Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 8 – Apples tråkigaste Iphone

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Istället för att vara Apples bästa telefon för ett år framåt, hamnade Iphone 8 direkt i skuggan av Iphone X. Ida Blix testar en kraftfull, men tråkig telefon.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-04 14:37

Hur kommer det sig att iPhone 8 är tråkigare än iPhone 7 eller 6s?

Nu har jag aldrig ägt en Iphone, bara klämt på dem. Inför nästan varje släpp har jag lekt med tanken "ska man köpa en?". Men detta var första gången jag tänkte "meh...". Iphone X däremot, det är en telefon som de flesta vill ha tror jag

P.S.
Konstigt val av Apple att bryta upp sitt eget segment, där Iphone X blir den varianten alla vill ha och Iphone 8 kommer att vara bortglömd. Vilken målgrupp är Iphone 8 till när Iphone X väl är släppt?

Ursprungligen av Krylovrum:

Nu har jag aldrig ägt en Iphone, bara klämt på dem. Inför nästan varje släpp har jag lekt med tanken "ska man köpa en?". Men detta var första gången jag tänkte "meh...". Iphone X däremot, det är en telefon som de flesta vill ha tror jag

P.S.
Konstigt val av Apple att bryta upp sitt eget segment, där Iphone X blir den varianten alla vill ha och Iphone 8 kommer att vara bortglömd. Vilken målgrupp är Iphone 8 till när Iphone X väl är släppt?

Hänger nog helt på vad Iphone X får för leveranstid tänker jag.

Känns fortfarande märkligt att Apple håller kvar 6:orna.

Ursprungligen av Erik.dv:

Hur kommer det sig att iPhone 8 är tråkigare än iPhone 7 eller 6s?

Iphone 8 är (till skillnad från 7 och 6s) en ny telefon som redan någon minut efter den presenterades blev tråkig för att de presenterade ytterligare en ny ännu häftigare telefon. Hör ju inte till vanligheterna. Förra året lanserade de Iphone 7 och 7 Plus och de var de två man hade att välja mellan.

  • Medlem
  • 2017-10-04 18:02

8/8 plus är nog mycket riktigt till främst för företagen som förser folk med tjänstemobiler, det tror jag är en viktig aspekt. De bryr sig inte om ”vill ha”-faktorn. Iphone X sätter dock så klart standarden inför nästa år. Jag var inne i stan och kollade på 8/8 plus och drar också slutsatsen att de blev gamla redan när de släpptes. Just på grund av X.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-04 20:06

Hej! Bra recension, allt stämmer. Men jag skaffade en iPhone8+ och är hur nöjd som helst.
Jag skrev i en annan tråd om att jag kände mig lurad (på mina förväntningar) när det gäller iPhoneX. Gillar personligen inte det svarta området med kameror och sensorer som "blandar " sig in i skärmen, tycker att kanterna är för tjocka och att "bezel-less" design eller "kant till kant" skärm stämmer inte. Åter igen - enligt mig.
Jag uppskattar allt annat och klart det är den bästa iPhonen ever, men inte bra nog. Jag har en känsla av att den är påskyndad, trots att Apple hade all tid i världen på sig att förbereda en 10 års jubileum smartphone. Jag tror också att det måste ha funnits flera "strömmar" och vägar att ta i designteamet och att de väntade alldeles för länge med att bestämma sig och fatta beslut. Nästan som om vissa delar av designen tillfredsställde den ena linjen medan andra ... ja ni hajar.
Och det är ändå konsumentens (min) rätt att gilla eller inte gilla, så jag valde en 8+ pga av kamerorna, storleken (ja..) och känslan i handen, greppvänligheten (ja, det också) samt att det blir en stor uppdatering av min 6s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-04 21:26

Ungefär sådär har jag känt de senaste åren. De nya modellerna innehåller inte mycket wow. Men det är ändå ett klart steg upp. Just i år känns det inte alls som det blir ett köp. Jag siktar på att 8 och 10 växer ihop nästa år(gör de inte det fullt ut lär väl nästa modell ändå ärva en del av den nya tekniken) och då kan man köpa nytt.

Ursprungligen av xms67:

Ungefär sådär har jag känt de senaste åren. De nya modellerna innehåller inte mycket wow. Men det är ändå ett klart steg upp. Just i år känns det inte alls som det blir ett köp. Jag siktar på att 8 och 10 växer ihop nästa år(gör de inte det fullt ut lär väl nästa modell ändå ärva en del av den nya tekniken) och då kan man köpa nytt.

Blir nog en liten fusion nästa år. Om ryktena stämmer om att det kan dröja till februari/mars nästa år tills det finns tillräckligt bra tillgänglighet på 10an, så är det bara drygt 6 månader kvar tills nästa års iPhones presenteras.

  • Medlem
  • 2017-10-04 21:35

Jag hoppas att SE 2 inte blir tråkig. Jag väntar på den och hoppas att den är IP-klassad eller i alla fall vatten- och dammavvisande.

  • Medlem
  • 2017-10-04 22:27
Ursprungligen av Krylovrum:

Nu har jag aldrig ägt en Iphone, bara klämt på dem. Inför nästan varje släpp har jag lekt med tanken "ska man köpa en?". Men detta var första gången jag tänkte "meh...". Iphone X däremot, det är en telefon som de flesta vill ha tror jag

P.S.
Konstigt val av Apple att bryta upp sitt eget segment, där Iphone X blir den varianten alla vill ha och Iphone 8 kommer att vara bortglömd. Vilken målgrupp är Iphone 8 till när Iphone X väl är släppt?

Apple var tvungna att göra på detta sättet. Apple säljer så ofantligt många telefoner att det blir automatiskt brist på komponenter. Det är ju därför de är tvingade att köpa iPhone X skärmen från Samsung, de hade nog helst lagt beställningen hos Japan Display. Om Apple enbart hade presenterat en X och en X plus så hade det tagit mycket lång tid att få upp produktionen till rimlig takt. Nu släpper man iPhone 8 och 8 plus som är mycket bra lurar men inte lika häftiga som X för att se till försäljning och marknaden. Om det är ett smart drag att ha en line up från 6S till X återstår att se men marginalen på en 6S borde vara hög då den är såpass till åren.

Apple erbjuder för första gången ett stort utbud och tror det har med detta att göra;

iPhone SE: Liten formfaktor och överkomligt pris.
iPhone 6S: billigare och 3,5-uttag.
iPhone 7: billigare än 8an.
iPhone 8: bättre på allt inklusive trådlös laddning.
iPhone X: för att du skiter i priset och ska bara ha den.

De satsar på en marknad från 4000+ och iPhone 6S och framåt har blivit deras odödliga design a la MacBook Air.
iPhone SE är väl Mac minin då ?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-10-05 09:17
Ursprungligen av keptang:

Blir nog en liten fusion nästa år. Om ryktena stämmer om att det kan dröja till februari/mars nästa år tills det finns tillräckligt bra tillgänglighet på 10an, så är det bara drygt 6 månader kvar tills nästa års iPhones presenteras.

Det är ju det här jag menat på sen presentationen i september.
Det är ju helt galet att ha en flaggskeppsmodell för 13 lax som kommer vara nånstans mellan 25-50% in i sin ”livscykel” när den börjar finnas tillgänglig.

Jag tror efterfrågan på X kommer bli helt horribel, kollar man 8:an på prisjakt finns den ju i lager hos nästan alla stora leverantörer, jag kan som tidigare sagt inte minnas när en iPhone fanns i så bra tillgänglighet så nära efter en release.

Trots att jag själv umgås i ”nördkretsar” samt ett yrke där folk gillar att flasha stålar så har jag ännu inte sett en enda iPhone 8 irl!
Alla, verkligen alla, väntar på X.

Jag tror vi lätt kommer se 256gb för 15-16 tusen på blocket.

Ursprungligen av Krylovrum:

Nu har jag aldrig ägt en Iphone, bara klämt på dem. Inför nästan varje släpp har jag lekt med tanken "ska man köpa en?". Men detta var första gången jag tänkte "meh...". Iphone X däremot, det är en telefon som de flesta vill ha tror jag

P.S.
Konstigt val av Apple att bryta upp sitt eget segment, där Iphone X blir den varianten alla vill ha och Iphone 8 kommer att vara bortglömd. Vilken målgrupp är Iphone 8 till när Iphone X väl är släppt?

Den målgrupp som föredrar en rektangulär bildskärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-06 10:38
Ursprungligen av Krylovrum:

Nu har jag aldrig ägt en Iphone, bara klämt på dem. Inför nästan varje släpp har jag lekt med tanken "ska man köpa en?". Men detta var första gången jag tänkte "meh...". Iphone X däremot, det är en telefon som de flesta vill ha tror jag

P.S.
Konstigt val av Apple att bryta upp sitt eget segment, där Iphone X blir den varianten alla vill ha och Iphone 8 kommer att vara bortglömd. Vilken målgrupp är Iphone 8 till när Iphone X väl är släppt?

Tja, jag tänker precis tvärt om, jag är inte speciellt intresserade av ett faceid. Jag tror inte att jag vill alltid vara tvungen att titta på mobilen för att kunna hantera den, det blir långsammare och irriterande. Precis som rase to wake funktionen, verkar kul men skapar mest irritation.

Det är iaf vad jag tror det blir, därför är iPhone 8 med touch id mycket intressantare för mig.

Ursprungligen av Krylovrum:

Nu har jag aldrig ägt en Iphone, bara klämt på dem. Inför nästan varje släpp har jag lekt med tanken "ska man köpa en?". Men detta var första gången jag tänkte "meh...". Iphone X däremot, det är en telefon som de flesta vill ha tror jag

P.S.
Konstigt val av Apple att bryta upp sitt eget segment, där Iphone X blir den varianten alla vill ha och Iphone 8 kommer att vara bortglömd. Vilken målgrupp är Iphone 8 till när Iphone X väl är släppt?

Dom som inte kan lägga över 10` på en telefon.......

  • Medlem
  • 2017-10-06 10:53

Jag är ytterligt skeptisk till att de som har råd med 8/8+ inte skulle ha råd med X. Det handlar inte om pengar.

Ursprungligen av PaO:

Apple var tvungna att göra på detta sättet. Apple säljer så ofantligt många telefoner att det blir automatiskt brist på komponenter. Det är ju därför de är tvingade att köpa iPhone X skärmen från Samsung, de hade nog helst lagt beställningen hos Japan Display. Om Apple enbart hade presenterat en X och en X plus så hade det tagit mycket lång tid att få upp produktionen till rimlig takt. Nu släpper man iPhone 8 och 8 plus som är mycket bra lurar men inte lika häftiga som X för att se till försäljning och marknaden. Om det är ett smart drag att ha en line up från 6S till X återstår att se men marginalen på en 6S borde vara hög då den är såpass till åren.

Ja det låter som den mest logiska slutsatsen. Att de vänder sig till Samsung ser ut att vara "ett måste". De sitter säkert och planerar hur de ska komma runt det problemet. De är ju trots allt direkta konkurrenter. Tror att Apple har räknat på det och kommit fram till att de vinner mer än vad de förlorar iaf.

Ursprungligen av adress@mac:

Dom som inte kan lägga över 10` på en telefon.......

Ursprungligen av Alix:

Jag är ytterligt skeptisk till att de som har råd med 8/8+ inte skulle ha råd med X. Det handlar inte om pengar.

Som Alix påpekat så riktar sig Apple till en målgrupp som inte har några direkta problem med pengar, möjligtvis är SE ett undantag. Annars är det bara att titta på hur de har satt sina priser på Macbooks, Iphone, adaptrar, hörlurar etc. Som sagt handlar det inte om pengar.

  • Medlem
  • 2017-10-06 15:02
Ursprungligen av Krylovrum:

Ja det låter som den mest logiska slutsatsen. Att de vänder sig till Samsung ser ut att vara "ett måste". De sitter säkert och planerar hur de ska komma runt det problemet. De är ju trots allt direkta konkurrenter. Tror att Apple har räknat på det och kommit fram till att de vinner mer än vad de förlorar iaf.

Som Alix påpekat så riktar sig Apple till en målgrupp som inte har några direkta problem med pengar, möjligtvis är SE ett undantag. Annars är det bara att titta på hur de har satt sina priser på Macbooks, Iphone, adaptrar, hörlurar etc. Som sagt handlar det inte om pengar.

Privat sidan ja
Företagen nej

Edit Antingen fick Apple en display som de önskade i rätt volym eller inte då Samsung är de enda som klarar av det troligtvis de närmsta åren

  • Medlem
  • 2017-10-06 15:10
Ursprungligen av PaO:

Privat sidan ja
Företagen nej

Edit Antingen fick Apple en display som de önskade i rätt volym eller inte då Samsung är de enda som klarar av det troligtvis de närmsta åren

Varför säljer Samsung AMOLED till sin värste konkurrent? Tjänar de mer på det än genom att konkurrera med bättre skärmar?

Ursprungligen av Alix:

Varför säljer Samsung AMOLED till sin värste konkurrent? Tjänar de mer på det än genom att konkurrera med bättre skärmar?

$110/telefon enligt uppgifter som kommit fram.

Åter till ämnet nu.

  • Medlem
  • 2017-10-06 15:36
Ursprungligen av Alix:

Jag är ytterligt skeptisk till att de som har råd med 8/8+ inte skulle ha råd med X. Det handlar inte om pengar.

Helt rätt i mitt fall. Jag skulle mycket väl ha råd med en X men det blev en 8 Plus.

Jag köper ogärna version 1.0 av en helt ny, radikalt annorlunda, design. Det andra skälet är att jag föredrar bildförhållandet på 8 Plus framför X. Nästa år eller året därefter när det finns en plusmodell av den nya designen och barnsjukdomarna är borta kommer det att bli en sådan.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-10-06 17:57
Ursprungligen av Alix:

Jag är ytterligt skeptisk till att de som har råd med 8/8+ inte skulle ha råd med X. Det handlar inte om pengar.

Många kör väl 12/24 månaders avbetalning via nån operatör så skillnaden i pris är nog för dom flesta försumbar.

Utöver det så bygger väl halva Apples koncept på att vara ett statusmärke, så folk är ju uppenbarligen villiga att hosta upp stålarna. Ju dyrare och mer exklusiv produkt desto mer efterfrågad.

Ursprungligen av Alix:

Varför säljer Samsung AMOLED till sin värste konkurrent? Tjänar de mer på det än genom att konkurrera med bättre skärmar?

Det är ju inte de bästa skärmarna de säljer.

Om 8;an blev tråkig i samma ögonblick som X;an presenterades...hur tråkig blev då inte SE;n?
Jag förstår alltså inte jämförelsen alls...det är en serie modeller av ett varumärke...that's it.
Med denna skruvade logik så måste ju en Macbook bli tråkig när en Macbook Pro dyker upp, eller en Volvo S90 omedlebart bli tråkig när en XC90 rullas in. What's the post? jag fattar inte detta. Blir en espresso tråkig när en dubbel estresso med lite vispad mjölk dukas fram?

  • Medlem
  • 2017-10-07 14:53
Ursprungligen av Demiurgen:

Om 8;an blev tråkig i samma ögonblick som X;an presenterades...hur tråkig blev då inte SE;n?
Jag förstår alltså inte jämförelsen alls...det är en serie modeller av ett varumärke...that's it.
Med denna skruvade logik så måste ju en Macbook bli tråkig när en Macbook Pro dyker upp, eller en Volvo S90 omedlebart bli tråkig när en XC90 rullas in. What's the post? jag fattar inte detta. Blir en espresso tråkig när en dubbel estresso med lite vispad mjölk dukas fram?

Det är inte mobilerna sinsemellan som ska jämföras, eller ens bedömas var för sig. Utan det handlar om konsumenten som är het på gröten att köpa det häftigaste och senaste som Apple kan erbjuda. Här finns då två möjliga scenarier:
1. En sådan person köper en 8 eller 8+ i avvaktan på att X väl kommer.
2. En sådan person väntar till X kommer och nöjer sig till dess med sin 7 eller 7+.

  • Medlem
  • 2017-10-07 15:18
Ursprungligen av Demiurgen:

Om 8;an blev tråkig i samma ögonblick som X;an presenterades...hur tråkig blev då inte SE;n?
Jag förstår alltså inte jämförelsen alls...det är en serie modeller av ett varumärke...that's it.
Med denna skruvade logik så måste ju en Macbook bli tråkig när en Macbook Pro dyker upp, eller en Volvo S90 omedlebart bli tråkig när en XC90 rullas in. What's the post? jag fattar inte detta. Blir en espresso tråkig när en dubbel estresso med lite vispad mjölk dukas fram?

Därför att det är mode och design involverat inte bara det som är på insidan. Tänk om S90 bilen är 6 år gammal och XC90 är 2017 men de har samma topphastighet och lastutrymme

Ursprungligen av PaO:

Därför att det är mode och design involverat inte bara det som är på insidan. Tänk om S90 bilen är 6 år gammal och XC90 är 2017 men de har samma topphastighet och lastutrymme

Fast Apple har levt på macens design/mode-involvering också.
Likaså bilar.
I fallet iPhone 8 anser jag att baksidan är en lika stor förändring som den nya xc60n.

Men Apple har varit smarta här, de erbjuder en ny iPhone 8 med senaste tekniken med sedvanliga priset menas de har ett dyrt alternativ med vad vi fortfarande anser futuristiskt och fräscht till det yttre.

Köper vi förra årsmodellen eller lägger vi på lite extra pengar på nya årsmodellen? ?
Jag vet vilken jag väljer ?
Önskar till och med folk är för snåla så denna faktiskt går att få tag på i vinter ?

  • Medlem
  • 2017-10-07 18:35
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast Apple har levt på macens design/mode-involvering också.
Likaså bilar.
I fallet iPhone 8 anser jag att baksidan är en lika stor förändring som den nya xc60n.

Men Apple har varit smarta här, de erbjuder en ny iPhone 8 med senaste tekniken med sedvanliga priset menas de har ett dyrt alternativ med vad vi fortfarande anser futuristiskt och fräscht till det yttre.

Köper vi förra årsmodellen eller lägger vi på lite extra pengar på nya årsmodellen? ?
Jag vet vilken jag väljer ?
Önskar till och med folk är för snåla så denna faktiskt går att få tag på i vinter ?

Om Apple har varit smarta eller inte speglas i nästa kvartalsrapport. Som konsument är det sniket att inte snabbladdare ingår

Bevaka tråden