Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft vill ta kontroll över min dator

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte Excel 2016 för Mac. Problem med aktivering, ringer MS och får till svar att MS måste få tillgång till min dator för att lösa problemet, hepp. Skulle inte tro det! Alltid undrat över de som ringer från Indien och utger sig för att vara MS kan lyckas, nu vet jag. Vad jag inte fattar är hur MS år 2017 fortsätter att vara användarovänliga, snacka om att skjuta sig själva i foten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-22 14:43
Ursprungligen av Snoopy:

Köpte Excel 2016 för Mac. Problem med aktivering, ringer MS och får till svar att MS måste få tillgång till min dator för att lösa problemet, hepp. Skulle inte tro det! Alltid undrat över de som ringer från Indien och utger sig för att vara MS kan lyckas, nu vet jag. Vad jag inte fattar är hur MS år 2017 fortsätter att vara användarovänliga, snacka om att skjuta sig själva i foten.

Har du testat att tvångsavsluta Excel, starta om och försökt att registrera igen?

Inte lika farligt när DU ringer upp supporten. Microsoft ringer aldrig spontant till dig.

Ursprungligen av iSweden:

Har du testat att tvångsavsluta Excel, starta om och försökt att registrera igen?

Inte lika farligt när DU ringer upp supporten. Microsoft ringer aldrig spontant till dig.

Registrering fungerade det är aktivering som inte fungerar, jag har testat att avinstallera och installera igen hjälper inte.
Frågan för mig kvarstår, varför skall jag låta någon att få tillgång till min dator bara för att aktivera ett program som jag betalat för?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-22 16:09
Ursprungligen av Snoopy:

Registrering fungerade det är aktivering som inte fungerar, jag har testat att avinstallera och installera igen hjälper inte.
Frågan för mig kvarstår, varför skall jag låta någon att få tillgång till min dator bara för att aktivera ett program som jag betalat för?

Ja. För aktivering borde det inte finnas någon anledning för dem.
Men rent tekniskt är det olika ärenden. Det ena är aktivering. Det andra är att du inte kan aktivera. Och därmed är det ett problem som skall lösas av supporten och då underlättar det om de kan komma åt din dator.

Ursprungligen av iSweden:

Ja. För aktivering borde det inte finnas någon anledning för dem.
Men rent tekniskt är det olika ärenden. Det ena är aktivering. Det andra är att du inte kan aktivera. Och därmed är det ett problem som skall lösas av supporten och då underlättar det om de kan komma åt din dator.

Jo jag fattar det underlättar för dem, men känns fortfarande som ett väldigt knöligt och oseriöst förfarande då det indirekt banar väg för oseriösa aktörer som uppger sig vara MS och ber om tillgång till datorn ex. om de ringer mindre erfarna användare.
De hade lika gärna kunnat tala om för mig vad jag skulle göra för att lösa problemet, men de kanske inte litar på mig? Så varför skall jag lita på MS? I alla fall har jag fått pengarna tillbaka.

Frågade du om de kunde hjälpa dig utan att de ansluter mot datorn? Sa de nej?

Hade du tillåtit det så hade MS löst problemet åt dig. Att MS gratis ger support och försöker lösa kunders problem ser jag som en positiv sak.

Hade problem att aktivera en Windows 10-installation och ringde MS, teknikern fick tillgång till datorn och löste problemet.

Du ser ju precis vad teknikern gör..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-23 11:14

Har fått distanssupport på iOS-enheter där teknikern ser telefonen, där jag gör vad han ber mig om så att problemet kan lösas smidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-23 11:38
Ursprungligen av reboot81:

Har fått distanssupport på iOS-enheter där teknikern ser telefonen, där jag gör vad han ber mig om så att problemet kan lösas smidigt.

Var det via Apples support eller annat företag/mjukvara? Nyfiken eftersom fjärrstyrning via t.ex TeamViewer är så suveränt för att snabbt lösa vänners (äldre släktingars) datorproblem. Men det finns väl ingen möjlighet till fjärrstyrning av iOS. Jag tror TeamViewer på sin höjd kan skicka screenshots från iOS, vilket i och för sig kan räcka långt. Men har Apples support någon egen mer avancerad lösning för iOS?

Ursprungligen av IngoX:

Var det via Apples support eller annat företag/mjukvara? Nyfiken eftersom fjärrstyrning via t.ex TeamViewer är så suveränt för att snabbt lösa vänners (äldre släktingars) datorproblem. Men det finns väl ingen möjlighet till fjärrstyrning av iOS. Jag tror TeamViewer på sin höjd kan skicka screenshots från iOS, vilket i och för sig kan räcka långt. Men har Apples support någon egen mer avancerad lösning för iOS?

Man får göra sakerna själv på iOS-enheten med hjälp av supporten.
Går att göra med TeamViewer QuickSupport också (QS-appen).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-23 12:15
Ursprungligen av keptang:

Man får göra sakerna själv på iOS-enheten med hjälp av supporten.
Går att göra med TeamViewer QuickSupport också (QS-appen).

Men går det att se iOS-skärmen live via TeamViewer?

Ursprungligen av IngoX:

Men går det att se iOS-skärmen live via TeamViewer?

Nä, screenshot-viset.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Frågade du om de kunde hjälpa dig utan att de ansluter mot datorn? Sa de nej?

ja, de sa nej.

Ursprungligen av keptang:

Hade du tillåtit det så hade MS löst problemet åt dig. Att MS gratis ger support och försöker lösa kunders problem ser jag som en positiv sak.

Hade problem att aktivera en Windows 10-installation och ringde MS, teknikern fick tillgång till datorn och löste problemet.

Du ser ju precis vad teknikern gör..

Vore väl konstigt om de först tar betalt för en produkt som inte går att aktivera och slutar fungera efter två veckor och sedan också skall ha betalt för support så att den ev. fungerar, eller?

Finns folk som gladeligen ger bort information om sig själva och sin data till företag utan några betänkligheter.
Tycker det snokas lite för mycket...
https://www.theverge.com/2015/8/17/9164153/wi...

Ursprungligen av Snoopy:

ja, de sa nej.

Underligt, men ok.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-24 06:50
Ursprungligen av IngoX:

Var det via Apples support eller annat företag/mjukvara? Nyfiken eftersom fjärrstyrning via t.ex TeamViewer är så suveränt för att snabbt lösa vänners (äldre släktingars) datorproblem. Men det finns väl ingen möjlighet till fjärrstyrning av iOS. Jag tror TeamViewer på sin höjd kan skicka screenshots från iOS, vilket i och för sig kan räcka långt. Men har Apples support någon egen mer avancerad lösning för iOS?

Apple Support. De såg min skärm och jag klickade efter instruktioner per tel.

"Göteborg stoppar Office 365-införande – av säkerhetsskäl
Nu tvingas Göteborgs stad pausa den pågående utrullningen av Office 365. Orsaken är att det finns en teknisk möjlighet att Microsoft kan komma åt säkerhetsklassad information."

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.690037/gbg-stoppar-office365

1
Bevaka tråden