Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Philips Brilliance QHD LCD-skärm med HDR

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Testpiloten JohannesKBA är tillbaka med en ny recension. Denna gång testar han LCD-skärmen Philips Brilliance 328P6AUBREB/00 med QHD-upplösning, HDR och USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Du provade aldrig med en Mac och USB-C, man skulle ju tro att det borde ge bästa bilden etc istf HDR eller iaf samma?

Priset är ju väldigt attraktivt, men skulle önskat högre bildpunktstäthet även om priset ökat, då "pixligt" när man använder tex Photoshop för bildredigering inte är någon höjdare.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-03-08 21:02
Ursprungligen av CekariYH:

Du provade aldrig med en Mac och USB-C, man skulle ju tro att det borde ge bästa bilden etc istf HDR eller iaf samma?

Priset är ju väldigt attraktivt, men skulle önskat högre bildpunktstäthet även om priset ökat, då "pixligt" när man använder tex Photoshop för bildredigering inte är någon höjdare.

Jag har tyvärr ingen Mac med USB-C att testa med. Men jag tror att det skulle bli bättre alla dagar i veckan

Bildpunktstätheten är förvisso bättre om jag ställer ner skalningen till 100% (har kört med 150% genom testerna för det gick inte att läsa någonting annars) men oavsett vad hade jag önskat högre PPI för även vid 100% är det pixligt, för då får jag sitta så nära skärmen att det är galet. Jag kanske börjar bli gammal

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag har tyvärr ingen Mac med USB-C att testa med. Men jag tror att det skulle bli bättre alla dagar i veckan

Bildpunktstätheten är förvisso bättre om jag ställer ner skalningen till 100% (har kört med 150% genom testerna för det gick inte att läsa någonting annars) men oavsett vad hade jag önskat högre PPI för även vid 100% är det pixligt, för då får jag sitta så nära skärmen att det är galet. Jag kanske börjar bli gammal

Just det med att bli gammal och sitta "för" nära för att kunna läsa text t.ex. är definitivt det jag lider av, men för bildredigering etc funkar det än, då man ju lätt kan zooma in kraftigt i själva bilden i t.ex. Photoshop och liknande

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag har tyvärr ingen Mac med USB-C att testa med. Men jag tror att det skulle bli bättre alla dagar i veckan

Varför ger Usb c bättre bild? Tycker inte det borde skilja mellan HDMI och usb c båda skickar ju en digital signal.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-03-09 07:31
Ursprungligen av Jonatatatan:

Varför ger Usb c bättre bild? Tycker inte det borde skilja mellan HDMI och usb c båda skickar ju en digital signal.

Jag tror att skalningsfunktionerna fungerar bättre i Mac. Bara en personlig uppfattning. Vad gäller HDR-profilen i jämförelse mellan Windows och MacOS så har jag mindre koll.

Digitala ingångskällor är såklart liknande oavsett produkt, men implementeringen kan skilja dem åt. Det gäller till stor del även mjukvaran.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag tror att skalningsfunktionerna fungerar bättre i Mac. Bara en personlig uppfattning. Vad gäller HDR-profilen i jämförelse mellan Windows och MacOS så har jag mindre koll.

Digitala ingångskällor är såklart liknande oavsett produkt, men implementeringen kan skilja dem åt. Det gäller till stor del även mjukvaran.

Här borde Thomas Ytterberg på Sweclockers kunna förklara en del, expert inom området som han är ?

Senast redigerat 2018-03-09 10:17

Trevligt test! Inte så mycket att säga om det dock. Men kul läsning!

Ursprungligen av Cancerman:

Här borde Thomas Ytterberg på Sweclockers kunna förklara en del, expert inom området som han är ?

Tack! Men vad är frågeställningen?

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Tack! Men vad är frågeställningen?

Kort svar, vilket ger bäst bild, HDR anslutning eller USB-C, tror jag dom menar...

Ursprungligen av CekariYH:

Kort svar, vilket ger bäst bild, HDR anslutning eller USB-C, tror jag dom menar...

Fast det är ju som att svara på, "vad är bäst: äta glass eller att ta bilen till ICA?"

HDR är ett samlingsbegrepp för nya bildformat med en högre dynamiskt omfång än existerande format, vilka då kallas SDR, standard dynamic range.

USB-C i detta fall är en anslutningsmetod för bild, som i praktiken är Displayport multiplexad över USB-transporten.

Det finns inget antingen eller här. Man kan köra HDR-format över en USB-C-anslutning.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Fast det är ju som att svara på, "vad är bäst: äta glass eller att ta bilen till ICA?"

HDR är ett samlingsbegrepp för nya bildformat med en högre dynamiskt omfång än existerande format, vilka då kallas SDR, standard dynamic range.

USB-C i detta fall är en anslutningsmetod för bild, som i praktiken är Displayport multiplexad över USB-transporten.

Det finns inget antingen eller här. Man kan köra HDR-format över en USB-C-anslutning.

Ta bilen till ICA såklart och köpa mer glass att äta
Tackar för bra info om detta, nu lärde man sig nått nytt igen.

Ursprungligen av CekariYH:

Kort svar, vilket ger bäst bild, HDR anslutning eller USB-C, tror jag dom menar...

Jag trodde du menade att usb c skulle ge bättre bild än HDMI ( antog din autocorrection ändrat HDMI till HDR.) Och det tror jag inte det gör nämligen.

HDMI och Displayport ska i sig inte ge någon skillnad i bildkvalitet. Däremot kan det ofta variera i vilka signaler och möjligheter som finns. Flera Macar har begränsade möjligheter att köra 4K över HDMI pga av Intel inte vill köra moderna nivåer på sin integrerade grafik. Då kan USB-C/DP vara den lämpligare lösningen för att det är enda sättet att nå exempelvis 60 Hz i 4K, snarare än 30 Hz.

Kör man då DP eller USB-C till HDMI-omvandlare av någon form finns det ytterligare en begränsning i själva omvandlaren som kan inverka.

1
Bevaka tråden