Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple bör göra 2018

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är den tiden på året, när det är dags att blicka framåt och skriva en önskelista åt Apple för 2018.

Läs hela artikeln här

Men @Jakob är inte du på pappaledighet?? Eller kan du inte hålla dig från jobbet??
Du gör ett bra jobb alltid trevligt att läsa dina spalter ??

  • Medlem
  • Fjärås
  • 2017-12-30 03:36

Eftersom jag är allergiker så har jag inte hittat en klocka som passar mig och det önskar jag mig 2018.

Ursprungligen av Jukeboxen:

Men @Jakob är inte du på pappaledighet?? Eller kan du inte hålla dig från jobbet??
Du gör ett bra jobb alltid trevligt att läsa dina spalter ??

Haha jag kan inte hålla mig! ?

Ge oss en ny Mac Mini!!!

En sak som jag tycker är att dom borde utveckla bättre sina appar. Framförallt redigeringsverktygen för bilder och videor som finns i appen bilder. Dessa kommer man inte långt med...... Då skulle man inte behöva kompromissa med andra program som gör att det blir omständligt. Vissa buggar har varit länge är inte åtgärdade i mobilen vad gäller hämtad musik. Dom slöar vad gäller sådana saker med apparna.

  • Medlem
  • 2017-12-30 10:27

Jag önskar att Chief Design Officer Jonathan Ive får hjälp att bli av med sina tvångstankar om att allt ska vara så tunt, lätt och minimalt som möjligt.

[Edit: Bytte ut ordet "litet" mot "minimalt". Det säger lite mer om vad jag menar.]

Senast redigerat 2017-12-30 17:19
Ursprungligen av Jenwib:

Eftersom jag är allergiker så har jag inte hittat en klocka som passar mig och det önskar jag mig 2018.

Är inte den senaste klockans underdel i keramik? Eller hjälper inte det?

  • Medlem
  • 2017-12-30 17:27
Ursprungligen av carlsson:

Är inte den senaste klockans underdel i keramik? Eller hjälper inte det?

Inte på de som säljs hos oss, alltså de utan LTE. Där är det komposit och inte keramik som gäller.

Ursprungligen av Ljung:

Inte på de som säljs hos oss, alltså de utan LTE. Där är det komposit och inte keramik som gäller.

Aha. Ja, det känns som något man behöver lösa!

  • Medlem
  • 2017-12-30 18:20
Ursprungligen av carlsson:

Aha. Ja, det känns som något man behöver lösa!

Japp, där har teleoperatörerna något att jobba med. Det kommer inte att hända, men man kan ju alltid hoppas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-30 18:51

Sparka Tim Cook, Angela Ahrendts och kanske Eddy Cue och Philip W. Schiller.
https://www.apple.com/leadership/

Courage !

  • Medlem
  • 2017-12-30 18:58
Ursprungligen av iSweden:

Sparka Tim Cook, Angela Ahrendts och kanske Eddy Cue och Philip W. Schiller.
https://www.apple.com/leadership/

Courage !

Varför då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-30 19:01
Ursprungligen av Ljung:

Varför då?

Apple halkar efter och är vilset. Trött ledning utan visioner.

  • Medlem
  • 2017-12-30 19:05
Ursprungligen av iSweden:

Apple halkar efter och är vilset. Trött ledning utan visioner.

Ja, aktiekursen har verkligen tagit stryk sedan tcook tog över.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-30 19:06
Ursprungligen av Ljung:

Ja, aktiekursen har verkligen tagit stryk sedan tcook tog över.

Nej

  • Medlem
  • 2017-12-30 19:10
Ursprungligen av iSweden:

Nej

Det där med skämt och ironi är lite knepigt med bara text och på nätet dessutom. Det blir lätt missuppfattningar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-12-30 21:02
Ursprungligen av Ljung:

Det där med skämt och ironi är lite knepigt med bara text och på nätet dessutom. Det blir lätt missuppfattningar.

Tim tog över augusti 2011 och då låg Apples aktie på ca 50 USD. Idag 169 USD. Tror nog iSweden försöker säga att nej aktien har inte rasat sen Tim tog över och någon har tjänat pengar. (Över tredubblat värde på 6 år ser inte jag heller som att den ”verkligen tagit stryk”)

  • Medlem
  • Fjärås
  • 2017-12-30 22:20
Ursprungligen av Ljung:

Inte på de som säljs hos oss, alltså de utan LTE. Där är det komposit och inte keramik som gäller.

Keramik hade nog funkat men trist att det inte finns som alternativ.

Nästan tröttsamt att skriva, för det känns som att jag skrivit det så många gånger... Men en uppfräschning av gränssnittet i iOS vore ju fint. Med fokus på mer frihet! Placering av appar, widgets osv. Dark theme kanske?

Hade önskat mig en riktig satsning på tvOS. Tycker riktigt mycket om Apple TV så lite mera kärlek till den vore välkommet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-03 17:54
Ursprungligen av frassedylan:

Nästan tröttsamt att skriva, för det känns som att jag skrivit det så många gånger... Men en uppfräschning av gränssnittet i iOS vore ju fint. Med fokus på mer frihet! Placering av appar, widgets osv. Dark theme kanske?

Instämmer.
Och dagens nödlösningar håller inte längre. Navigering på Android är idag betydligt snabbare än iOS, tyvärr.

Finns dock lösningar för att gå runt problemen:

https://www.kickstarter.com/projects/16578590...

Ursprungligen av iSweden:

Instämmer.
Och dagens nödlösningar håller inte längre. Navigering på Android är idag betydligt snabbare än iOS, tyvärr.

Finns dock lösningar för att gå runt problemen: [snip]

Är nyfiken; Vad gör Android snabbare? (Jag använder själv inte Android, men kan tänka mig några saker som skulle kunna snabba upp hanterandet.)

Angående separata knappar så är det faktiskt det jag saknar mest från min gamla Palm Treo. Jag skulle vilja ha en huvudknapp, och två separata mindre knappar på respektive sidan om huvudknappen. Klick på dessa skulle ge instant access till den app som den knappen var programmerad för. Idag med Face ID skulle det dessutom vara lätt att implentera då man hade sluppit Touch ID under respektive knapp. Hade varit sjukt smidigt och najs!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-04 10:28
Ursprungligen av carlsson:

Är nyfiken; Vad gör Android snabbare? (Jag använder själv inte Android, men kan tänka mig några saker som skulle kunna snabba upp hanterandet.)

Angående separata knappar så är det faktiskt det jag saknar mest från min gamla Palm Treo. Jag skulle vilja ha en huvudknapp, och två separata mindre knappar på respektive sidan om huvudknappen. Klick på dessa skulle ge instant access till den app som den knappen var programmerad för. Idag med Face ID skulle det dessutom vara lätt att implentera då man hade sluppit Touch ID under respektive knapp. Hade varit sjukt smidigt och najs!

Det är fram för allt växling mellan program som är så oerhört mycket snabbare. Inget dubbel tryck på Android (om du nu inte valt det), inte lika mycket svepande. Och en ständigt närvarande bakåtknapp längst ned (inte dold högst upp till vänster eller höger som på iOS) är mycket snabbjobbat. Bara bakåtknappen är är något som gör att jag är på vippen att gå över till Android helt och hållet.

Ursprungligen av iSweden:

Det är fram för allt växling mellan program som är så oerhört mycket snabbare. Inget dubbel tryck på Android (om du nu inte valt det), inte lika mycket svepande. Och en ständigt närvarande bakåtknapp längst ned (inte dold högst upp till vänster eller höger som på iOS) är mycket snabbjobbat. Bara bakåtknappen är är något som gör att jag är på vippen att gå över till Android helt och hållet.

Har man en X så funkar svepet riktigt bra mellan program. Jag håller med att dubbelklicket har alltid varit en kass grej.

Ursprungligen av iSweden:

Det är fram för allt växling mellan program som är så oerhört mycket snabbare. Inget dubbel tryck på Android (om du nu inte valt det), inte lika mycket svepande. Och en ständigt närvarande bakåtknapp längst ned (inte dold högst upp till vänster eller höger som på iOS) är mycket snabbjobbat. Bara bakåtknappen är är något som gör att jag är på vippen att gå över till Android helt och hållet.

Förstår, verkar ju mycket smidigare.

Exempel som jag upplever det:
Jag är inne på webben och vill komma till mitt mailprogram. På iOS dubbelklickar jag och letar efter mailprogrammet bland alla öppna program (som ju ofta är fler än man tror). Ofta hade det gått fortare att klicka en gång på huvudknappen och välja Mail på hemskärmen.

Hur hade man gjort på Android?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-04 10:55
Ursprungligen av carlsson:

Förstår, verkar ju mycket smidigare.

Exempel som jag upplever det:
Jag är inne på webben och vill komma till mitt mailprogram. På iOS dubbelklickar jag och letar efter mailprogrammet bland alla öppna program (som ju ofta är fler än man tror). Ofta hade det gått fortare att klicka en gång på huvudknappen och välja Mail på hemskärmen.

Hur hade man gjort på Android?

Standarduppställningen på Android är home flankeras av programväxlingsknapp och bakåtknapp, deras förinställda ordning växlar mellan olika ROMs. Deras funktion kan ändras. Och det går även att lägga in fler kommandon för dem ex att dubbeltryck leder till något eller långt tryck aktiverar något annat. Dessutom fungerar bakåtknappen på Android som så att man kan backa ända till hemskärmen.

Bara det att slippa dubbeltrycka eller ens trycka ned en knapp är mycket vunnet. På i alla fall Samsung är tochknapparna och skärmen så känslig så man behöver inte ens fysiskt trycka på dem, ofta räcker det att vara mycket nära. Dock är det svårt att alltid vara i det gränslandet.

Ursprungligen av carlsson:

Förstår, verkar ju mycket smidigare.

Exempel som jag upplever det:
Jag är inne på webben och vill komma till mitt mailprogram. På iOS dubbelklickar jag och letar efter mailprogrammet bland alla öppna program (som ju ofta är fler än man tror). Ofta hade det gått fortare att klicka en gång på huvudknappen och välja Mail på hemskärmen.

Hur hade man gjort på Android?

Gillar ju hur man har det på iPad mer, sveper fram dockmenyn och väljer där.
Tycker det hade funkat utmärkt även på iPhone men kommer väl ta ett par generationer innan Apple fattar det också.

Ursprungligen av iSweden:

Bara bakåtknappen är är något som gör att jag är på vippen att gå över till Android helt och hållet.

Jag brukar swajpa från vänster skärmkant mot höger för att gå bakåt. Då slipper man sträcka sig mot den där bakåtknappen som man omöjligt kan nå?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag brukar swajpa från vänster skärmkant mot höger för att gå bakåt. Då slipper man sträcka sig mot den där bakåtknappen som man omöjligt kan nå?

Fast då går man väl bara bakåt i webbhistoriken?
Tror han menar gå tillbaka till förra appen vilket antagligen är smidigare med iPhone X när man gör en halvcirkel nedifrån bara.

Bevaka tråden