen som är  Återförsäljare tycker jag priserna är humana. Brukar ju även säljas i 2 pack - som kan vara intressant för vissa.

Uppgifterna kommer från Mactracker - som app från AppStore. Finns även tips om hur du byter/kombinerar.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2016-01-11 08:40

Det är väl bara 2 av 4 slottar som är upptagna? Tänkte att jag skulle köpa 2x4 GB och få totalt 12 GB (jag har 2x2 GB idag), funkar det?

Ursprungligen av AndyK:

Det är väl bara 2 av 4 slottar som är upptagna?...

Apple-menyn --> Om den här datorn --> Systemrapport --> Minne

Där ser du vad som är upptaget och ledigt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2016-01-11 09:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apple-menyn --> Om den här datorn --> Systemrapport --> Minne

Där ser du vad som är upptaget och ledigt.

Tänkte mer på om det är OK att ha 12 GB. På Windows var det (förr) iaf inte populärt med 12 GB, de skulle vara 4, 8, 16, 32, etc.

Ursprungligen av AndyK:

Tänkte mer på om det är OK att ha 12 GB. På Windows var det (förr) iaf inte populärt med 12 GB, de skulle vara 4, 8, 16, 32, etc.

Det spelar ingen roll. Det behöver du inte fundera på.

Ursprungligen av AndyK:

Det är väl bara 2 av 4 slottar som är upptagna? Tänkte att jag skulle köpa 2x4 GB och få totalt 12 GB (jag har 2x2 GB idag), funkar det?

Så gjorde jag.

1
Bevaka tråden