Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Å, Ä, & Ö i ATV4

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sökte efter ett program på SVT Play och insåg att å, ä & ö inte fanns bland bokstäverna.
Är detta normalt eller är det någon inställning?

Jag tror att å, är och ö ligger under specialtecken i svt's app (inte säker dock).

Ursprungligen av Cancerman:

Jag tror att å, är och ö ligger under specialtecken i svt's app (inte säker dock).

Nix, tyvärr inte.

Ursprungligen av RolexJocke:

Nix, tyvärr inte.

Om du trycker och håller in på A respektive O, får du då alternativ att välja mellan?

Senast redigerat 2016-05-18 04:19
  • Avstängd
  • 2016-05-17 06:20

Då har du fel språk eller regions inställning för dom ska finnas med.

Ursprungligen av Cancerman:

Om du håller trycker och håller in på A respektive O, får du då alternativ att välja mellan?

Tackar och bugar, med ditt tips så funkar det.

• Avstängd
  • 2016-05-18 14:54

Tackar och bugar, med ditt tips så funkar det.

Ser du inte ä,å,ö hela tiden så har du inte fixat det utan kringått problemet.

Ursprungligen av Hffre:

Ser du inte ä,å,ö hela tiden så har du inte fixat det utan kringått problemet.

Det är nog en inställning som behöver göras, allt står på svensk inställning men mina bokstäver visas inte i en rad på längden
som i ditt tidigare inlägg.

• Avstängd
  • 2016-05-18 19:34

Det är nog en inställning som behöver göras, allt står på svensk inställning men mina bokstäver visas inte i en rad på längden
som i ditt tidigare inlägg.

Har du ställt in på rätt region?

Ursprungligen av Hffre:

Har du ställt in på rätt region?

Språk Svenska & region Sverige tidszon Stockholm. Hur ställer du in att bokstäverna visas på en rad?
Kan det ha någon betydelse att jag använder en ATV3 fjärr?

• Avstängd
  • 2016-05-18 20:57

Språk Svenska & region Sverige tidszon Stockholm. Hur ställer du in att bokstäverna visas på en rad?
Kan det ha någon betydelse att jag använder en ATV3 fjärr?

Då har jag inget svar på varför det är annorlunda hos dig.
Nej det ska inte spela någon roll.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-19 07:34

Ser det ut så här? Bokstäverna A-Z och siffror i en 6x6-layout.

Det har hänt mig några gånger utan att jag kunnat se något mönster varför det dyker upp. Region och språkinställningar alltid på svenska. Försvinner efter en omstart.

Intressant att du använder en ATV3-fjärr. I denna tråd var ju @Sperious inne på att detta är en äldre layout som kan dyka upp om kontakten med fjärrkontrollen strular. Om du saknar en ATV4-fjärr att jämföra med kan du ju istället testa med iOS-appen Fjärrkontroll eller ett trådlöst Apple tangentbord.

Tillägg: Japp, det är ATV3-fjärren som triggar igång den gamla layouten.
http://robservatory.com/use-grid-style-passwo...

Själv har jag ingen ATV3-fjärr men det kanske var den gamla remote-appen eller en bug som triggade igång det i mitt fall

Senast redigerat 2016-05-19 08:23

Det stämde bra med fjärr teorin, med originalfjärren fanns alla bokstäver med och presenterades i en rad.

Tack för hjälpen.

Senast redigerat 2016-05-19 19:37
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-19 21:03

Det stämde bra med fjärr teorin, med originalfjärren fanns alla bokstäver med och presenterades i en rad.

Tack för hjälpen.

Och jag testade nu att väcka min ATV4 från viloläget med appen Fjärrkontroll och även då aktiveras 6x6-griden utan ÅÄÖ i både Apples egna appar och i andra. Men en omstart av appen med originalfjärren återställer utseendet.

Riktigt skumt att fjärren kan ändra utseendet men man ska aldrig sluta förvåna sig.

Riktigt skumt att fjärren kan ändra utseendet men man ska aldrig sluta förvåna sig.

Riktigt smart att fjärren ändrar utseendet. Skulle vara hopplöst att knappa in på den långa raden med den gamla fjärren när man inte kan svepa över bokstäverna. Själv använder jag en Logitech Harmony-fjärr och får då det kompakta utseendet utan åäö.

1
Bevaka tråden