Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes - auktoriserad enheter

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 18:02

Förresten, det som strular här kan vara att låten "Everybody Hurts" är köpt med ett annat Apple-ID än det som du nu är inloggad med på i iTunes. Kan det vara fallet? Olika Apple-ID eller kopierad fil?

Tillägg: Samma dator kan också auktoriseras för flera olika Apple-ID, alltså för att spela upp låtar inköpta med olika Apple-ID. Du kan kolla vilket Apple-ID som köpt en låt genom att högerklicka på låten, välj Visa info och se under fliken Arkiv. Läs mer här: Om iTunes vid upprepade tillfällen ber dig auktorisera datorn

Senast redigerat 2016-03-02 18:20
Ursprungligen av keptang:

Det är andra datorer, kan vara en och samma dator som du gjort det på 3 gånger också (installerat om datorn/iTunes t.ex. och glömt avaktivera = 1 aktivering tagen redan).

Vad tråkigt att man inte får se historik på vad man gjort och auktoriserat. Man får ju ett meddelande att datorn är auktoriserat ifall man vill göra en auktorisering. Så jag förstår inte hur det skulle ha gått till att samma dator kan vara auktoriserade flera gånger.

Ursprungligen av IngoX:

Förresten, det som strular här kan vara att låten "Everybody Hurts" är köpt med ett annat Apple-ID än det som du nu är inloggad med på i iTunes. Kan det vara fallet? Olika Apple-ID eller kopierad fil?

Tillägg: Samma dator kan också auktoriseras för flera olika Apple-ID, alltså för att spela upp låtar inköpta med olika Apple-ID. Du kan kolla vilket Apple-ID som köpt en låt genom att högerklicka på låten, välj Visa info och se under fliken Arkiv. Läs mer här: Om iTunes vid upprepade tillfällen ber dig auktorisera datorn

Den låten köpte jag inte för länge sedan och då hade jag min mac-dator. Vad menas med ändringsdatum? jag kan ju inte öppna den vare sig på min iTunes bibliotek eller i iTunes store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 21:10
Ursprungligen av calinou:

Vad tråkigt att man inte får se historik på vad man gjort och auktoriserat. Man får ju ett meddelande att datorn är auktoriserat ifall man vill göra en auktorisering. Så jag förstår inte hur det skulle ha gått till att samma dator kan vara auktoriserade flera gånger.

Nej, tyvärr kan man inte se historik över vilka datorer man auktoriserat tidigare. Och det kan bli fel, samma dator kan ha uppfattats som två olika om den uppgraderats (operativsystem eller hårdvara) mellan två auktoriseringar. Det bara är så. Därför finns en lösning, att avauktorisera alla historiska auktoriseringar och åter auktorisera bara sin nuvarande dator.

Nu är det nog inte det som är problemet här, för du har inte nått maxtaket fem ännu. Men intressant är att iTunes uppfattade att det fanns fyra datorer auktoriserade till ditt Apple-ID redan för två år sedan. Vi har nämligen haft den här diskussionen förut Titta i den här tråden. Där blandade jag ihop auktorisering och associering, så hoppa över inlägg #9 och läs istället inlägg #15. Men summa summarum, om det här med att du har 4 datorer auktoriserade fortfarande stör dig, då är det dags att avauktorisera alla och sedan bara auktorisera din nuvarande.

Ursprungligen av calinou:

Den låten köpte jag inte för länge sedan och då hade jag min mac-dator. Vad menas med ändringsdatum? jag kan ju inte öppna den vare sig på min iTunes bibliotek eller i iTunes store.

Och du har dubbelkollat att låten är köpt på samma Apple-ID som du just nu är inloggad med i iTunes? Jag ställer frågan eftersom du tidigare sagt att du haft problem efter att ha skapat två Apple-ID.

Slog ihop två likadan trådar.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, tyvärr kan man inte se historik över vilka datorer man auktoriserat tidigare. Och det kan bli fel, samma dator kan ha uppfattats som två olika om den uppgraderats (operativsystem eller hårdvara) mellan två auktoriseringar. Det bara är så. Därför finns en lösning, att avauktorisera alla historiska auktoriseringar och åter auktorisera bara sin nuvarande dator.

Nu är det nog inte det som är problemet här, för du har inte nått maxtaket fem ännu. Men intressant är att iTunes uppfattade att det fanns fyra datorer auktoriserade till ditt Apple-ID redan för två år sedan. Vi har nämligen haft den här diskussionen förut Titta i den här tråden. Där blandade jag ihop auktorisering och associering, så hoppa över inlägg #9 och läs istället inlägg #15. Men summa summarum, om det här med att du har 4 datorer auktoriserade fortfarande stör dig, då är det dags att avauktorisera alla och sedan bara auktorisera din nuvarande.

Och du har dubbelkollat att låten är köpt på samma Apple-ID som du just nu är inloggad med i iTunes? Jag ställer frågan eftersom du tidigare sagt att du haft problem efter att ha skapat två Apple-ID.

Tack att du påminner mig om min gamla tråd med Apple-ID. Jag hade nog förträngt det hela.....
Dock kan jag inte se enligt beskrivningen att genom att högerklicka på en låt och välja info-fliken ska det visas vilken Apple-ID den köptes med. Det står min e-post adress ovan (som är samma som aktuell konto e-post) men ingen detaljerad info om Apple-ID
Jag vill då gärna rensa bort alla auktoriseringar som du föreslår men undrar innan om vilka risker finns med att göra detta. Ska man ta en backup först på samtliga enheter som är kopplade till iTunes-kontot?

Som jag kan konstatera efter att ha kontrollerat på diverse låtar via "visa info" så är vissa låtar köpta på annan Apple-ID e-post adress. Jag skulle vilja slå ihop alla låtar till samma Apple-ID. Dessutom har de olika sökvägar.

Jag är väldigt tacksam att få hjälp här men troligen får jag ringa supporten eftersom det verkar vara svårt att fixa själv.

Senast redigerat 2016-03-03 09:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-03 09:10
Ursprungligen av calinou:

Dock kan jag inte se enligt beskrivningen att genom att högerklicka på en låt och välja info-fliken ska det visas vilken Apple-ID den köptes med. Det står min e-post adress ovan men ingen info om Apple-ID

Det står precis ovanför "köpdatum" där du klippte av bilden i inlägg #33, "köpt av". Där ska det stå ditt namn och inom parantes inloggningsnamnet (en epostadress). Och där ser du tydligen din epost-adress som alltså då är det Apple-ID som köpte den låten. Men jag misstänker att du kan ha varit inloggad med två olika Apple ID. När du går till iTunes menyn Affär > Visa konto, är det då samma epostadress som visas i parentesen? Om det inte är det så är det orsaken till att du inte kan spela upp denna låten.

Ursprungligen av calinou:

Jag vill då gärna rensa bort alla auktoriseringar som du föreslår men undrar innan om vilka risker finns med att göra detta. Ska man ta en backup först på samtliga enheter som är kopplade till iTunes-kontot?

Det finns inga risker, men löser nog inte det aktuella problemet med låten du inte kan spela upp. Du trycker på avauktorisera alla. Det enda som händer är att du inte kan spela upp någon köpt låt från iTunes på datorn tills du auktoriserat den igen via iTunes menyn Affär.

Om du har dubbla Apple-ID som du omväxlande loggat in med kan det upplevas rörigare, för då visas olika information om auktoriserade datorer beroende på vilket konto du för närvarande är inloggad med.

Ursprungligen av IngoX:

Det står precis ovanför "köpdatum" där du klippte av bilden i inlägg #33, "köpt av". Där ska det stå ditt namn och inom parantes inloggningsnamnet (en epostadress). Och där ser du tydligen din epost-adress som alltså då är det Apple-ID som köpte den låten. Men jag misstänker att du kan ha varit inloggad med två olika Apple ID. När du går till iTunes menyn Affär > Visa konto, är det då samma epostadress som visas i parentesen? Om det inte är det så är det orsaken till att du inte kan spela upp denna låten.

Det finns inga risker, men löser nog inte det aktuella problemet med låten du inte kan spela upp. Du trycker på avauktorisera alla. Det enda som händer är att du inte kan spela upp någon köpt låt från iTunes på datorn tills du auktoriserat den igen via iTunes menyn Affär.

Om du har dubbla Apple-ID som du omväxlande loggat in med kan det upplevas rörigare, för då visas olika information om auktoriserade datorer beroende på vilket konto du för närvarande är inloggad med.

Tack IngoX nu förstår jag bättre hur det förhåller sig. Jag har kollat som via Affär/visa konto. Den låten köptes till aktuell Apple-ID (E-post konto). Då är det ett annat fel med andra ord att jag inte kan spela denna låt.
Jag har kompletterat på inlägget #36 angående dubbla Apple-ID. Ska jag kanske ringa supporten i stället för att försöka göra själv? Även om jag får bra instruktion här så verkar det vara för invecklat strul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-03 14:48
Ursprungligen av calinou:

Som jag kan konstatera efter att ha kontrollerat på diverse låtar via "visa info" så är vissa låtar köpta på annan Apple-ID e-post adress. Jag skulle vilja slå ihop alla låtar till samma Apple-ID.

Bra idé att ringa supporten, de kan ju från sin sida se dina Apple-ID:n och vad som är köpt på vad, det kan inte vi. Men de kommer nog inte hjälpa dig att slå ihop dina olika Apple-ID, eller föra över inköp från ett konto till ett annat. Det är många som önskat det, men hittills har Apple en policy att inte slå ihop konton.

Men ta hjälp av dem att få helt klart för dig själv vilka olika Apple-ID du har och bestäm dig för vilket du använder fortsättningsvis, lämpligtvis det som har gjort flest inköp i iTunes och App Store. Det andra kontot kommer du fortfarande behöva för att kunna spela upp media eller uppdatera appar som är inköpta på det kontot (t.ex behöver din dator vara auktoriserad även för detta sekundära konto). Men jag undrar om du inte skulle kunna starta Familjedelning med dig själv, som ett sätt att koppla extrakontot till ditt huvudsakligen använda Apple-ID. Den enda du skulle behöva bjuda in till din "familjegrupp" är alltså ditt andra Apple-ID, så slipper du tänka på extrakontot i fortsättningen. Det blir det närmaste en sammanslagning man kan komma. Fråga supporten om det!

Den andra användningen av Apple-ID är för iCloud-tjänster och synkronisering. Enklast är om det Apple-ID du fortsättningsvis använder i iTunes och App Store också är samma som du använder för iCloud. Det går att ha olika, en del väljer aktivt att ha olika, men sannolikt är det ingen fördel för dig. Om det Apple-ID du bestämmer dig för att fortsättningsvis använda för iTunes/App Store inte är samma som du idag använder för iCloud så går det att föra över den mesta informationen från ett iCloud-konto till ett annat via olika export/import-manövrar. Men vi hoppas att det inte behövs!

Ursprungligen av IngoX:

Bra idé att ringa supporten, de kan ju från sin sida se dina Apple-ID:n och vad som är köpt på vad, det kan inte vi. Men de kommer nog inte hjälpa dig att slå ihop dina olika Apple-ID, eller föra över inköp från ett konto till ett annat. Det är många som önskat det, men hittills har Apple en policy att inte slå ihop konton.

Men ta hjälp av dem att få helt klart för dig själv vilka olika Apple-ID du har och bestäm dig för vilket du använder fortsättningsvis, lämpligtvis det som har gjort flest inköp i iTunes och App Store. Det andra kontot kommer du fortfarande behöva för att kunna spela upp media eller uppdatera appar som är inköpta på det kontot (t.ex behöver din dator vara auktoriserad även för detta sekundära konto). Men jag undrar om du inte skulle kunna starta Familjedelning med dig själv, som ett sätt att koppla extrakontot till ditt huvudsakligen använda Apple-ID. Den enda du skulle behöva bjuda in till din "familjegrupp" är alltså ditt andra Apple-ID, så slipper du tänka på extrakontot i fortsättningen. Det blir det närmaste en sammanslagning man kan komma. Fråga supporten om det!

Den andra användningen av Apple-ID är för iCloud-tjänster och synkronisering. Enklast är om det Apple-ID du fortsättningsvis använder i iTunes och App Store också är samma som du använder för iCloud. Det går att ha olika, en del väljer aktivt att ha olika, men sannolikt är det ingen fördel för dig. Om det Apple-ID du bestämmer dig för att fortsättningsvis använda för iTunes/App Store inte är samma som du idag använder för iCloud så går det att föra över den mesta informationen från ett iCloud-konto till ett annat via olika export/import-manövrar. Men vi hoppas att det inte behövs!

Numera har jag samma Apple-ID för iCloud som för iTunes. Det verkar vara ett bara alternativ med familjedelning eftersom det inte går att slå ihop. Tack så väldigt mycket för hjälpen med tydliga förklaringar!

Bevaka tråden