…Enligt min uppfattning har dom via min syrrans telefon som är en Andriod tagit sig in först på den och via den har dom kommit åt våran router. Dom har fått tillgång till syrrans Google konto och facebook. Igår försökte man komma åt min facebook och sedan min Apple id men jag har två verifering på mina konton. Jag vet dock ej om min mobil har blivit hackad.
Det har skapats "mittnamn.b", "syrransnamn.b" och "chromecast6772.b" nätverk som man kan se dyka upp bland wifi. Jag ska göra en hel ominstallation av routern men behöver hjälp av någon kunnig innan som vet om det går att få tag i ip adresser på något vis.
Lugn i backarna.
Att det skapas ".b" nätverk är helt normalt om man har Chromecasts.
En sabotör skulle kunna utge sig för att vara ett Chromecast .b närverk, men varför skylta med att man är inne? Och om man väl är inne, varför skulle hen vilja skapa ett annat nätverk? Är man inne vill man ju hålla sig just i det nätverk man tagit kontroll över.
Att någon har kapat syrrans konto ifrågasätter jag inte, men det har inget med ditt lokala nätverk att göra.
Är man väl inne på ett nätverk har man möjlighet till det mesta - men det är inte trivialt. Speciellt numera då den mesta trafiken går över HTTPS (inkl Google/FB).
Ta reda på IP-adresser? En dator snackar med tiotusentals IP-adresser om dan. Vilken vill du få ut? Och om du nu får fram att någon IP-adress som boven har anslutit ifrån, ja då kan man garantera att hen har kört via VPN. Det enda du kan utläsa ur en sådan är att det är någon på planeten jorden som anslutit.
Självklart bör du dokumentera för polisanmälan. Skärmdumpar, anteckningar osv. Gärna på routerns admininställningar, access via WAN tex.
Nu när du "vet" vem som har sabbat för dig och syrran, varför inte bara knacka på och ta en snack med vederbörande?
När ni får tillbaka era konton, se till att slå på 2FA på allt, innan dess nollställer ni routern och ser till att stänga av access från WAN. Se även över syrrans mobil, så att den har senaste uppdateringen och att den är krypterad och skyddad ordentligt. Vad har du för mobil?