Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

enkel guide till färghantering?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har mest hållit på med webb och grafik för skärm så jag har klarat mig ganska ok utan ngn vettig färghantering ett bra tag men råkade på att göra lite grejor för tryck och kände mig plötsligt som en hopplös novis. huhu!

Var kan jag lära mig grunderna för färghantering för tryck? det viktiga är att jag kan få adobes produkter att funka fint tillsammans + att resultatet på papper så bra som möjligt överensstämmer med det jag ser på skärmen. (stadardgrejor alltså)

Kör både mac och pc.

länkar eller snabba tips vore tacksamt. I andra hand böcker. kurser är inte att tänka på.

testa en bok som heter Bra bilder i tryck, det är svårt att få ngt bätte på svenska. Jag tror han heter Jonas Nyman. Den såldes tidigare via Rolfs tryckeri i Skövde.

Mattias Nyman ska det vara. Och titeln är nog "Bättre bilder i tryck" om jag minns rätt.

Fast bra är den, om än något utdaterad.

En annan klasiker är grafisk kokbok.
johanssen, lunberg och nyberg.
isbn 91-7863-161-1
förlag arena

mvh
alf

  • Medlem
  • 2003-09-02 10:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av alf-magnus
En annan klasiker är grafisk kokbok.
johanssen, lunberg och nyberg.
isbn 91-7863-161-1
förlag arena

mvh
alf

Håller med alf-magnus, Grafisk Kokbok innehåller det mesta man behöver veta på ett lättfattligt och överskådligt sätt. Annars tycker jag att Cap&Design kommer med mycket bra tips ang både prepress och webb. prenumererar man har man dessutom tillgång till mycket material på deras hemsida

Tack för förslagen. Känner till grafisk kokbok sen tidigare men äger den inte själv....kanske vore en bra investering

Välkommen till färghanteringsjungeln. Jobbar själv som fotograf och suger in så mycket jag kan om digital färghantering så mycket som möjligt. Ju mer jag lär mig ju mer förstår jag hur komplicerat det är att få alla delar att stämma. Själv kommer jag när jag köpt min nya utrustning (dator, skärm, kalibrator och skrivare) att alita en expert på området som får se över hela kedjan så allt är perfekt. Självklart ska ju ha så bra koll som möjligt, men att anlita en expert för ett par tusen kronor är väl värda pengar om man jobbar professionellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 00:27

Grafisk kokbok är nog den bästa!!
Jag känner en av killarna bakom boken och dom håller på med en uppdatering,,

http://www.grafiskkokbok.com/se/default.htm

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-03 00:37

Jag sitter precis och jobbar med sista förberedelserna av en föreläsning om färgstyrning som jag ska hålla imorgon. 08.15-11.00. Har du vägarna förbi Bollnäs får du vara med om du vill.

Här är ett par bra länkar:

www.apple.com/pro/pdf/L27708A_ColorSync_TO.pdf

http://studio.adobe.com/learn/tips/howcmworks/main.html

http://studio.adobe.com/learn/tips/phs7colmang/main.html

http://studio.adobe.com/learn/tips/phstamecmb/main.html

Observera att den första länken är en beskrivning av hur färghantering fungerar rent generellt, blandat med en beskrivning av hur Apples implementation utav det - Color Sync - fungerar. De generella beskrivningarna är lika tillämpliga på Windows som på Mac, bortse bara från hänvisningna till "Color Sync"

Kanon med länkar....ska kolla genast. Tackar

Beställde Grafisk Kokbok idag från Bokus, typ 384 kr inkl. moms och frakt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-03 19:19

Om man pluggar grafisk utbildning på gymnasiet eller KY kan man få köpa Grafisk kokbok genom Mediafacket för 100:-.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Om man pluggar grafisk utbildning på gymnasiet eller KY kan man få köpa Grafisk kokbok genom Mediafacket för 100:-.

Typiskt, jag avslutade en KY utbildning i Bildjournalistik förra året...

Kull med reaktione på grafisk kokbok.
Såg desutom att den finns på engleska borde slå alla tafliga amerkanska fackboksförfattare på figrarna. Den är ett föredöme hur fackböcker skal skrivas. Insåg redan när jag höll första uplagan i min hand att den kommer att bli en klassiker. Bra ordlistan är en dröm at slå i.

alf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-04 13:50

Jag tror att dom planerar att översätta grafisk kokbok till 7 språk...

1
Bevaka tråden