Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Imac är bäst för en grafisk designer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-08-26 12:22

Hej!

Ska köpa en Imac 27 tum och vill gärna ha lite hjälp med vad det är jag borde lägga pengar på. Tycker hjälpen jag fått hos macforum varit sådär.

Jag jobbar med grafisk design, fotoredigering, illustration, hemsidor och liknande. Därav vill jag ha en bra dator som pallar detta och som jag kan ha ett tag. Jobbar med dom flesta Adobeprogrammen.

i5 vs i7? Vad ska man välja? Är det värt pengarna och märker man stor skillnad?

Sen vad är viktigast att lägga pengar på om man jobbar med det jag gör?

Lagring, RAM, grafikkort?

Tacksam för all hjälp ??

Hej, jag jobbar inte själv med grafik men här kommer lite tankar om iMac i allmänhet.

Minne kan du lätt köpa till i efterhand och installera själv på 27-tummaren. Blir mycket billigare så. Så beställ med 8 GB och släng sen in så mycket du behöver. Även instegsmodellen kan ta 64 GB trots att det står 32 på Apple store.

För lagring hade jag valt minst 2 TB fusion drive eller renodlad SSD, av den anledningen att den mindre FD har mycket mindre flashlagring som lätt blir fullt. SSD är ju snabbast men kostar mer, så alternativet är FD eller att ha mindre intern lagring och komplettera med en extern enhet.

Det verkar som att i5-processorerna ligger inom ett 10% spann i benchmarks. i7 blir rejält mycket snabbare tack vare högre klockfrekvens och hyper threading. Om dina appar kan pressa CPUn får du en cirka 30% snabbare dator för 3300 kr tillägg med i7.

Grafiken har jag ingen koll på så det får nån annan svara på.

Senast redigerat 2017-08-26 13:34
  • Medlem
  • 2017-08-26 13:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hej, jag jobbar inte själv ned grafik men här kommer lite tankar om iMac i allmänhet.

Minne kan du lätt köpa till i efterhand och installera själv på 27-tummaren. Blir mycket billigare så. Så beställ med 8 GB och släng sen in så mycket du behöver. Även instegsmodellen kan ta 64 GB trots att det står 32 på Apple store.

För lagring hade jag valt minst 2 TB fusion drive eller renodlad SSD, av den anledningen att den mindre FD har mycket mindre flashlagring som lätt blir fullt. SSD är ju snabbast men kostar mer, så alternativet är FD eller att ha mindre intern lagring och komplettera med en extern enhet.

Det verkar som att i5-processorerna ligger inom ett 10% spann i benchmarks. i7 blir rejält mycket snabbare tack vare högre klockfrekvens och hyper threading. Om dina appar kan pressa CPUn får du en cirka 30% snabbare dator för 3300 kr tillägg med i7.

Grafiken har jag ingen koll på så det får nån annan svara på.

Tack! Bra information!
Jag använder InDesign, Photoshop, illustrator, Acrobat och camera raw som mest.

Värt att ta i7 då kanske! När man ändå ska lägga pengar på en dator så känns det fel att gå på en äldre variant? Eller det kanske är fel tänkt?

Nja, de är lika nya/gamla allihopa. Men jag håller med om att det är värt att ta i7-an, om man har budget och behov av den. Det är mycket CPU för pengarna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-26 21:02

Hurpass med lagring behöver du? Jag hade valt SSD alla gånger.

  • Medlem
  • 2017-08-27 08:17
Ursprungligen av reboot81:

Hurpass med lagring behöver du? Jag hade valt SSD alla gånger.

Ursprungligen av reboot81:

Hurpass med lagring behöver du? Jag hade valt SSD alla gånger.

Macforum rekommenderade mig 1 TB men om jag hade råd 256 GB SSD.

Jag behöver en del lagring men vad gör SSD bättre?

Ursprungligen av Ajw93:

...vad gör SSD bättre?

Mycket snabbare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-08-27 16:51

Jag skulle ha hoppat över Fusion Drive och valt 512GB SSD. Lagring av data hade jag lagt på en extern HD eller NAS.

Ursprungligen av joakimo:

Jag skulle ha hoppat över Fusion Drive och valt 512GB SSD. Lagring av data hade jag lagt på en extern HD eller NAS.

Tycker att Fusion är helt OK, och jag jobbar ofta med EXTREMT stora bilder. Det är nog betydligt större skillnad mellan vanlig hårddisk och Fusion än mellan Fusion och SSD i fart. Dessutom skulle jag absolut inte välja något under 1 TB. Har haft en Fusion 1TB under några år och dem börjar bli rätt full. Så, gärna extra allt med SSD och så, om du har råd med det, och om du har råd att köpa en tillräckligt stort.

  • Medlem
  • 2017-08-28 08:20
Ursprungligen av TouchCAD:

Tycker att Fusion är helt OK, och jag jobbar ofta med EXTREMT stora bilder. Det är nog betydligt större skillnad mellan vanlig hårddisk och Fusion än mellan Fusion och SSD i fart. Dessutom skulle jag absolut inte välja något under 1 TB. Har haft en Fusion 1TB under några år och dem börjar bli rätt full. Så, gärna extra allt med SSD och så, om du har råd med det, och om du har råd att köpa en tillräckligt stort.

Så hellre att jag tar 1 TB? Istället för att lägga mer pengar på mindre SSD? Jobbar oxå med ganska stora bilder och filer

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-28 09:32
Ursprungligen av Ajw93:

Så hellre att jag tar 1 TB? Istället för att lägga mer pengar på mindre SSD? Jobbar oxå med ganska stora bilder och filer

När du säger 1 TB menar du fusion då?

Som andra nämnt är SSD delen i 2 TB fusion mycket större än i 1 TB. Apple drog ned på SSD storleken i Fusion diskar för en tid sedan. Den snabbaste datorn och därmed också den som håller måttet längst får du med ren SSD. Det är inte lätt att gå in i efterhand och byta HD på iMac. Om du tänker att du ska ha datorn i många år så skulle jag rekommendera SSD och den större processorn. Det svider lite mer nu, men kanske klarar du dig ett par år till utan att byta maskin.

Ursprungligen av Ajw93:

Så hellre att jag tar 1 TB? Istället för att lägga mer pengar på mindre SSD? Jobbar oxå med ganska stora bilder och filer

Så skulle jag nog göra. Absolut inte vanlig hårddisk. Hellre Fusion mer plats än den extra farten av en SSD om pengarna är ett problem. Dock kan det vara en bra idé att kolla hur mycket plats du använt tidigare under någon given tid, samtidigt som du gissar hur länge datorn kommer att användas. Tänk sedan på att filerna har i alla tider haft en tendens att bli allt större. Alltså bör du räkna med en skalfaktor uppåt jämfört med tidigare erfarenheter.

1
Bevaka tråden