Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hörlursadapter för Iphone 7 visas på Computex

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kinesisk tillverkare har redan utannonserat en hörlursadapter, inför uppgifterna om att Iphone 7 saknar hörlurskontakt.

Läs hela artikeln här

Jisses va klumpigt! Nej, det där håller ju inte alls...herregud.
Jag tycker Apple har flippat ut när dom dumpar en så EXTREMT etablerad industri/konsument-standard som mini-tele. Det är t.o.m. mera rubbat än om dom skulle hitta på en egen närradio-standard istället för Blue-tooth - tänk er att dom dumpar Blue-tooth och inför egen standard för trådlösa tillbehör!!!
Om det fanns en chans att resten av mobil-industrin gick över till Lightning - vilket skulle innebära att alla lurar tillslut kom med Lightningkontakt - så skulle jag förstå detta...men det händer ju aldrig så klart.
Att ORSAKEN till detta vansinne dessutom är något så fjantigt som telefoners TUNNHET är ju...ja, jag vet inte vad jag ska säga. Apple har pajat ihop denna gång. Totalt.
Nå - det är ju bara att anpassa sig då jag givetvis inte tänker byta plattform (en stor del av livet kan man säga) för en sådan här sak; jag väntar bara in när lurar med Lightning kommer (det kommer ju några få så klart, high-end-lurar...och det är vad jag använder i alla fall). Upp med börsen igen.
Under tiden så hoppas jag verkligen på en slim adapter...jag gissar att Apple själva släpper en (säkert överpris, men sliiiim och snygg).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-31 18:13
Ursprungligen av Redaktionen:

En kinesisk tillverkare har redan utannonserat en hörlursadapter, inför uppgifterna om att Iphone 7 saknar hörlurskontakt.

Läs hela artikeln här

Citat:

Det är ännu oklart om dessa tillbehör faktiskt finns tillgängliga redan, eller om det bara är fråga om prototyper. Något som talar för det senare är att produkterna enligt bilder från Macotakara är MFI-certifierad (Made for Iphone), och därmed skulle vara godkända av Apple. Det verkar osannolikt att detta skulle ske innan telefonerna ifråga lanserats.

Detta är ju inget annat än ett externt ljudkort (D/A-omvandlare) för iPhone. Sådana finns ju redan på marknaden och det finns ingen anledning varför de inte kan MFI-certifieras innan en eventuell iPhone utan 3,5 mm hörlurskontakt lanserats.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-05-31 18:24

OT men jag tror inte att Apple kommer nämna den nya telefonen iPhone 7.

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2016-05-31 20:23

Det kan ju också vara så att de tillverkar den på ren spekulation, alternativt att de bara gjort några prototyper och tagit med för att få lite uppmärksamhet.

Ursprungligen av Redaktionen:

En kinesisk tillverkare har redan utannonserat en hörlursadapter, inför uppgifterna om att Iphone 7 saknar hörlurskontakt.

Läs hela artikeln här

Oavsett mini-pluggens vara eller icke-vara skulle jag gärna haft en DA+fjärr i stil med (den bortglömda?) iPod radio remote till mina sladdhörlurar.

Trådlösa bluetooth lurar. Behöver inget annat.
Skulle aldrig gå tillbaka till lurar med sladd.
Kanske drar lite mer batteri, men sällan ngt som stör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-31 22:22
Ursprungligen av gabriela:

Oavsett mini-pluggens vara eller icke-vara skulle jag gärna haft en DA+fjärr i stil med (den bortglömda?) iPod radio remote till mina sladdhörlurar.

Ungefär som den här 1, den här 2, eller den här 3? (om du inte menade att de ska ha FM-radio också)
Alltså ganska likadana produkter som i denna nyhet. De två senare anges vara MFI-certifierade.

Ursprungligen av IngoX:

Ungefär som ..

Ja ungefär, men hittar ingen som stödjer mikrofon, vilket vore väldigt praktiskt.
Svårt att hitta bra recensioner (på icke-japanska) - har du testat någon..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-31 23:20
Ursprungligen av gabriela:

Ja ungefär, men hittar ingen som stödjer mikrofon, vilket vore väldigt praktiskt.
Svårt att hitta bra recensioner (på icke-japanska) - har du testat någon..?

Ja, mic önskar man ju naturligtvis om man ska ansluta sina hifi-lurar till ligtningkontakten.
Nej inte testat, mina öron nöjer sig med iPhonens inbyggda D/A, så länge sådan finns.

Ursprungligen av IngoX:

Ja, mic önskar man ju naturligtvis om man ska ansluta sina hifi-lurar till ligtningkontakten.
Nej inte testat, mina öron nöjer sig med iPhonens inbyggda D/A, så länge sådan finns.

Jaha, då förstår jag. Du tänkte bara hjälpa mig googla. Tack för hjälpen då!

Jag har dessutom inte särskilt "hifi-iga" hörlurar, men de har aktiv bullerdämpning vilket jag uppskattar. Dock ej ens volymkontroll vilket jag inte uppskattar. Övriga kontrollreglage skulle jag också uppskatta, så det handlar mer om fjärrkontrollen än förstärkaren för min del.
Hoppas det reder ut saken för dig.

För många är det inget alternativ med Bluetooth när det gäller lyssning: 1. Man vill ha In-Ear som ryms i fickan = alltid med = spontant lyssnande anytime = inget: "ojdå...fick viss inte med mig lurarna". 2. Att se till att ÄNNU en pryl ALLTID måste vara laddad Is Not An Option. Enough is enough. ("ojdå...shit...slut batteri i lurarna" är inget sätt att leva för många)

När det kommer In-Ear Bluetooth-lurar som håller laddning 1 år och 500 timmars lyssning så går jag över till trådlöst.

Ursprungligen av panther:

Trådlösa bluetooth lurar. Behöver inget annat.
Skulle aldrig gå tillbaka till lurar med sladd.
Kanske drar lite mer batteri, men sällan ngt som stör.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jisses va klumpigt! Nej, det där håller ju inte alls...herregud.
Jag tycker Apple har flippat ut när dom dumpar en så EXTREMT etablerad industri/konsument-standard som mini-tele. Det är t.o.m. mera rubbat än om dom skulle hitta på en egen närradio-standard istället för Blue-tooth - tänk er att dom dumpar Blue-tooth och inför egen standard för trådlösa tillbehör!!!
Om det fanns en chans att resten av mobil-industrin gick över till Lightning - vilket skulle innebära att alla lurar tillslut kom med Lightningkontakt - så skulle jag förstå detta...men det händer ju aldrig så klart.
Att ORSAKEN till detta vansinne dessutom är något så fjantigt som telefoners TUNNHET är ju...ja, jag vet inte vad jag ska säga. Apple har pajat ihop denna gång. Totalt.
Nå - det är ju bara att anpassa sig då jag givetvis inte tänker byta plattform (en stor del av livet kan man säga) för en sådan här sak; jag väntar bara in när lurar med Lightning kommer (det kommer ju några få så klart, high-end-lurar...och det är vad jag använder i alla fall). Upp med börsen igen.
Under tiden så hoppas jag verkligen på en slim adapter...jag gissar att Apple själva släpper en (säkert överpris, men sliiiim och snygg).

Å andra sidan har Apple tidigare - vid flera tillfällen - tagit bort /ändrat specar - som sedan blivit standard.
Exempelvis Diskett och Nanosim - där man var först att ta bort resp ändra specen. Någon skall ju vara först.
Storm i ett vattenglas skulle man också kunna kalla det. ?

Jo, Apple har infört mycket som blivit standard p.g.a. - delvis eller helt - deras satning på tekniken. Men det har gällt teknik dom inte äger. Skillnaden här är att Lightning ägs av Apple. resten av industrin kommer ALDRIG att hoppa på Lightning. No way. Tyvärr.
Tar andra mobiltillverkare också bort minitele så kommer dom att skicka ljudet via microUSB'n som redan sitter på deras lurar. Eller använda en helt ny kontakt. INTE Lightning.

Ursprungligen av adress@mac:

Å andra sidan har Apple tidigare - vid flera tillfällen - tagit bort /ändrat specar - som sedan blivit standard.
Exempelvis Diskett och Nanosim - där man var först att ta bort resp ändra specen. Någon skall ju vara först.
Storm i ett vattenglas skulle man också kunna kalla det. ?

Ursprungligen av Demiurgen:

Tar andra mobiltillverkare också bort minitele så kommer dom att skicka ljudet via microUSB'n som redan sitter på deras lurar. Eller använda en helt ny kontakt. INTE Lightning.

Nä, USB Type-C som redan sitter i många lurar och t.ex. MacBook.

Jepp, du har rätt. Det blir Type-C så klart.

Ursprungligen av keptang:

Nä, USB Type-C som redan sitter i många lurar och t.ex. MacBook.

1
Bevaka tråden