Bra av PTS.
Att erbjuda "fri" surf till utvalda sociala medier, om man är snäll, är en trojansk häst från Telia.
Telia och konkurrenter vill till varje pris inte att datortrafiken blir ett produktsegment där alla levererar en ungefär likvärdig produkt - för då återstår bara ett konkurrensmedel, priset. Det gör det svårt att tjäna enkla pengar, i synnerhet om man är fd statlig aktör som knappast varit känd som en prispressare.
Istället vill man diversifiera sina produkter gentemot konkurrenterna. Vilket var rätt lätt när man kunde visa olika täckningskartor eller hastigheter. Men med tiden blev alla ungefär lika bra (eller bra nog för de flesta) och då tog de möjligheterna slut och man fick "hitta på" begreppet surftak. (Intressant att det går att sälja telefonsamtal med flatrate men inte datatrafik?)
Nästa steg är nu att försöka dela upp internettrafiken och begära mer betalt, av leverantör (hej Netflix) eller kund för viss trafik. Detta är därför en förberedande övning. Får man igenom gratistrafiken för vissa sociala medier är vägen öppen för att dela upp internet på annat sätt...