https://unvis.it/svd.se/har-fods-sveriges-dat... (betalvägg).
Nej, riktigt så gammal är jag inte. Dock har jag gått på naturvetenskaplig linje med datavariant i början av 80-talet. På skolan fanns en klassuppsättning ABC80 med kassettstationer, några ABC800-någonting varav minst en med färg(!), några 5 1/4" floppystationer, kanske en hårddisk på några megabyte (minnet sviktar), samt en PET 2001 som dock var ett museiföremål redan då. Men i kursboken som jag har för mig var tryckt 1979*, så skrivs det utförligt om bland annat kärnminnen som ju det skrivs om i artikeln.
(*Antagligen inte första upplagan)
Sedan har jag faktiskt kvar en bok jag inte kunnat med att kasta: "Datorn i vardagslivet" som kom på svenska 1970 efter först ha tryckts i Storbritannien 1969. Massor av grymt snygga illustrationer. Överskådligt men väldigt tekniskt - inget jönsande (som faktiskt inte heller SvD-artikeln var, ovanligt nog). Jag måste ha fått den i present någon gång på 70-talet ihopbuntad med flera andra böcker i samma serie. Bokrea kanske?
Många utförliga exempel från industri, polis, sjukvård, bibliotek och trafikledning. Deras flödesdiagram är användbara än idag som exempel, även om de tekniska lösningarna (med hålremsor bl a) självklart är mindre tillämpliga.
Självklart skall de orange, gula eller avocadogröna datorerna stå i en byggnad som den här (ANZ Bank Computer Centre i Perth):