Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac.se-adresser och dess administratör - status

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med att få min mac.se-adress att funka på nya macen och har raderat den förra installationen av min mac.se-mail och kört filen som jag laddat ner från rossa tidningsstallet utan framgång. Kan skicka mac.se mail med telefonen till datorn men inte skicka från datorn. Problemet kan handla om TLS-certifikatet men är inte säker. Någon som känner till vad som pågår? Någon som känner till en vettig lösning?

Tack på förhand,

Andreas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-18 23:36

mac.se? Får ingen träff med dig eller ping, men domänen verkar reggad. De kanske har gömt den?
Du menar inte mac.com?

Ursprungligen av kenjon:

mac.se? Får ingen träff med dig eller ping, men domänen verkar reggad. De kanske har gömt den?
Du menar inte mac.com?

Tjenare Kenjon, det var ett tag sedan, hoppas det är bra med dig.
Jora, domänen finns som epost-domän och tidigare drevs mac.se av Martin Björnström. Insåg precis att företaget heter Eriksberg AB, ska kolla om jag får tag på någon där. Min mac.se-mail verkar funka på min iPhone men på min macbook har jag problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-19 10:22

OK, funkar det på iPhone ska det ju inte vara några problem. Testat med olika portar/SSL/TLS?
PS. Hur har det gått med Apple][-muséet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-19 23:57

Hej Andreas, jag har inte upplevt några anslutningsproblem med mitt mac.se-konto.

Jag har nog alltid gjort inställningarna manuellt istället, testa det. Men jag prövade just att själv ladda ner Kerio Connect Account Assistant och det fungerade bra att låta den installera en användarprofil som la till ett IMAP-konto i Mail på ett nytt användarkonto i min mac. Detta med reservation för att jag testade på OS X 10.11.6, kanske problem med Sierra?

De inställningar för IMAP som profilen installerade och som fungerar:
Inkommande server: rossa.tidningsstallet.se
Användarnamn: [email protected]
Lösenord: xxxxx
Port: 993 Använd SSL.
Autentisering: Extern (TLS-klientcertifikat)
Inget prefix för IMAP-sökväg, ej ibockat att tillåta osäker autentisering och ibockat att använda IDLE-kommando om servern stöder det.

För utgående SMTP-server:
Port: 465 Använd SSL
Autentisering: Ingen. -> Detta är lite märkligt. Först när assistenten gjort inställningar var det ifyllt Autentisering: Lösenord och assistenten hade fyllt i rätt användarnamn och lösenord. Men så snart jag skickat ett mail ändras inställningen till Autentisering: Ingen. Jag har samma beteende på mitt vanliga användarkonto på datorn där jag gjort inställningarna manuellt, utan användarprofil.
För övrigt är rutan "Upptäck och hantera kontoinställningar automatisk" ibockad och rutan "Tillåt osäker autentisering" urbockad.
TLS-certifikat: Inget

På iPhonen (iOS 9.3.5) under SMTP-inställningar har jag inställt Autentisering: lösenord och där funkar det. (Port 465, använd SSL)
Hoppas du får igång det!

Jag rensade alla konton som var förknippade med mac.se och gjorde en ny nedladdning på rossatidningsstallet och nu funkar allt som det ska. Höll jag på med ett macmuseum?

Ursprungligen av kenjon:

Du menar inte mac.com?

Det var längesen! Jag hade också mail och hemsida på mac.se på den tiden.

Nope, mac.se och är grymt mallig över den. Jag fick för övrigt bra hjälp av Jonny som driver rossatidningsstallet så jag är happy och lättad nu.

/andreas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-26 12:07

Hade du inte Apple ][? Minnet är dåligt nuförtiden....

Jojo, det har jag. Och då när vi snackade mest så hade jag en iMac efter att ha haft CP i många år. iMacen är kvar hemma men är ganska trött, hamnade i spiralen att jag inte kunde uppdatera telefonen för att iTunes inte kunde uppdateras för att operativsystemet var för gammal för att datorn var för gammal för nytt operativsystem. Eller det skulle ha blivit jobbigt att uppdatera i flera led. Har den första generationen aluminium-iMac. Men nu är jag uppdaterad med en MacBook Pro, en iPad och bytte nyligen min iPhone 4 till iPhone SE. Frågan är vad jag ska försöka hitta på med min gamla iMac. Den funkar ju fortfarande.

/andreas

1
Bevaka tråden