Nej, detta är ingen bug i forumet, men tråden kan ju ligga kvar här ändå för andra som får problemet.
Men det är svårt att förstå varför iOS och macOS har olika beteende. Det skulle jag vilja kalla en bug!
Finns bra artikel på svenska wikipedia och så vi använder samma benämningar:
Rakt citattecken "
Typografiskt citattcken ”
“Engelsk formatering” (omvänt citattecken före citatet, 66-99)
”Svensk formatering” (likadana på båda sidor, 99-99)
Rakt citattecken är förval i macOS, vilket det historiskt alltid varit i datorer. Men i ordbehandlingsprogram byts de automatiskt ut till typografiska. Man kan dessutom ställa in "smarta citattecken" (systeminställningar > Tangentbord > Text) så att ordbehandlingsprogrammet kan följa en annan formatering än det huvudspråk man har inställt. Och håller reda på om det är första eller sista tecknet i ett citat.
Men i kodsammanhang som i adressraden på webläsaren eller i textfältet här på forumet så blir det med macOS raka citattecken som förval.
Med iOS så blir det på samma ställen istället typografiska citattecken som förval. Man måste hålla länge på tangenten för att kunna välja det raka citattecknet där det behövs. Jag hittar ingenstans att ändra den inställningen. När jag ändrar språk i iOS till engelska så blir det automatiskt formatet 66-99 när jag använder citattecken i en webläsares adressrad.
Så för att sammanfatta: Olika beteende i iOS och macOS! Ska det va på det viset, va? Apple? Inkonsekvent!
Typografiska citattecken strular ju till det med BB-koden här på forumet. En lösning för 99.se är ju om forumprogramvaran kan ställas in att ignorera typ av citattecken.