Fascinerande hur många som redan i höstas blev "tvungna" att byta från Aperture. Som om det blev oanvändbart över en natt.
Det är nog inte så konstigt som det först verkar. Jag var en Aperture-användare som väntade, ganska tålmodigt får man säga, på nästa version. Jag trivdes bra med programmet och hade överseende med vissa brister i väntan på nästa release som förhoppningsvis skulle täta de värsta läckorna.
Parallellt har jag alltid haft Lightroom installerat och i takt med olika uppdateringar har jag gjort stickprov för att jämföra programmen och hålla mig uppdaterad. När Apple gick ut och sa att man inte tänkte utveckla Aperture så var det inte aktuellt för mig att fortsätta importera en massa foton där; det blir ju inte mindre jobb ju mer man måste konvertera.
Aperture hade fortfarande varit användbart för mig, men jag skulle sakna vissa objektivförbättringsmöjligheter och Lightrooms perspektivverktyg.
Att jobba med foto tror jag för många är ett långsiktigt projekt. Jag tycker det är viktigt att hitta en lösning som har en framtid.