Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sant och falskt om DV-bandfel?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 09:10

Jag råkade ut för ett DV-band som tappade ytbeläggningen och sabbade något av videohuvudena i kameran nyligen (gick inte att spela upp band längre). 5-pack JVC 60min köpta på Applestore i US. Eftersom kameran var <1 år gammal så rengjorde en firma i Gbg den på garanti.

Videoexperten påstod följande saker:

1. Köp inte detta 5-pack då just dessa band ofta släpper ytbeläggningen. Expert säljer 5-packet i Sverige, men övriga JVC-band ska vara ok.
2. Det är bäst att köra med band av samma fabrikat som kameran eftersom dessa är anpassade bäst till DV-huvudena (mjuk/hård beläggning?).
3. Kör aldrig rengöringskasetter, de slipar ned videohuvudena och förkortar livslängden på kameran med flera 100 timmar. Bättre att lämna in till honom såklart.
4. Man gör bäst i att skrota de band som misstänks ha orsakat bandfelet eftersom det räcker med att köra det igen i ett par sekunder för att mer ytbeläggning ska släppa.
5. Garantin täcker bara bandfel på kameran 1 gång, får man det igen så får man stå för rengöringskostnaden själv.

Eftersom jag har grejer på några av de 5 banden ifråga som jag absolut inte vill skrota så hörde jag runt lite om vilka möjligheter det finns att själv rengöra kloggade DV-huvuden. Såhär sa en bekant filmare:

6. Det är lätt att rengöra DV-huvud själv. Köp inget rengöringsband utan skruva istället isär kameran så du kommer åt att borsta med en fin borste och ett speciellt rengöringsmedel som finns att köpa. Man kan se vilket huvud som är smutsigt.

Vilka påståenden ovan kan man lita på? Jag tänker alltså chansa och dra över det viktigaste från dessa 5 band till HD en gång innan jag slänger dem, och går något snett så skulle det vara skönt att kunna åtgärda det själv. Det värsta jag vet är att betala en massa pengar till någon som gör jobbet på 2 minuter med grejer som man får tag på på Claes Ohlson.

Någon som har koll eller kan tipsa om något bra forum? (99video.com funkade inte)

1-4 är sanna.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 11:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
2. Det är bäst att köra med band av samma fabrikat som kameran eftersom dessa är anpassade bäst till DV-huvudena (mjuk/hård beläggning?).
3. Kör aldrig rengöringskasetter, de slipar ned videohuvudena och förkortar livslängden på kameran med flera 100 timmar.
6. Det är lätt att rengöra DV-huvud själv. Köp inget rengöringsband utan skruva istället isär kameran så du kommer åt att borsta med en fin borste och ett speciellt rengöringsmedel som finns att köpa. Man kan se vilket huvud som är smutsigt.

2. Nytt argument för mig, aldrig hört i video sammanhang förut. Själv tvekar jag inte att använda andra märkesband då jag inte tror på argumentet, men det är min åsikt.
3. Man kan visst använda rengöringsband, men det är hur länge per tillfälle som är den springande punkten. Minns nu inte rekommenderad tid.
6. Verkar ju självklart mest tilltalande metod, förutsatt att du vet vad du gör.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 13:58

Jag tänkte ge mig på nummer 6 så småningom, då jag tror att det är så företaget gjorde. Det skulle dock vara skönt att ha lite mer på fötterna, någon som varit å pillat i delikat miniDV-mekanik förut?

Hur ser ett videohuvud ut? Finns det ett som sköter inspelning och ett som sköter uppspelning eller hur funkar det? Har för mig att det är två huvuden som jobbar ihop på miniDV, men som sagt - jag har il principo niente på fötterna.

Går man in o pillar själv ryker ju garantin, det är ju en sak som är säker..

Vad gäller band o kamera av samma märke är det faktiskt så att man bör hålla sig till samma då huvudet är anpassat efter det märkets band.

Vissa band är mjuka och kladdar av sig på tonhuvudena mer än andra o vice versa. Tonhuvudena är då tänkta för såna mjukaband kan man ju tänka sig om det är samma tillverkare av band o kamera.

Själv tycker jag att kondensen är värst.

Året är 2003.
Man kan sända TV över nätet.
Man kan redigera DV på en hemdator.

Men allt som behövs för att paja en perfekt inspelning är lite fukt i luften.

  • Medlem
  • 2003-08-15 00:39

Det är ju fan dax att sätt hårdiskar i kamerorna...

  • Medlem
  • 2003-08-15 00:41

Största miffogrejjen är ju Hitachi -kamerorna som skriver en mpeg 2 ström på en 8cm DVD-ram... Vilken j***a puckad produkt..

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 08:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Det är ju fan dax att sätt hårdiskar i kamerorna...

OT: Ja man kan ju undra vilket nästa format kommer att bli. Band känns ju inte speciellt high-tech. Å andra sidan är de riktigt små, slukar en massa data (60 min DV = 13GB) och väger nästan ingenting. Iofs är ju en 1.8" HDD ganska liten och lätt också, men jag antar att det krävs en del kräm för att hålla igång en sådan i någon timme. Plus att tillverkarna av band lär gilla att tjäna grus. Men visst får vi det så småningom, om inte icke-mekaniska lösningar hinner ikapp innan dess.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-08-15 10:10

Det finns nästan idag, fråga Schuckert.

SOS visade när 99mac var där en liten extern bärbar HD som funkar som en bandare och spelar in DV direkt till HDn.

Mikael

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Det är ju fan dax att sätt hårdiskar i kamerorna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 10:29

HD inspelining för VIDEO har funnits ett bra tag. Kanske inte var vanliga Jönsson som är på semester, men i proffssammanhang så finns det. Sony har till sina HD-CAM hårddiskinspelning. Sen kan du genom i stort sätt vilken kamera som helt köra det in genom ett capturekort på en G4/G5 genom Final Cut till hårddisk, okomprimerat, i realtid.

Sony visade ju också under NAB en lösning för inspelning på Bluelaser DVD. Även Panasonic tror jag det var som visade en kamera som spelar in på smart-media kort (4GB totalt tror jag i formatet DVCPRO).

Vill man så kan man

  • Medlem
  • 2003-08-16 00:04

Jo jag vet att det finns proffgrejjor med innbygs hd.. t.ex har Ikegami haft kameror med HD i ett par år... men hallå!!! en hd är ju inte precis super hitech pro only any more.. borde man gott och väl kunna trycka in i konsumentprodukter också.....

Vart är tex DVB-T decodrarna med hårdisk? Vem vill använda video på 2000-talet?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-16 10:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av MikaelF
Det finns nästan idag, fråga Schuckert.

SOS visade när 99mac var där en liten extern bärbar HD som funkar som en bandare och spelar in DV direkt till HDn.

Mikael

Det stämmer. Den tar in 185 minuter DV/DVCAM och beter sig i princip som ett band. Den går utmärkt att plugga in i budget-DV-kameran och iMovie ser den som en kamera.
Syftet med den är dock att kunna göra strecktagningar med DVCAM utan att behöva byta band. Därför kostar DSR-DU1 fortfarande rejält med flis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-16 11:17

HD i kameran, visst, problemet där är långtidslagring. Även om du klämmer in säg 30 GB i en kamera så räcker det knappt till 3 timmar video. En liten 30Gb disk är idag ganska dyr.

Ett band som teoretiskt sätt rymmer 13 GB kostar under 100 kr. Dessa kan du köpa och spara hur många som helst av.

HD kommer ta lång tid innan det tar över i kameror. Helt klart. I proffsammanhang, eventuellt snabbare. Men det kommer ta tid.

En video kamera som kopplas in i min iPod skulle inte vara fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-16 11:57

Åter till frågan:

1.Tror jag inte alls på. Jag kan inte tänka mig att alla bandtillverkare skulle köra en typ av band för 5 pack å en typ för enkelförsäljning. Många butiker tar dessutom band ur ett 5-pack när de säljer dem styckvis.

2. Det har jag hört från flera håll. Kan mycket väl stämma.

3. Never heard of it, men det kanske stämmer.

4. Absolut. Det finns flera saker som ett band kan göra med kameran. Ett dåligt band skall bort.

5. Jasså? Om det klagar så får du vällen bara reklamera produkten. Du har 2 år på dig att göra det i Sverige.

6. Det skulle jag aldrig våga mig på...

1. Påstående: "Köp inte JVC 5-pack, då just dessa band ofta släpper ytbeläggningen. Expert säljer 5-packet i Sverige, men övriga JVC-band ska vara ok."
Min åsikt: "Kanske en sammanblandning av JVC:s Colour-serie, med Sonys Colour-serie. Då Sony banden anses lämna mycket smuts?

2. Påstående: "Det är bäst att köra med band av samma fabrikat som kameran eftersom dessa är anpassade bäst till DV-huvudena."
Min åsikt: Huvudsaken är att inte blanda hårda och mjuka band, då de hårda kan riva loss beläggning som de mjuka lämnat.

3. Påstående: "Kör aldrig rengöringskasetter, de slipar ned videohuvudena och förkortar livslängden på kameran med flera 100 timmar."
Min åsikt: Nog föredrar jag att använda rengöringsband, med måtta, 10 sek i stöten. Räknar med att videohuvudena håller tills jag ändå vill köpa en ny kamera.

4. Påstående: "Man gör bäst i att skrota de band som misstänks ha orsakat bandfelet.." Ja det är givet.

5. Påstående: "Garantin täcker bara bandfel på kameran 1 gång, får man det igen så får man stå för rengöringskostnaden själv."
Vet ej, men jag har hört Canon-representanter säga att Garantin inte gäller om du kört Sony-band...

6. Påstående: "Det är lätt att rengöra DV-huvud själv. Köp inget rengöringsband utan skruva istället isär kameran."
Nja, det beror nog på om du har garanti kvar på kameran. ja föredrar som sagt rengöringsband.

Beträffande forum: Kolla in Oslo FCP user group:
www.ofcpug.org

Några tips på utrikiska forum:

1. Digital Video Information Network: www.dvinfo.net
2. www.steves-digicams.com/
3. Global Digital Videographers Club: www.global-dvc.org/
4. SimplyDV: http://www.simplydv.co.uk/
5. www.creativecow.net

Sist med inte minst snubben som samlat allt om dv:
http://www.adamwilt.com/DV.html

1
Bevaka tråden