Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Apple får inte hålla mig gisslan med Mac OS"

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De nya Macbook Pro-modellerna är ett klart steg framåt, men prisökningen är svår att svälja. Hur mycket extra är vi villiga att betala för Mac OS?

Läs hela artikeln här

Precis detta handlar mitt inlägg i forumet om. Det debatteras flitigt och den slutsats jag drar är att vi köper våra Macbooks främst för deras OS.

Design och prestanda är inte värt det 2 till 3 gånger högre priset jämfört med konkurrenterna. Som alltid legat före på prestandan men nu även börjat hänga med på designen. Nya HP Spectre och Asus Zenbook är bra exempel på det.

Men det är ändå hos Google jag tror att framtiden ligger. De har rätt prisbild och rätt kunskap för att kunna bli marknadsledande.

Om Apple fortsätter att höja och höja sina priser så kommer de att tappa på det. Min IPhone kostade 11,000kr i år och min MacBook 18,000kr förra året.

Nu skall det bli ännu dyrare och jag måste köpa till kablar för att kunna använda min iPhone tillsammans med min nya Mac... (Wi-fi kräver att man först ansluter med kabel av någon udda anledning)

Men jag ger inte upp än. Min 7+ täcker mina mobila behov och är snabbare på alla plan än min Macbook.
Så jag väntar med spänning på nya iMac.

Ursprungligen av Redaktionen:

...nästan 24 000 kronor, ett bra snäpp upp från de 16 500 kronor jag betalade för lite över två år sedan... ...Det är helt enkelt inte en rimlig prisökning....

Och du tar inte minsta hänsyn till att dollarkursen står för ungefär halva den prisökningen?

Visst har datorerna blivit dyrare, men man bör åtminstone nämna en sådan stor faktor innan man kallar det "inte rimlig".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du tar inte minsta hänsyn till att dollarkursen står för ungefär halva den prisökningen?

Visst har datorerna blivit dyrare, men man bör åtminstone nämna en sådan stor faktor innan man kallar det "inte rimlig".

Ja nu har ju inte dollarn stigit så mycket på ett år att det skulle motsvara en ökning med 4000kr på MBP..

Det är inte lätt att leva i ett land med undervärderad valuta...när man vill konumera amerkanska grejer i alla fall.
Nya iPhones är ju också svindyra jämförrt med när jag köpte värstingen av 6 plus när den kom.
När det gäller MBP så är det ju dock ingen fara, den modellen är för PROFFS (= företag som kvittar moms och skriver av grejer). Så det är ju en slags ickefråga faktiskt. T.ex. Sony's proffsvideokameror har också blivit dyrare för oss svenskar, men jag har inte hört att branchen säckat ihop för det. Det går upp och det går ner.
Dollarn borde ligga på 5 spänn enligt mig. (egentligen är dollarn absolut värdelös...men världen har bestämt att den ska användas som världsvaluta så den har ett eget race så att säga)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-11-01 12:12

På frågan om hur mycket mer jag kan betala för macOS är svaret att Macbook Pro blev för dyr nu. Det är tråkigt eftersom jag har varit helnöjd med deras laptops sedan 2008, men där vi nu i så fall tvingas titta på Macbook Air istället, som tycks vara på väg ut och därmed inte heller särskilt rolig att satsa över 10 000 kr på.

Framtiden för mig tycks heta premiumlaptops/hybrider typ Microsoft Surface eller Dell XPS 13/15, och i fall med skrivbord, snygga, små Mini ITX-chassin. Touchpads med PC/Windows börjar äntligen bli bättre (se "Precision Touchpad"), och Windows börjar bli en intressant plattform med Linuxutveckling i Windows 10 utan dual boot samtidigt som den är den största spelplattformen utanför konsoler. Bara här lever sedan flexibiliteten i direkta anslutningar av kringutrustning och valmöjligheter vidare.

Jag känner inte längre riktigt igen Apple som en tillverkare av hårdvara för "de som är missnöjda med plastiga PC". Apple var där men söker sig hela tiden ännu högre upp i stratosfären. Nu verkar det allt mer handla om lyxprodukter eller statements för framgångsrika designstudior. Det finns ju inte en chans att jag köper en 15" laptop för 27 000 kr.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-01 12:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du tar inte minsta hänsyn till att dollarkursen står för ungefär halva den prisökningen?

Visst har datorerna blivit dyrare, men man bör åtminstone nämna en sådan stor faktor innan man kallar det "inte rimlig".

Att dollarkursen har stigit har absolut påverkat priserna på konsumentprodukter, men det gäller också alla konsumentprodukter från amerikanska företag. Där en motsvarande bärbar pc kanske var en 3000 kr billigare än motsvarande Macbook Pro tidigare är de nu i vissa fall 7000-8000 kronor dyrare, och det produkter från konkurrerande amerikanska företag. Det är inte en rimlig ökning i min mening, den traditionella "Apple-skatten" har jag gladeligen betalat för att få den speciella upplevelsen de erbjuder men detta är något mer än det. Att priser ökar som resultat av valutaförändringar är inget nytt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-11-01 12:26

Just det, dollarkursen kan ju säkert påverka, men det förändrar ju ingenting. Ingen kommer tänka "Aha, dollarn står för en del, ja men då är det förlåtligt och jag kommer att ha mer råd att köpa". Jag har sett i stort sett hela världen tappa andan kring denna nya prissättning oavsett om det gäller Kanada, Storbritannien, eller Tyskland. Ingen bryr sig om dollarkurser, och ser sig istället om efter alternativ som inte påverkas på samma sätt av dollarn.

Det här kommer säkert att slå mot Apple och vi får väl se vad allt leder till om ett par år.

Ursprungligen av ekloev:

Att dollarkursen har stigit har absolut påverkat priserna på konsumentprodukter...

Då kan man nämna det i sin krönika, och inte vinkla det till att hela prisökningen beror på Apple.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-01 12:36
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är inte lätt att leva i ett land med undervärderad valuta...när man vill konumera amerkanska grejer i alla fall.
Nya iPhones är ju också svindyra jämförrt med när jag köpte värstingen av 6 plus när den kom.
När det gäller MBP så är det ju dock ingen fara, den modellen är för PROFFS (= företag som kvittar moms och skriver av grejer). Så det är ju en slags ickefråga faktiskt. T.ex. Sony's proffsvideokameror har också blivit dyrare för oss svenskar, men jag har inte hört att branchen säckat ihop för det. Det går upp och det går ner.
Dollarn borde ligga på 5 spänn enligt mig. (egentligen är dollarn absolut värdelös...men världen har bestämt att den ska användas som världsvaluta så den har ett eget race så att säga)

Fast Macbook Pro-familjen har inte varit en renodlat proffsmaskin under de senaste åren, mycket av det som introducerats i funktionsväg och design/konstruktionsväg har flörtat med konsumenter snarare än företag och proffsanvändare. Och det är också till stor del konsumenter som köper Macbook Pro-datorer, i relation till företag där mer renodlade företagsdatorer köps in. Företag kan också köpa in MBP och skriva av momsen, men de är inte den huvudsakliga målgruppen för Apples produktfamilj.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-01 12:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då kan man nämna det i sin krönika, och inte vinkla det till att hela prisökningen beror på Apple.

Jo absolut, det går att nämna, men jag skyller inte de generellt höjda priserna på Apple. Det jag belyser i krönikan är att Apples priser har ökat orimligt mycket då andra amerikanska företags bärbara datorer inte ökat i motsvarande grad. Att priserna ökar generellt i takt med dollarkursen är en given del av en internationellt sammanlänkad marknadsekonomi som vi helt enkelt får acceptera.

Köpte min nuvarande Macbook ny 2007 för 10000:- och den fungerar fortfarande. Har Maxat RAM till 4GB och satt in en disk på 500GB. Surfar med Firefox, importerar och organiserar bilder i iPhoto och lyssnar på musik med den.
Så säg att den kostat mig 1000-ish kronor/år sedan inköp. Inte illa för en maskin som jag fortfarande kan använda.

Nu blir det ny maskin, och Apple får nog ta i mer vad gäller prisökning för att jag skall ens överväga alternativ, så nöjd är jag. Lite som att bensinpriset får nudda vid 50:-/Litern för att jag skall börja se på vad SL kan erbjuda.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-01 14:38
Ursprungligen av gabbeman:

Köpte min nuvarande Macbook ny 2007 för 10000:- och den fungerar fortfarande. Har Maxat RAM till 4GB och satt in en disk på 500GB. Surfar med Firefox, importerar och organiserar bilder i iPhoto och lyssnar på musik med den.
Så säg att den kostat mig 1000-ish kronor/år sedan inköp. Inte illa för en maskin som jag fortfarande kan använda.

Nu blir det ny maskin, och Apple får nog ta i mer vad gäller prisökning för att jag skall ens överväga alternativ, så nöjd är jag. Lite som att bensinpriset får nudda vid 50:-/Litern för att jag skall börja se på vad SL kan erbjuda.

Min MBP är som sagt från 2014, och jag tror inte att den behöver pensioneras än på många år, det ska nog vara om tekniknörden i mig vill tvinga fram ett köp innan dess. Så förhoppningsvis blir det aktuellt när prisnivåerna har sjunkit något från dagens situation. Jag håller med dig, jag betalar gladeligen för den suveräna kvalitet som Apple erbjuder, men för mig finns det ett rimlighetstak som de nya MBP-priserna har passerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-01 15:26

Bra krönika! Den nya MBP passerar den gränsen för mig privat och för min arbetsgivare.

Skulle tro att Apple bara bestämt sig för ett visst säljpris i dollar och bara översatt det till andra valutor, samtidigt som de försöker öka vinstmarginalen.

Apples leverantörsbas är synnerligen globaliserad, det mesta i hårdvaruväg/montering kommer från Asien, så sett till kostnaden för delarna + montering + vinstpålägg borde inte prisskillnaden mot andra datorer öka så dramatiskt som de gör nu.

http://www.apple.com/supplier-responsibility/...
https://www.gartner.com/doc/3321523?srcId=1-3...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du tar inte minsta hänsyn till att dollarkursen står för ungefär halva den prisökningen?

Visst har datorerna blivit dyrare, men man bör åtminstone nämna en sådan stor faktor innan man kallar det "inte rimlig".

Den 2 november 2015 låg dollarkursen på 8.53 (USDSEK-SPOT) och i dag så ligger den på 8.95 (USDSEK-SPOT). Kikar man 3-4 år längre bak i tiden så är det en annan femma. Då talar vi om en ökning på nästan 42% i växelkurs.

Apple är farligt på det, detta kan vara början på vändningen. Det behövs konkurrens för oss som har krav på både OS och hårdvara och det finns det inte idag.

Som appleinsider sa i sin podcast.
Apple har ungefär 80% av köparna av datorer över $1000 dollar av en anledning.
Utanför new york är det i stort sett ingen moms, även mellan $100-$250 dollar rabatt utanför Apple store hos diverse återförsäljare på de nya macbook pro-modellerna.

Så då är det vi som bor här som drabbas men Apple kommer sälja som smör i hemlandet.

Senast redigerat 2016-11-01 22:33

Den senare texten tar ju inte hänsyn till att de nya maskinerna endast materiellt är bättre än de föregående. Min Macbook är 2,5 år gammal och den nya datorn (som är 5000 SEK dyrare) har endast 18-19% snabbare CPU. Grafik och ssdn är snabbare men ram identiskt.

Att höja priset kan vara OK om de nya maskinerna är ordentliga uppdateringar. Med et är ju inte fallet nu.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Den senare texten tar ju inte hänsyn till att de nya maskinerna endast materiellt är bättre än de föregående. Min Macbook är 2,5 år gammal och den nya datorn (som är 5000 SEK dyrare) har endast 18-19% snabbare CPU. Grafik och ssdn är snabbare men ram identiskt.

Att höja priset kan vara OK om de nya maskinerna är ordentliga uppdateringar. Med et är ju inte fallet nu.

Det är ju själva poängen med min del av texten att "värdet" med en Apple-dator och vad som är bättre med den handlar om mer än bara prestanda på CPU, GPU och minnesmängd. Touch Bar och Touch ID är två ordentliga förbättringar exempelvis som i direkt avseende påverkar användarupplevelsen.

Men även om vi bara begränsar oss till konkreta förbättringar som går att jämföra med föregående generation finns det massor: datorn är 17 procent tunnare, den är en bra bit lättare, bildskärmen är ljusstarkare, med 67 procent högre kontrast och 25 procent fler färger. Högtalarna har högre volym med starkare bas och större dynamiskt omfång. Portarna har stöd för Thunderbolt 3 och USB 3.1 gen 2. Batteritiden är en timme längre. I stort sett varenda datapunkt är en förbättring jämfört med föregående generation.

Även av de saker du nämnde (grafik, processor, RAM och SSD) är det endast RAM-minnet som är samma. SSD:n är upp till dubbelt så snabb.

Nej ju mer jag tittar på nya Macbook Pro, desto mer imponerad blir jag över den här uppdateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-01 22:02

Jag delar till stor del synpunkterna på att det var en bra uppdatering på många sätt. Men priset och anslutningarna... Problemet för mig är att jag hamnar mellan stolarna i Apples nuvarande strategi. Den MBA som säljs blir för lite uppdatering för att jag ska slå till. MBP blir för dyr och (än så länge) med vansinniga anslutningar. Så vad ska jag köpa enligt Apple? Inget alls? Nu kan jag lätt leva med min nuvarande MBA, men nog drivs försäljningen av tokar som jag, som mer blir sugen på en ny dator än att vi verkligen behöver en ny..?

Senast redigerat 2016-11-01 22:51
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är ju själva poängen med min del av texten att "värdet" med en Apple-dator och vad som är bättre med den handlar om mer än bara prestanda på CPU, GPU och minnesmängd. Touch Bar och Touch ID är två ordentliga förbättringar exempelvis som i direkt avseende påverkar användarupplevelsen.

Men även om vi bara begränsar oss till konkreta förbättringar som går att jämföra med föregående generation finns det massor: datorn är 17 procent tunnare, den är en bra bit lättare, bildskärmen är ljusstarkare, med 67 procent högre kontrast och 25 procent fler färger. Högtalarna har högre volym med starkare bas och större dynamiskt omfång. Portarna har stöd för Thunderbolt 3 och USB 3.1 gen 2. Batteritiden är en timme längre. I stort sett varenda datapunkt är en förbättring jämfört med föregående generation.

Även av de saker du nämnde (grafik, processor, RAM och SSD) är det endast RAM-minnet som är samma. SSD:n är upp till dubbelt så snabb.

Nej ju mer jag tittar på nya Macbook Pro, desto mer imponerad blir jag över den här uppdateringen.

Visst. Men inget av det nämnda motiverar prishöjningen. SSD har ju t ex blivit mycket billigare senaste åren...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Visst. Men inget av det nämnda motiverar prishöjningen. SSD har ju t ex blivit mycket billigare senaste åren...

Ännu en gång, poängen i min text är att priset inte har en direkt korrelation med vilken teknisk prestanda datorn har.

Men av ren nyfikenhet, vad tycker du isåfall HADE motiverat prishöjningen?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-01 22:41
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Visst. Men inget av det nämnda motiverar prishöjningen. SSD har ju t ex blivit mycket billigare senaste åren...

Jag håller med min kollega Jakob till fullo att de nya Macbook Pro-modellerna är en klar uppgradering, där våra ståndpunkter går isär är huruvida dessa motiverar den stora prisökningen. Tidigare års uppgraderingar har också erbjudit förbättringar jämfört med föregående års modeller, men inte medfört en rejäl prisökning. Årets uppgradering är förvisso större än de föregående två uppgraderingarna, men inte tillräckligt för att motivera en så stor ökning i min mening. Men om ryktet med förbättrade och billigare modeller nästa år stämmer slipper jag överge mitt älskade Mac OS.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ännu en gång, poängen i min text är att priset inte har en direkt korrelation med vilken teknisk prestanda datorn har.

Men av ren nyfikenhet, vad tycker du isåfall HADE motiverat prishöjningen?

För priset för instegsmodellen, 13-tumsmodellen? OLED-panel, 16gb ram, 512 GB SSD + Touch Bar.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

För priset för instegsmodellen, 13-tumsmodellen? OLED-panel, 16gb ram, 512 GB SSD + Touch Bar.

Nu har jag absolut ingen aning om vad tillverkningskostanden för Touch Bar (inklusive T1-processorn och Touch ID-integration) kostar. Och inte den blekaste om vilka utvecklingskostnader som ligger bakom den funktionen. Men jag hade blivit oerhört förvånad (och mycket glatt överaskad givetvis) om Apple hade introducerat en sådan funktion i en laptop för under 1 500 dollar.

Jag vill verkligen understryka, att jag inte tycker någon har fel som anser att de nya Mac-datorerna är för dyra. De ÄR dyra. Jag menar helt enkelt att Apple prissätter sina maskiner enligt en annan mall än konkurrerande Windows-tillverkare, och har alltid gjort.

Det har alltid funnits datoranvändare som tycker att Apples datorer inte är värda priset för det man får. Sen har det funnits de som tycker att de är värda att köpa trots sitt höga pris. Och naturligtvis en mellangrupp som står och väger, vars lockelse till Mac står och faller mycket beroende på vilken pris/prestanda Apple kan erbjuda. Jag har full förståelse för att många 2016 väljer att se sig om efter andra alternativ.

Men jag tror personligen inte att Apple kommer att tappa drivor med användare. Jag tror de räknat rätt, och att nya Macbook Pro kommer sälja ganska duktigt. Särskilt om priserna sänks marginellt nästa år (som rykten hävdar). Särskilt i ljuset av att pc-branschen (Windows och Mac) blir mer och mer en nischmarknad. Jag tror Mac som segment kommer att ligga kvar på mellan 4-6 miljoner sålda exemplar per kvartal. Men det får isåfall återkomma till de närmaste finansrapporterna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 00:19

Touch baren i sig är ju en egen liten dator den motiverar priset för många tro mig, jag är så nära att beställa en MBP 15 tums har konfigurerat 20 tals gånger på apple store redan . Apple har byggt upp ett starkt varumärke under många år och kan därmed ta bra betalt för sina datorer. Ser inget fel i det. Dollarn har inte stigit i värde så mycket senaste året som påpekats i tråden så där ligger inte hela förklaringen till höga priser mm.

Man betalar för användare upplevelsen som Jakob nämnde i krönikan. Jag har personligen alltid gjort när det gäller Apple. Man kan inte sätta ett fast dollar eller kron värde på den upplevelsen utan Apple har sin egen pris sättning, har inget med prisnedgångar på SSD diskar eller ram-minnen att göra. Så är det bara.
Skulle Porsche, Ferrari eller Tesla ta betalat enbart efter bildelarnas kostnad . Nej skulle inte tro det. Det är starka varumärken med spännande design som berättigar ett högt pris ut till kund. Jag vet inte riktigt jämförbart men ett högt pris på en vara är så mycket mer än komponenter, valutaskillnader och historiska prisnivåer.

Senast redigerat 2016-11-02 12:38

Jag är iaf en som kommer lämna Apple och deras datorer. Jag tycker dom går åt fel håll. Kommer ihåg när jag började med Mac. Då var det datorer. Vet att tiderna ändras och jag kanske sitter kvar i det gamla. Började med Mac mini 2006 och har tills nu nästan bara kört Mac. Då kunde man byta till en SSD, slänga in lite mera RAM osv när datorn började kännas slö. Nu går det knappt att göra nått. Dyrt har det blivit också.

Kan ta några exempel på skit jag köpt istället.

Dell XPS 13" 2015:

En liten HP istället för en ny mini:

En tumskruv så kommer jag in och kan byta SSD, RAM m.m.

Senaste köpet var en arbetshäst. Dell PowerEdge T20 Server:

Priset för XPS var runt 12k för ett år sedan. Dock med Linux. Den med Windows ligger på 2 papp mera.

HPn kostade för 6 månader sedan runt 4600 spänn.

T20 gick på 3700 spänn. Köpte dock mera RAM och diskar till den. Så några spänn till på den. Grejen är la att visa att man får mycket mera för pengarna om man inte väljer Apple. Visst, Apple är la finare att titta på. Sedan OSX/macOS är ju en annan sak med.

Fel och annat skit som kommit med i inlägget får ni ta. Trött som fan och skulle sovit för 3 timmar sedan :/

Jag har visserligen aldrig köpt en ny dator från Apple men har inte spenderat alls lika mycket på macar som PC, men lik förbannat är jag mer nöjd med mina macar ?
Så nästa år blir det en sprillans ny iMac och hoppas dom hunnit bli rymdgrå tills dess.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-02 09:49
Ursprungligen av SweSG:

Jag är iaf en som kommer lämna Apple och deras datorer. Jag tycker dom går åt fel håll. Kommer ihåg när jag började med Mac. Då var det datorer. Vet att tiderna ändras och jag kanske sitter kvar i det gamla. Började med Mac mini 2006 och har tills nu nästan bara kört Mac. Då kunde man byta till en SSD, slänga in lite mera RAM osv när datorn började kännas slö. Nu går det knappt att göra nått. Dyrt har det blivit också.

Kan ta några exempel på skit jag köpt istället.

Dell XPS 13" 2015:

http://i.imgur.com/WeNXfO7.jpg

En liten HP istället för en ny mini:

http://i.imgur.com/ii2o08K.jpg

En tumskruv så kommer jag in och kan byta SSD, RAM m.m.

Senaste köpet var en arbetshäst. Dell PowerEdge T20 Server:

http://i.imgur.com/mUTVSGz.jpg

Priset för XPS var runt 12k för ett år sedan. Dock med Linux. Den med Windows ligger på 2 papp mera.

HPn kostade för 6 månader sedan runt 4600 spänn.

T20 gick på 3700 spänn. Köpte dock mera RAM och diskar till den. Så några spänn till på den. Grejen är la att visa att man får mycket mera för pengarna om man inte väljer Apple. Visst, Apple är la finare att titta på. Sedan OSX/macOS är ju en annan sak med.

Fel och annat skit som kommit med i inlägget får ni ta. Trött som fan och skulle sovit för 3 timmar sedan :/

Jag testade också att konfigurera en Dell XPS 15 inför författandet av denna artikel, och en motsvarande konfiguration av de enklare Macbook Pro-modellerna kostar betydligt mindre. Gav mig även på att konfigurera en Dell Precision 15-5000 till en motsvarande Macbook Pro-konfiguration (Core i7, 16 GB RAM, 256 GB SSD, mm) och den gick på cirka 20 700 kr, att jämföra med 27 000 kr för motsvarande Macbook Pro 15-tum. Det finns så klart skillnader, SSD-enheterna i Apples datorer är klart snabbare, men det är fortfarande stor skillnad i pris. Hade jag köpt PC hade valet tveklöst fallit på Dell, men jag tror inte att jag förmår mig själv att överge Mac OS. Det passar mig helt enkelt lite för bra

Ursprungligen av SweSG:

Jag är iaf en som kommer lämna Apple och deras datorer. Jag tycker dom går åt fel håll. Kommer ihåg när jag började med Mac. Då var det datorer. Vet att tiderna ändras och jag kanske sitter kvar i det gamla. Började med Mac mini 2006 och har tills nu nästan bara kört Mac. Då kunde man byta till en SSD, slänga in lite mera RAM osv när datorn började kännas slö. Nu går det knappt att göra nått. Dyrt har det blivit också.

[ ...] Sedan OSX/macOS är ju en annan sak med.

[...] :/

Jag måste ha Windows för att köra vissa specialgrejor. Programmen för dem finns bara för Windows och det ges inget stöd för att köra dem i Boot camp eller virtuellt (Parallells och annat). Windows har dock nackdelen att Micrrosoft tar över maskinen för uppdateringar och att detta kan ta timmar, inte en utan ibland halva dygn. Jag använder HP Z-serien workstations och med Windows 7 var det hanterbart med stopptid, men nu vet jag inte. Jag är glad att jag inte tillverkar pappersmassa. Det är inte prislappen som är utslagsgivande, det är ROI. Ja, jag fattar att den som vil ha en MacBook Pro som konsument dator inte har anledning att resonera på det viset. Men, men jag tänker att den målgruppen också kan bli irriterad när Microsoft utgår från att datorn inte skall användas mer än 12 timmar i sträck.

Bevaka tråden