Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket data skriver era macar till disken på en dag?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mycket data skriver era macar till disken på en dag? Tycker min nya iMac skriver ganska mycket bara om man sitter och småsurfar osv. Uppåt 10 GB/dag. Det är främst launchd och kernel_task som drar iväg. Men det kanske är normalt. Ska också erkänna att jag inte höll koll på min gamla maskin, den kanske skrev lika mycket

Min har skrivit 18 GB senaste dygnet. Har använt datorn hyfsat mycket, men inte så tungt. Lite bildbehandling, strömmad video och vanlig surf.

[16 GB RAM - växelfilen har hållit sig lugn.]

Då kanske det är rätt normalt. Har också 16 GB ram så någon växelfil behöver sällan användas. Jag bara såg min SSD dö ut snabbare än vad jag hade tänkt mig

Får se om någon mer rapporterar in diskanvändningen

186 GB här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-07 20:12

Jag gissar att Aktivitetskontroll endast visar senaste dygnet?

För

iostat -Id disk0

ger

KB/t xfrs   MB     
22.38 4501796 98386.46 

Det känns som att jag ligger i lä då och att min dator beter sig rätt så normalt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-08 09:43
Ursprungligen av Hugeman:

Det känns som att jag ligger i lä då och att min dator beter sig rätt så normalt

Det beror ju på vad man gör. Normalt för dig är inte som normalt användande för mig eller någon annan. Men det skadar ju inte att hålla ett litet öga på hur mycket som skrivs till disk, både Chrome och Firefox är ju kända för att skriva många GB till disk per dygn. Detta kanske är åtgärdat nu?

Ursprungligen av reboot81:

Det beror ju på vad man gör. Normalt för dig är inte som normalt användande för mig eller någon annan. Men det skadar ju inte att hålla ett litet öga på hur mycket som skrivs till disk, både Chrome och Firefox är ju kända för att skriva många GB till disk per dygn. Detta kanske är åtgärdat nu?

Naturligtvis är det så. Pysslar man mycket med bildbehandling etc. så kommer ju naturligtvis datorerna bete sig ganska olika. Men vid normalt dagsgöre som lite surf och textbehandling etc. så bör de väl ändå vara någorlunda lika kan man tycka.

Dock verkar även som min dator har lugnat ner sig lite nu med skrivandet. kerneltask springer upp till 1 GB ganska omgående vid uppstart men sedan händer inte så mycket mer och lauchd har också lugnat ner sig lite. Den kanske pysslade med lite saker ff då den var ny.

Lite OT är dock att jag inte kan lista ut varför jag vid datorns uppstart får mottagningsfel på nätverket (enligt nätverksverktyg). Dock så stiger det inte mer sedan så det är väl någon process eller mitt nätverk som inte hänger med vid datorns uppstart. Inget jag hade problem med på min gamla Mac Pro dock.

1
Bevaka tråden