Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HomeKit smarta lås

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som har erfarenhet av homekit-lås utan en massa extern hacking? Sitter och sneglar på Danalock V3, någon som äger en sådan eller liknande?

Jag har själv tittat på Yale ENTR S som jag tycker verkar intressant. När du säger extern hackning, vad menar du då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-07 08:46
Ursprungligen av littlemac:

Jag har själv tittat på Yale ENTR S som jag tycker verkar intressant.

Detta lås fungerar inte med HomeKit (se rubriken).

Ursprungligen av pesc:

Detta lås fungerar inte med HomeKit (se rubriken).

Viktigt inlägg i tråden.

Till TS, varför låsa fast sig i HomeKit?

Ursprungligen av littlemac:

Viktigt inlägg i tråden.

Till TS, varför låsa fast sig i HomeKit?

Därför att jag vill bygga majoriteten av mitt smarta hem på ett och samma ställe?

Jo det är bra att samla allt på ett ställe. Jag är dock så besviken på HomeKit och avsaknaden av stöd på så många produkter.

Jag har Hue, Nest, Neato och Elgato hemma och använder aldrig HomeKit.

Vad ser du som fördelen? Du kanske kan få mig att ändra mig

Ursprungligen av littlemac:

Jo det är bra att samla allt på ett ställe. Jag är dock så besviken på HomeKit och avsaknaden av stöd på så många produkter.

Jag har Hue, Nest, Neato och Elgato hemma och använder aldrig HomeKit.

Vad ser du som fördelen? Du kanske kan få mig att ändra mig

Jag har också samma som dig (exakt faktiskt?) men föredrar ett protokoll mest för att framtidssäkra det ytterligare. Främst också för att ha allt under samma tak där jag kan använda 1 och samma app istället för 6-7 olika för att styra mina enheter.

Hehe, där ser man. Håller med om att flippandet mellan appar är drygt. Samtidigt betyder det inte att bara för att en produkt är HomeKit-säkrad är den bäst på marknaden. Jag tycker Yale verkar riktigt bra men den du länkade till är också intressant. Driftsäkerhet och kvalitet är viktigast när det kommer till ett lås till dörren. Enkelt att montera ser jag också som en viktig parameter.

Nest och Neato saknar ju HomeKit men är ju toppenprodukter. För mig blir det hela en avvägning. Men har inte bestämt mig vilket jag ska köpa ännu.

Danalock låter som ett tröskverk, testade några dagar men gav upp.
ENTR-S har inget stöd för Wifi, jag vill kunna öppna på distans.

Är supernöjd med Glue som får hänga kvar ett tag till trots avsaknaden av Homekit

Ursprungligen av disktant:

Danalock låter som ett tröskverk, testade några dagar men gav upp.
ENTR-S har inget stöd för Wifi, jag vill kunna öppna på distans.

Är supernöjd med Glue som får hänga kvar ett tag till trots avsaknaden av Homekit

Använder bland annat också Glue och klart det är den tystaste låset jag har testad, saknar bara informationen om status på låset om det är verkligen låst. Jag använder också Friday Lock och den har stöd för Homekit. Den låter inte som DanaLock men den fortfarande låter mycket mer än Glue. Jag tror att det är den smalaste låset just nu och väldigt enkelt att installera.

Kör Du ett lås i HomeKit då behöver du inte ha låset med Wifi för att kunna öppna på distans. Det räcker med en Homekit hub (Apple TV, iPad eller HomePod)

Jag har tidigare använt Glue och har nu bytt till Danalock v3 HomeKit. Danalock är hästlängder före Glue. Den viktigaste funktionen som skiljer de åt förutom HomeKit stödet är att Danalock vet vilket tillstånd låset är i oavsett om man öppnat med appen eller manuellt med nyckel/vred. Så homekit meddelar mig när dörren låses upp men bara om jag själv inte är hemma. Bra för att ha koll på hur länge städerskan verkligen är på plats tex
Upplever inte att Danalock låter mer än Glue snarare tvärtom eftersom Danalock är så mycket snabbare. Sen har jag aldrig tyckt ljudet är något problem överhuvudtaget, det låter ju bara när man vill öppna eller stänga med appen.
Med Danalock slipper man dessutom att ha en extra hub (förrutom Apple TV/iPad).
Rekommenderar helt klart Danalock

Ursprungligen av Pengen:

Jag har tidigare använt Glue och har nu bytt till Danalock v3 HomeKit. Danalock är hästlängder före Glue. Den viktigaste funktionen som skiljer de åt förutom HomeKit stödet är att Danalock vet vilket tillstånd låset är i oavsett om man öppnat med appen eller manuellt med nyckel/vred. Så homekit meddelar mig när dörren låses upp men bara om jag själv inte är hemma. Bra för att ha koll på hur länge städerskan verkligen är på plats tex
Upplever inte att Danalock låter mer än Glue snarare tvärtom eftersom Danalock är så mycket snabbare. Sen har jag aldrig tyckt ljudet är något problem överhuvudtaget, det låter ju bara när man vill öppna eller stänga med appen.
Med Danalock slipper man dessutom att ha en extra hub (förrutom Apple TV/iPad).
Rekommenderar helt klart Danalock

Tack för utförligt svar. Jag beställde nu ett Danalock V3 HomeKit för 1449:- från Proshop. Kändes "billigt". Hoppas det blir bra? Återkommer med mina reflektioner längre fram, mest oroad nu för att HomeKit-hubben (min ATV 4 i vardagsrummet alt. HomePod i allrummet) tar sig igenom en vägg och avstånd på 5-7 meter för remote styrning.

Ursprungligen av Pengen:

Jag har tidigare använt Glue och har nu bytt till Danalock v3 HomeKit. Danalock är hästlängder före Glue. Den viktigaste funktionen som skiljer de åt förutom HomeKit stödet är att Danalock vet vilket tillstånd låset är i oavsett om man öppnat med appen eller manuellt med nyckel/vred. Så homekit meddelar mig när dörren låses upp men bara om jag själv inte är hemma. Bra för att ha koll på hur länge städerskan verkligen är på plats tex
Upplever inte att Danalock låter mer än Glue snarare tvärtom eftersom Danalock är så mycket snabbare. Sen har jag aldrig tyckt ljudet är något problem överhuvudtaget, det låter ju bara när man vill öppna eller stänga med appen.
Med Danalock slipper man dessutom att ha en extra hub (förrutom Apple TV/iPad).
Rekommenderar helt klart Danalock

Spännande att du valde att registrera dig bara för att svara på denna fråga. Men jag ska inte vara så cynisk. Tack för input.

Senast redigerat 2018-05-09 19:50
Ursprungligen av Pengen:

Den viktigaste funktionen som skiljer de åt förutom HomeKit stödet är att Danalock vet vilket tillstånd låset är i oavsett om man öppnat med appen eller manuellt med nyckel/vred.

det där beror helt och hållet på vad du har för låshus i dörren
Danalock måste känna av att du öppnar med nyckel för att veta status låst/olåst
detta fungerar inte med godkända låshus som du låser 360 grader

Ursprungligen av Pengen:

Upplever inte att Danalock låter mer än Glue snarare tvärtom eftersom Danalock är så mycket snabbare.

Glue susar lite medans Danalock låter som en RC-bil på högsta varv i jämförelse
visst är den snabbare, men när resonansen i dörren är så våldsam att barnen vaknar så är det gick inte helt enkelt

Är det förresten någon som har kollat dessa lås mot sin hemförsäkring?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-10 10:44
Ursprungligen av kafferast:

Någon som har erfarenhet av homekit-lås utan en massa extern hacking? Sitter och sneglar på Danalock V3, någon som äger en sådan eller liknande?

Blev inspirerad och köpte en!

Jag har en redskapsbod bredvid stugan. Dörren har ett ASSA-lås. På webhallens beställningssida står att danalock endast kan läsa status på låset om tumvredet rör sig vid manuell låsn8ng. Kollade det och visst finns där rörelse.

Boden är 13 meter från stugan. Och HomeKit-hubben är 3,5 meter in i stugan. Funkar räckvidden över blåtand? Jag kollade det genom att sätta en eve energy i boden och den kunde hubben nå.

Så jag köpte en Danalock för att prova.

Installationen?
Ganska problemfri vad gäller hårdvaran.
HomeKit-kopplingen gick strålande.
”Kalibreringen” av låset enligt instruktionshäftet är lite kryptisk. Lyckades dock göra en automatisk kalibrering.

Provade Dana-appen. Den känns värdelös. Vad jag kan se går det inte att göra kalibreringsinställningar med den. Man måste göra det med en liten spik och signalera morse-koder i låset.

Räckvidd?
Sorry. Hubben når inte låset. Det funkar om jag är inom tio meter från boden med min iPhone. Vid längre avstånd riskerar förbindelsen att brytas. Detta är utomhus på landet med minimala radiostörningar.
Wifi-routern når ut i boden så kanske kan man sätta en gammal iPad där som får tjäna som sekundär hub.

Detektering av manuell låsning/upplåsning?
Nej. Funkar inte. Tydligen rör sig inte tumvredet tillräckligt mycket? ?

Upplåsning?
Då man låser upp körs tumvredet i botten och hålls där två sekunder. På mitt ASSA-lås blir det som att man trycker ner handtaget. Vilket gör att dörren glider upp. Detta går under benämningen ”brake and go back” och kan avprogrammeras genom morse-signalen fyra korta i låsets programmeringshål. Tyvärr hjälper inte det, två sekunder blir noll men dörren glider fortfarande upp.

Ljud?
Jo den låter. Som om man kör en skruvdragare i två sekunder. Har ingen betydelse för mig i en redskapsbod.

Slutsats?
Är lite besviken. Vet inte om jag ska försöka lämna tillbaka den nästa vecka. Kanske kan leva med den om jag installerar en extra homekithub och en dörrstängare så att dörren inte glider upp.

Någon som har bra tips på att förlänga räckvidden?

Ursprungligen av pesc:

Är lite besviken. Vet inte om jag ska försöka lämna tillbaka den nästa vecka. Kanske kan leva med den om jag installerar en extra homekithub och en dörrstängare så att dörren inte glider upp.

Någon som har bra tips på att förlänga räckvidden?

Lycka till, Webhallen är hemska att ha och göra med när det gäller återköp.

Ursprungligen av littlemac:

Är det förresten någon som har kollat dessa lås mot sin hemförsäkring?

Det är bara Yale Doorman som är godkänt än så länge. Fick det monterat förra veckan. Fungerar klockrent -
även på distans. Går via Verisure app (Securitas) och ger även många andra funktioner.
https://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-doorm...

Ursprungligen av adress@mac:

Det är bara Yale Doorman som är godkänt än så länge./

Inte riktigt sant
låset i sig är godkänt om du kör det i avancerat läge och aktiverar bortasäkert läge när du går hemifrån
sätter du i modul och kopplar upp det så fallerar godkännandet då flertalet försäkringsbolag inte godtar fjärröppning via mobil.
Dock är det få som har krav på godkända lås i privatbostad, men kolla med försäkringsbolaget innan installation för att vara säker
dom flesta godkänner ex. Glue mfl då eftersom du inte har krav på godkänt lås

Ursprungligen av Mariusz:

Jag använder också Friday Lock och den har stöd för Homekit. Den låter inte som DanaLock men den fortfarande låter mycket mer än Glue.

Om jag fattar det rätt är Danalock och Friday de enda två Homekit-låsen på svenska marknaden?

De bygger väl på samma lösning, dvs att det är vredet man byter. Finns det några för- eller nackdelar för det ena eller det andra?

Ursprungligen av disktant:

Inte riktigt sant
låset i sig är godkänt om du kör det i avancerat läge och aktiverar bortasäkert läge när du går hemifrån
sätter du i modul och kopplar upp det så fallerar godkännandet då flertalet försäkringsbolag inte godtar fjärröppning via mobil.
Dock är det få som har krav på godkända lås i privatbostad, men kolla med försäkringsbolaget innan installation för att vara säker
dom flesta godkänner ex. Glue mfl då eftersom du inte har krav på godkänt lås

Har kollat med mitt bolag - Trygg Hansa - dom godkänner det. Nu har jag iofs det integrerat i Verisure larm också. Har inte hört ngt bolag som inte godkänner den kombon. Fjärröppning - avstängning eller inte.
Kanske finns - men för mig är det ok med nuvarande installation.

Ursprungligen av pesc:

Detektering av manuell låsning/upplåsning?
Nej. Funkar inte. Tydligen rör sig inte tumvredet tillräckligt mycket? ?

Upplåsning?
Då man låser upp körs tumvredet i botten och hålls där två sekunder. På mitt ASSA-lås blir det som att man trycker ner handtaget. Vilket gör att dörren glider upp. Detta går under benämningen ”brake and go back” och kan avprogrammeras genom morse-signalen fyra korta i låsets programmeringshål. Tyvärr hjälper inte det, två sekunder blir noll men dörren glider fortfarande upp.

Jag har också vanligt ASSA lås. För detektering så använde jag manuell kalibrering (två tryck med spik har jag för mig) genom att använda nyckeln. Man vrider ofta vredet längre än vad man gör med nyckeln men kalibrerar man med nyckeln så känner iaf mitt lås av om det är låst eller inte oavsett hur man låste/öppnade.

Ursprungligen av littlemac:

Spännande att du valde att registrera dig bara för att svara på denna fråga. Men jag ska inte vara så cynisk. Tack för input.

Jag bytte nyligen lås själv och letade information innan jag köpte utan framgång. Tack för välkomnandet

Ursprungligen av Pengen:

Jag bytte nyligen lås själv och letade information innan jag köpte utan framgång. Tack för välkomnandet

Tack själv, jag har faktiskt beställt ett likadant tack vare ditt inlägg.

Ursprungligen av Pengen:

Jag har också vanligt ASSA lås. För detektering så använde jag manuell kalibrering (två tryck med spik har jag för mig) genom att använda nyckeln. Man vrider ofta vredet längre än vad man gör med nyckeln men kalibrerar man med nyckeln så känner iaf mitt lås av om det är låst eller inte oavsett hur man låste/öppnade.

Jag fick min Danalock idag men försökte precis som dig med manuell kalibrering men fick det inte att fungera tillfredställande. Den låste liksom aldrig upp igen (vrider sig för lite). Automatiskt funkar bra men då tappar jag funktionen med att låsa upp med nyckel.

Har du några tips på vad du gjorde vid installationen?

Innan jag kalibrerade låset så öppnade jag dörren med nyckeln så vredet på insidan rör sig. Sen tryckte jag igång manuell kalibrering och låste dörren med nyckeln väldigt långsamt så vredet inte snurrar för mycket (ca 75% av ett varv) och tryckte på kalibrerings knappen igen. Sen funkar det som jag vill nån vecka men har märkt att Danalock liksom glömmer av eller så är de jag som vrider om vredet för mycket så låset fastnar. Så helt perfekt är det inte. Skulle vilja att låset det snurrar med nyckeln hela tiden men antar det är nåt med ASSA låsen som förhindrar det.

Jag kontaktade SSF (Stöldskyddsföreningen) och hörde lite med dem vad som gäller och satte ihop en guide! Ni som har hört med era försäkringsbolag; det skulle vara jättekul att höra vad de sagt om smarta lås!

Citat:

Det blir allt vanligare att byta ut standardlåset i dörren mot ett smart lås, men det finns en del saker som kan vara viktiga att tänka på innan du köper och installerar ditt lås. Vi guidar dig genom låsdjungeln!

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Pengen:

Innan jag kalibrerade låset så öppnade jag dörren med nyckeln så vredet på insidan rör sig. Sen tryckte jag igång manuell kalibrering och låste dörren med nyckeln väldigt långsamt så vredet inte snurrar för mycket (ca 75% av ett varv) och tryckte på kalibrerings knappen igen. Sen funkar det som jag vill nån vecka men har märkt att Danalock liksom glömmer av eller så är de jag som vrider om vredet för mycket så låset fastnar. Så helt perfekt är det inte. Skulle vilja att låset det snurrar med nyckeln hela tiden men antar det är nåt med ASSA låsen som förhindrar det.

Tack för svar. Nu fick jag det att fungera med nyckel och att statusen ändrade sig. Stort tack!!! Får se hur länge det håller i sig=)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-17 17:27
Ursprungligen av amandareventlid:

Jag kontaktade SSF (Stöldskyddsföreningen) och hörde lite med dem vad som gäller och satte ihop en guide! Ni som har hört med era försäkringsbolag; det skulle vara jättekul att höra vad de sagt om smarta lås!

Jag har inte bytt lås, utan bara monterat på en motor som vrider "knappen" på insidan dörren, så låset går upp. Hur ställer de sej till det? Det är ju fortfarande ett godkänt lås, men styrningen är ju automatiserad/fjärrstyrd.

Ursprungligen av Pengen:

Innan jag kalibrerade låset så öppnade jag dörren med nyckeln så vredet på insidan rör sig. Sen tryckte jag igång manuell kalibrering och låste dörren med nyckeln väldigt långsamt så vredet inte snurrar för mycket (ca 75% av ett varv) och tryckte på kalibrerings knappen igen. Sen funkar det som jag vill nån vecka men har märkt att Danalock liksom glömmer av eller så är de jag som vrider om vredet för mycket så låset fastnar. Så helt perfekt är det inte. Skulle vilja att låset det snurrar med nyckeln hela tiden men antar det är nåt med ASSA låsen som förhindrar det.

Upplever samma sak med mitt lås. Ska testa det du föreslår i eftermiddag.

Jag kan förresten varken skapa users eller få geo-funktionen att fungera. Symbolerna är grå och går inte att klicka på. Någon som upplever samma sak?

Bevaka tråden