Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple startar utbytesprogram av stickkontakter

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Segas:

Om det är helt blankt, då? Vare sig siffror eller EUR-märkningen? Kommer från en Air 2015.

Står i artikeln, då kan du byta in den.

Ursprungligen av keptang:

Står i artikeln, då kan du byta in den.

Tackar, tyckte jag läste igenom artikeln ordentligt men missade den biten.

Ursprungligen av Segas:

Om det är helt blankt, då? Vare sig siffror eller EUR-märkningen? Kommer från en Air 2015.

Du gjorde nog samma miss som mig. Läste inte sista meningen.

Allt utom EUR byts ut

Citat:

De stickkontakter det gäller känns igen genom att de har fyra eller fem tecken tryckta i den inre springan på den sida av kontakten som ansluts till själva adaptern. Alternativt finns ingenting tryckt i springan. Nyare kontakter har dock en regionkod med tre bokstäver tryckt, och behöver inte bytas ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-31 14:05

Jag har faktiskt en som gått sönder och exponerar strömförande detaljer. Panelen stickkontakterna sitter fast i har lossnat och kablarna glappar. Ingen aning om vilken enhet den kom med eller när den är inköpt. Har ju blivit ett 10-tal genom åren med Macbooks och iPads.

Hittade 8-st som måste bytas på första vändan i hemmet

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-02-01 08:28

Jahapp både iPad Air 2 adaptern och MBP adaptern måste bytas ut, crap.

  • Medlem
  • 2016-02-04 10:52

Moment 22

Så hittar jag en adapter med fem siffror och en utan.
Men när jag skriver in serienumren så får jag till svar att min produkt inte omfattas av programmet.

Hur gör jag då?

Ursprungligen av Mons:

Så hittar jag en adapter med fem siffror och en utan.
Men när jag skriver in serienumren så får jag till svar att min produkt inte omfattas av programmet.

Hur gör jag då?

Om du har en lokal butik som hanterar bytet så går du bara dit med pluggarna (du kan lämna laddaren hemma) och lämnar in dem över disk så ger de dig nya direkt.

I mitt fall tog det 30 sekunder plus 5 minuter om allmänt Applesurr och skvaller

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-02-04 17:36

Fick mina kontakter från Apple idag, de är snabba på att leverera!

Intressant att jag idag var tvungen att köpa en ersättningsadapter till min frus MB...

Kommer hem, öppnar förpackningen och ser att den har en kontakt som ska bytas ut...

  • Medlem
  • 2016-02-04 21:43
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple inleder en frivillig återkallelse och utbytesprogram av stickkontakter till laddare som kan gå sönder och ge elektriska stötar.

Läs hela artikeln här

Nu börjar jag få lite panik här. Jag borde ha läst noggrannare och inte haft så bråttom.

OK, min familj har flera iOS-enheter och jag tänkte bara, jag knappar in serienumret, loggar in med Apple-ID och skickar en laddare. Så länge laddaren är felfri så borde jag nog bli stoppad. Nu är frågan, blir man verkligen det? Jag är rädd att jag har beställt flera laddare som egentligen inte behöver bytas ut. De farliga laddarna ska ju sändas tillbaks och jag undrar vad som skulle hända om de var felfri. Jag ska försöka hinna ringa Apple imorgon men blir ändå lite panikslagen.

Nu har jag inte gjort detta remote men de skickar nog inga laddare utan bara utbytespluggen så jag tror inte att det är någon större fara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-05 09:10
Ursprungligen av Mons:

Så hittar jag en adapter med fem siffror och en utan.
Men när jag skriver in serienumren så får jag till svar att min produkt inte omfattas av programmet.

Hur gör jag då?

Mons,

Bry Dig inte om det...!!

Ta med dig alla de pluggar du har till ex.v. MacHuset på Östra Storgatan så bör de byta ut dem utan att du behöver ange till vad de har varit anslutna!

Lycka till

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-02-05 12:10

Jag förstår inte varför Apple vill ha serienr på produkten som den eventuellt felaktiga kontakten levererades med. Det borde räcka med den felaktiga kontaktens serienummer.

För mig som genom åren samlat på mig otaliga kontakter (vissa felaktiga?) är deras återkallelsebeteende ett skämt.

Ursprungligen av filuren:

Jag förstår inte varför Apple vill ha serienr på produkten som den eventuellt felaktiga kontakten levererades med. Det borde räcka med den felaktiga kontaktens serienummer.

För mig som genom åren samlat på mig otaliga kontakter (vissa felaktiga?) är deras återkallelsebeteende ett skämt.

Koppla av. Det var hur enkelt som helst.

När det gäller kontakterna så har de inga serienummer.

  • Medlem
  • 2016-02-05 14:58
Ursprungligen av Torkel:

Mons,

Bry Dig inte om det...!!

Ta med dig alla de pluggar du har till ex.v. MacHuset på Östra Storgatan så bör de byta ut dem utan att du behöver ange till vad de har varit anslutna!

Lycka till

Jag gör så

  • Medlem
  • 2016-02-05 22:01

Men gud vad klantig jag är detta gäller ju inte 5 W-laddarna, som jag begärt service på. Får ringa och hålla tummarna att ärendena hinner stängas ner och att inget hinner skickas.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-02-05 22:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Koppla av. Det var hur enkelt som helst.

När det gäller kontakterna så har de inga serienummer.

Bra.
Den info jag tidigare fick - som sa att man man var tvungen att ge serienummer på artikeln (datorn, iPaden, iPhonen) som kontakten kom med - är alltså felaktig? Hoppas så.

Ursprungligen av mattiL:

Fick mina kontakter från Apple idag, de är snabba på att leverera!

Fick mina samma dag som du. Dock bara 2 av 3 anmälda. Får kanske gå ner till Macforum med den tredje, plus en som jag inte hade serienummer till.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-06 17:12
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fick mina samma dag som du. Dock bara 2 av 3 anmälda. Får kanske gå ner till Macforum med den tredje, plus en som jag inte hade serienummer till.

Fyllde i formuläret på Apple samma dag som nyheten kom ut, fortfarande inte fått adaptern än.

Och där kom den tredje! Stack ut ur brevlådan när jag kom hem.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-08 21:41
Ursprungligen av macki81:

Fyllde i formuläret på Apple samma dag som nyheten kom ut, fortfarande inte fått adaptern än.

Adaptern kom idag

Bevaka tråden