Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips/Råd iPhone 6 16gb

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Klågerup
  • 2016-02-24 19:15

Syrrans grabb ska köpa iPhone 6 och han siktar på 16gb.
Om man väljer 16gb och köper istället mer iCloud utrymme och lagra typ bilder, video osv så att inte lurens utrymme blir fullt, tänker han rätt då???

  • Medlem
  • 2016-02-24 19:34

16GB är inte bra för något eller någon. En extra tusenlapp för 64 GB är värd pengarna alla dagar i veckan!
Min syster fick en iPhone 6 16GB av sin sambo. Han hade haft den som jobbmobil men tröttnat när minnet ständigt blev fullt. Syrran är inte heller imponerad. Trots att hon har bilderna lagrade i iCloud och inställningarna på telefonen inställd på "optimera iPhone-lagring" så får hon ständigt meddelanden om att hon först måste radera bilder från telefonen innan hon kan ta nya bilder.
Och då har hon nästan enbart bilder på telefonen. Ett par appar har hon ju, men ingen film eller musik lagrad på telefonen.

Köp INTE 16GB är mitt råd.

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2016-02-24 19:47
Ursprungligen av Dalle:

16GB är inte bra för något eller någon. En extra tusenlapp för 64 GB är värd pengarna alla dagar i veckan!
Min syster fick en iPhone 6 16GB av sin sambo. Han hade haft den som jobbmobil men tröttnat när minnet ständigt blev fullt. Syrran är inte heller imponerad. Trots att hon har bilderna lagrade i iCloud och inställningarna på telefonen inställd på "optimera iPhone-lagring" så får hon ständigt meddelanden om att hon först måste radera bilder från telefonen innan hon kan ta nya bilder.
Och då har hon nästan enbart bilder på telefonen. Ett par appar har hon ju, men ingen film eller musik lagrad på telefonen.

Köp INTE 16GB är mitt råd.

Tänker likadant, men om man har 200gb i iCloud så lär den inte klaga på ett tag?

  • Medlem
  • 2016-02-24 19:50

Syrran har 90% ledigt på iCloud, men den klagar lik förbannat om att utrymmet på telefonen är fullt. Jag vet inte exakt har bilderna lagras när man har "optimera iPhonelagring" aktiverat. Men att det tar upp plats på telefonen är alldeles uppenbart.

Ursprungligen av Dalle:

Syrran har 90% ledigt på iCloud, men den klagar lik förbannat om att utrymmet på telefonen är fullt. Jag vet inte exakt har bilderna lagras när man har "optimera iPhonelagring" aktiverat. Men att det tar upp plats på telefonen är alldeles uppenbart.

Så fort man tittar på en bild så laddas väl hela ner? Äter lika mkt som om man inte haft funktionen på då.

  • Medlem
  • 2016-02-24 20:01
Ursprungligen av keptang:

Så fort man tittar på en bild så laddas väl hela ner? Äter lika mkt som om man inte haft funktionen på då.

Som sagt. Jag har faktiskt inte en susning om hur bilderna hanteras. Men om det finns någon som är helt säker på hur det hänger ihop så lyssnar jag gärna.
Jag konstaterar bara att trots att man har bilderna lagrade i molnet så tar minnet snabbt slut i en 16GB iPhone.

Ursprungligen av Dalle:

Som sagt. Jag har faktiskt inte en susning om hur bilderna hanteras. Men om det finns någon som är helt säker på hur det hänger ihop så lyssnar jag gärna.
Jag konstaterar bara att trots att man har bilderna lagrade i molnet så tar minnet snabbt slut i en 16GB iPhone.

Har för mig att det är så.

En lösning om man köper 16GB (utav någon anledning) så kan man synka upp bilderna till Google Photos (obegränsat utrymme om man vill), i appen finns en knapp där man enkelt kan ta bort det som är synkat redan från telefonen och på det sättet hålla maximalt med utrymme ledigt på telefonen.

Kan vara ett alternativ, vet flera med 16GB som kör med det och det funkar finfint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-24 20:20
Ursprungligen av Dalle:

Som sagt. Jag har faktiskt inte en susning om hur bilderna hanteras. Men om det finns någon som är helt säker på hur det hänger ihop så lyssnar jag gärna.
Jag konstaterar bara att trots att man har bilderna lagrade i molnet så tar minnet snabbt slut i en 16GB iPhone.

Som jag har förstått det så är iCloud till för att ha informationen synkad mellan dina olika enheter, t.e.x. bilder. Det innebär att om du lägger till en bild så synkas den till iCloud så att samma bild dyker upp på din Mac och iPad likaså om du tar bort en bild, så försvinner den från alla andra enheter inklusive iCloud. Så om du vill spara dina bilder på något annat ställe än telefonen, så behöver du en annan lösning än iCloud. Du kan använda din HD på Mac (med backup förstås) eller någon annan moln-lösning, såsom Google eller Dropbox.
Vill du ha alla dina bilder på telefonen, så rekommenderar jag ett större minne.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-24 20:35
Ursprungligen av Gnulia:

Som jag har förstått det så är iCloud till för att ha informationen synkad mellan dina olika enheter, t.e.x. bilder. Det innebär att om du lägger till en bild så synkas den till iCloud så att samma bild dyker upp på din Mac och iPad likaså om du tar bort en bild, så försvinner den från alla andra enheter inklusive iCloud. Så om du vill spara dina bilder på något annat ställe än telefonen, så behöver du en annan lösning än iCloud. Du kan använda din HD på Mac (med backup förstås) eller någon annan moln-lösning, såsom Google eller Dropbox.
Vill du ha alla dina bilder på telefonen, så rekommenderar jag ett större minne.

iCloud är flera saker för bilder – här ovan i tråden skriver man om iCloud-bildbibliotek som lagrar bilder primärt i molnet, och inte lokalt på mobilen. Men att det trots det tar upp utrymme på mobilen.

Instämmer med föregående – 16GB (eller 10-12 egentligen) är på tok för lite.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-29 09:09

Jag tror de har kvar 16GB i sortimentet för att kunna erbjuda en modell till företagen, lite billigare och som inte används för privata saker, som bilder, musik, massor av appar etc.
Till privatpersoner skulle jag aldrig rekommendera den. Såvida man inte låter bli att ta bilder eller bara lyssnar på strömmande musik.

1
Bevaka tråden