Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia svarar angående sin fri surf-kampanj

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Föga förvånande tycker inte Telia själva att deras kampanj med fri surf på sociala medier bryter mot nätneutraliteten. Teleoperatören menar att tjänsten älskas av deras kunder, i ett svar till Post- och telestyrelsen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-01-06 16:32

Man bör notera att PTS beslutsutkast endast avvisar fri surf efter att surfpotten tagit slut. Fri surf till vissa sajter innan dess godtas. Vi får väl se hur beslutet blir i slutändan.

Tycker det blir fel om de säger att det är fri surf på sociala medier och sen är det bara vissa sociala medier som man har "valt" ut. Ska det vara på det viset så ska alla åka med och då kommer det bli svårt att administrera, vad är sociala medier idag och vad är det imorrgon. Känns inte helt tydligt vad gränsdragningen går: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sociala_medie...
När jag läser kommentarerna här så ska surfen inte räknas men när jag läser artikeln så ska den det?!?

  • Medlem
  • 2017-01-06 23:34
Ursprungligen av Sledde:

... När jag läser kommentarerna här så ska surfen inte räknas men när jag läser artikeln så ska den det?!?

Ja, det var därför jag skrev det, annars är det lätt att missförstå vad PTS tänker besluta om. Mer här. Citat:

"PTS kommunicerar därför nu ett utkast till beslut där myndigheten har för avsikt att förelägga Telia att behandla all trafik likvärdigt när datavolymen för internetanslutningsabonnemanget förbrukats."

Notera alltså att all trafik därmed inte behöver behandlas likvärdigt innan internetanslutningsabonnemanget förbrukats.

Klart brott mot nätneutraliteten, tycker jag.

"...Enligt Telia är 7 av 10 av deras kunder positivt inställda till tjänsten...".
Ja, det stämmer säkert att många kunder är positiva. Men vad säger konkurrenterna till sajterna som särbehandlas här? De är nog inte lika positiva.

Och jag tror att typ 99,9% av surfandet sker inom abonnemangens datavolym, så vad som sker efter att volymen förbrukats är ganska ointressant.

  • Medlem
  • 2017-01-06 23:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... Och jag tror att typ 99,9% av surfandet sker inom abonnemangens datavolym, så vad som sker efter att volymen förbrukats är ganska ointressant.

Precis. Men medierna skriver om detta som om PTS vill stoppa Telia, och Telia sin sin tur protesterar med krokodiltårar, vilket bara är ett samspelande inför gallerierna. I slutändan blir Telia nöjt.

  • Medlem
  • 2017-01-07 01:56

Usch och fy Telia.

Övertala folk till något som inte är gynnsamt för dom själva med "gratis" hit och "gratis" dit. Självklart kommer kunderna tycka detta är något bra då de flesta inte har satt sig in i vad som är en ganska komplicerad fråga. Riktigt dåligt att ta upp det som nån statistisk grund för varför de skulle få lov att fortsätta med det.

Det är inte en helt enkel fråga men personligen så tycker jag att Telias erbjudande är tveksamt och snedvrider marknaden även om jag misstänker att datamängderna som det rör sig om är marginella.

Frågan går att spetsa till: varför kostar det mig att snapchatta, imessa eller tindra när det inte kostar mig något att dela fejknyheter på Twitter och Facebook?

Dessutom så säger ju Telia i sin reklam "om du lovar att vara snäll så..." (eller något i den stilen) utan att det står något om detta i villkoren (efter vad jag kan se) samt att en sådan kontroll skulle innebära att de var tvinga att analysera innehållet i vår trafik.

Nej, jag har alltid tyckt att den här reklamdriven är suspekt - än mer eftersom många av medierna (kanske framförallt Twitter) används för att diverse obehagliga kampanjer för att påverka opinioner

Är väl bra att något är "gratis" så varför gnälla.
Tre lockar ju med "gratis" musik streaming istället.
3

Ursprungligen av Christian_W:

Är väl bra att något är "gratis" så varför gnälla.
Tre lockar ju med "gratis" musik streaming istället.
3

Visst är det bra för vissa konsumenter, som vill använda just de tjänsterna. Men de konsumenter som vill använda konkurrerande tjänster - varför ska de straffas. Och varför ska de konkurrerande tjänsterna straffas?

Inte bra för nätneutraliteten.

Och Tre är lika dåliga. De ger förtur till vissa streamingtjänster, och påverkar därför konkurrensen.

Senast redigerat 2017-01-07 18:10
  • Medlem
  • 2017-01-07 19:16
Ursprungligen av Christian_W:

Är väl bra att något är "gratis" så varför gnälla.
Tre lockar ju med "gratis" musik streaming istället.
3

Tres erbjudande rockar verkligen, men vad som inte rockar är Christian_Ws egen streamingtjänst som inte täcks av erbjudandet. Nu gick jag till din konkurrent istället. Fortfarande nöjd ey?

Det är väl upp till var och en att använda den operatör som man tycker att erbjuder det man efterfrågar,
Själv har jag varit Telia kund så länge jag kan minas och har inga planer att byta till "3" bara för musik streaming tex.
Och inte skulle jag välja att byta från Telia heller om dom tog bort fri surf på sociala medier för det är inget jag varken behöver eller efterfrågar.

Ursprungligen av Christian_W:

...fri surf på sociala medier för det är inget jag varken behöver eller efterfrågar.

Och det stör dig inte alls att de snedvrider konkurrensen genom att ge en gräddfil bara åt vissa sociala medier - och därmed missgynnar andra sociala medier?

Hade Telia erbjudit fri surf på alla sociala medier, och Tre hade erbjudit fri streaming på alla musiktjänster, så hade det varit helt ok i min bok. Men nu bryter de båda mot nätneutraliteten.

Senast redigerat 2017-01-07 20:13

Bra av PTS.

Att erbjuda "fri" surf till utvalda sociala medier, om man är snäll, är en trojansk häst från Telia.

Telia och konkurrenter vill till varje pris inte att datortrafiken blir ett produktsegment där alla levererar en ungefär likvärdig produkt - för då återstår bara ett konkurrensmedel, priset. Det gör det svårt att tjäna enkla pengar, i synnerhet om man är fd statlig aktör som knappast varit känd som en prispressare.

Istället vill man diversifiera sina produkter gentemot konkurrenterna. Vilket var rätt lätt när man kunde visa olika täckningskartor eller hastigheter. Men med tiden blev alla ungefär lika bra (eller bra nog för de flesta) och då tog de möjligheterna slut och man fick "hitta på" begreppet surftak. (Intressant att det går att sälja telefonsamtal med flatrate men inte datatrafik?)

Nästa steg är nu att försöka dela upp internettrafiken och begära mer betalt, av leverantör (hej Netflix) eller kund för viss trafik. Detta är därför en förberedande övning. Får man igenom gratistrafiken för vissa sociala medier är vägen öppen för att dela upp internet på annat sätt...

1
Bevaka tråden