Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dirigera specifik VPN trafik möjligt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Nu har jag skaffa VPN i min router(asus rt-ac66u) men jag vill bara att en viss trafik ska gå där igenom, jag vill alltså att tex surfplattan går genom VPN i routern och sen vill jag ha en klient i datorn som även den går genom samma routern men inte via VPN, och undrar nu jag om det är möjligt att ställa in vilken trafik som ska gå genom VPN och inte?

Varför jag inte vill köra datorn genom VPN är i routern är p.g.a. förlust av hastighet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-10 18:13

Varför inte köra VPN från surfplattan direkt?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2017-12-10 23:05

Det du vill göra verkar inte din router klara av.

Om du skaffar en router som kan ta routingbeslut baserat på "source IP" så kan du göra så här.

1. Se till så att DHCP-servern delar ut "fasta" IP till de burkar du vill ska surfa via VPN (DHCP reservation). Är du lite klurig här så kan du gruppera dessa IP-adresser så de lätt kan identifieras. Om du t ex har nätet 192.168.1.0/24 på insidan så kan du dela ut 192.168.1.128-192.168.1.191 och beskriva alla dessa 64 adresser med nätadressen 192.168.1.128/26 i nästa punkt.

2. Bygg en routingtabell som tittar på avsändande IP-adress (t ex 192.168.1.128/26) och styr dessa genom VPN-tunneln.

3. Alla andra avsändande IP-adresser styr du ut genom den vanliga internetförbindelsen.

Det finns säkert flera routrar som kan detta. Själv använder jag Mikrotik för att uppnå detta. Titta efter "policy based routing" eller "source based routing" så hittar du förmodligen något som fungerar.

Vill du behålla ASUSen för trådlöst så kan du sätta den nya routern mellan din ISP och din ASUS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-11 12:35
Ursprungligen av stralis:

Det du vill göra verkar inte din router klara av.
...

Njae, inte med Asus original-fw. Slänger man in Tomato eller annan FW så fixar den source IP baserad VPN.

För övrigt stämmer nog din instruktion mycket väl.

Ursprungligen av stralis:

Det du vill göra verkar inte din router klara av.

Om du skaffar en router som kan ta routingbeslut baserat på "source IP" så kan du göra så här.

1. Se till så att DHCP-servern delar ut "fasta" IP till de burkar du vill ska surfa via VPN (DHCP reservation). Är du lite klurig här så kan du gruppera dessa IP-adresser så de lätt kan identifieras. Om du t ex har nätet 192.168.1.0/24 på insidan så kan du dela ut 192.168.1.128-192.168.1.191 och beskriva alla dessa 64 adresser med nätadressen 192.168.1.128/26 i nästa punkt.

2. Bygg en routingtabell som tittar på avsändande IP-adress (t ex 192.168.1.128/26) och styr dessa genom VPN-tunneln.

3. Alla andra avsändande IP-adresser styr du ut genom den vanliga internetförbindelsen.

Det finns säkert flera routrar som kan detta. Själv använder jag Mikrotik för att uppnå detta. Titta efter "policy based routing" eller "source based routing" så hittar du förmodligen något som fungerar.

Vill du behålla ASUSen för trådlöst så kan du sätta den nya routern mellan din ISP och din ASUS.

Tack för en väl formulerad beskrivning och nu verkar de som jag vill med.

1
Bevaka tråden