1. Påstående: "Köp inte JVC 5-pack, då just dessa band ofta släpper ytbeläggningen. Expert säljer 5-packet i Sverige, men övriga JVC-band ska vara ok."
Min åsikt: "Kanske en sammanblandning av JVC:s Colour-serie, med Sonys Colour-serie. Då Sony banden anses lämna mycket smuts?
2. Påstående: "Det är bäst att köra med band av samma fabrikat som kameran eftersom dessa är anpassade bäst till DV-huvudena."
Min åsikt: Huvudsaken är att inte blanda hårda och mjuka band, då de hårda kan riva loss beläggning som de mjuka lämnat.
3. Påstående: "Kör aldrig rengöringskasetter, de slipar ned videohuvudena och förkortar livslängden på kameran med flera 100 timmar."
Min åsikt: Nog föredrar jag att använda rengöringsband, med måtta, 10 sek i stöten. Räknar med att videohuvudena håller tills jag ändå vill köpa en ny kamera.
4. Påstående: "Man gör bäst i att skrota de band som misstänks ha orsakat bandfelet.." Ja det är givet.
5. Påstående: "Garantin täcker bara bandfel på kameran 1 gång, får man det igen så får man stå för rengöringskostnaden själv."
Vet ej, men jag har hört Canon-representanter säga att Garantin inte gäller om du kört Sony-band...
6. Påstående: "Det är lätt att rengöra DV-huvud själv. Köp inget rengöringsband utan skruva istället isär kameran."
Nja, det beror nog på om du har garanti kvar på kameran. ja föredrar som sagt rengöringsband.
Beträffande forum: Kolla in Oslo FCP user group:
www.ofcpug.org