- kenjon
- Medlem ●
- Karlskoga
Ok, bara undrade, är novis på deras grejor
Lurades lite av läderskyddet på den ena.
Det är ett så kallat halfcase, finns till många kameror. Fuji, Olympus, Sony, Panasonic med flera.
Adapter för RS-232. Surt att man ska behöva donglar för allt på Apple-laptops nuförtiden.
Har sett sådana kontakter på museum men aldrig i verkligheten ?
Vad har du grävt fram från förrådet som kräver en sådan adapter?
Har sett sådana kontakter på museum men aldrig i verkligheten ?
Jisses vad gammal jag känner mig nu då... Vi använder fortfarande dessa gamla seriella gränssnitt där jag jobbar, på nya produkter.
Jisses vad gammal jag känner mig nu då... Vi använder fortfarande dessa gamla seriella gränssnitt där jag jobbar, på nya produkter.
Samma här
Seriegränssnitt är enkelt att använda till skillnad från USB som kräver en del mjukvaradrivrutiner (som ofta innehåller buggar)....
Nej nu är det väl dags för er att komma in i 2000-talet. Gränssnittet kom ju 1962!!!
Men jag gissar att ni tillhör gruppen som saknar hörlursuttaget på iPhone med? (Det gör jag i och för sig med i bilen men det är bara för att den är lite gammal)
Modern produktion?? Nja finns inte modern utrustning med detta gränssnitt. Fullt fungerande kanske men modern är att ta i. Visst finns det fördelar men så fort du behöver en längre kabel så känns nutiden genast bättre ?
Jo, inom professionell utrustning finns seriegränssnitt kvar i stor utsträckning, t ex inom medicinen och tillverkningsindustrin. Där vill man begränsa komplexiteten med programvara/drivrutiner med buggar, ingen anslutning mot Internet etc.
Men tillbaka till trådens ämne...
Vill ju bara koppla in extern skärm och tangentbord.
Bra att RS232-adaptern har skruvar så att den seriella kabeln ej kan ryckas ut. Dåligt att inte USB-sidan har skruvar...
Vill ju bara koppla in extern skärm och tangentbord.
Bra att RS232-adaptern har skruvar så att den seriella kabeln ej kan ryckas ut. Dåligt att inte USB-sidan har skruvar...
Kände på mig att det handlade om 60-talet. Eller vad är det för kul du har där?
Får väl fylla på lite här eftersom SweSG tjötar så dant
ASUS tinker board med svart låda och nätadapter från raspberry pi samt ett SanDisk 32GB microSD
EdgeRouter X och UAP-AC Lite accesspunkt från Ubiquiti
Samt en T20 som inhandlades ungefär samtidigt som SweSG som för tillfället är bestyckad med 32GB ECC RAM, 2x4TB HDD och en 500GB SSD. Rullar VMware ESXi 6.5 just nu och inväntar ett LSI 9207-8i kort som ligger på posten....
Jo, inom professionell utrustning finns seriegränssnitt kvar i stor utsträckning, t ex inom medicinen och tillverkningsindustrin. Där vill man begränsa komplexiteten med programvara/drivrutiner med buggar, ingen anslutning mot Internet etc.
Men tillbaka till trådens ämne...
Jag jobbar inom industriell automation och mycket riktigt använder vi seriell kommunikation. De flesta kontrollenheterna är bestyckade med RJ45 numera men för maskin-till-maskin är det mycket vanligare med 2/4-tråd.
En super-ljusstark LED Flashlight Q250 with zoom, den ljusstarkaste ficklampa jag nånsin ägt eller sett tom, perfekt att lysa upp motiv på lite avstånd och för macro i tex skogen men se upp för billiga kopior som inte håller vad dom lovar…
Två Convoy S2+ 365nm Nichia UV Waterproof LED Flashlight, för spektakulära effekter vid fotografering av blommor och andra organiska motiv.
Även här finns det mer eller mindre kassa billiga kopior som inte håller vad dom lovar, så se upp.
Alla är vattentäta.
Alla tre använder sig av 18650 batterier. Q250 kan även använda tre st AAA-batterier, hållare för bägge typerna medföljer.
Jag köpte denna:
http://www.tmart.com/Ultrafire-XML-T6-9500LM-...
och här en Rewiew om Q250: https://www.infinitepowersolutions.com/flashl...