Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt om Apples NY-event oktober 2018

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-10-30 19:12
Ursprungligen av Mackan1984:

Är nästan rädd för att säga att våra tjafs började 2010 eller?
Pao? ?

Är det så länge, tiden går när man har roligt ?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Då vet jag vart man kan plocka upp en ipad den 7e.

Tja, om du vill köpa min gamla iPad Air gen1 så kan du komma

Ursprungligen av PaO:

Är det så länge, tiden går när man har roligt ?

Tur att ingenting förändras i teknikbranschen på 8 år så vi kan återanvända samma gliringar år efter år ?

Instegsmodellerna på alla macbooks är väldigt förvirrande just nu.
För mig som inte kräver mycket mer, vilken ska man välja när alla tre kostar runt 15000:-
Det känns som att Apple alltid testar priserna lite vid ett nytt släpp i ett år innan dom justerar priser, låter de gamla stå kvar även när de inkräktar på varann för att se vart marknaden går.
Så är nog bäst att hålla sig kall i ett år och se vart priserna hamnar.

Ursprungligen av Mackan1984:

Instegsmodellerna på alla macbooks är väldigt förvirrande just nu.
För mig som inte kräver mycket mer, vilken ska man välja när alla tre kostar runt 15000:-
Det känns som att Apple alltid testar priserna lite vid ett nytt släpp i ett år innan dom justerar priser, låter de gamla stå kvar även när de inkräktar på varann för att se vart marknaden går.
Så är nog bäst att hålla sig kall i ett år och se vart priserna hamnar.

Jag håller med, det är inte ett solklart utbud för den som kliver in som ny i Mac-världen exempelvis.

  • Medlem
  • 2018-10-30 20:05
Ursprungligen av Mackan1984:

Tur att ingenting förändras i teknikbranschen på 8 år så vi kan återanvända samma gliringar år efter år ?

Samsung laggar fortfarande och iPhone samma gränssnitt ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-30 20:06
Ursprungligen av PaO:

Samsung laggar fortfarande och iPhone samma gränssnitt ?

Så sant så

Ursprungligen av PaO:

Kollade på 9to5 och där är man på forumet helt chockad över priserna. Oerhört glad att jag inte befinner mig i Apples ekosystem 2018. Fantastiska produkter helt klart men inte värt priset jämfört med konkurrensen. Var nära att köpa en MacMini en gång och nu återuppstår den för 10 000 kr ?

Haha, klart det är värt priserna! Det går inte att bara titta på specifikationerna och säga att man får mer billigare på annat håll. För mig är det "magiskt" när Apples grejer lirar tillsammans så där smidigt som ingen annan får till. Visst det gör inte alltid det, men tillräckligt ofta för att jag ska anse det värt att köpa grejerna.

Vi har otur med valutakursen nu, förhoppningvis jämnar det till sig igen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-30 20:23
Ursprungligen av Ida Blix:

Haha, klart det är värt priserna! Det går inte att bara titta på specifikationerna och säga att man får mer billigare på annat håll. För mig är det "magiskt" när Apples grejer lirar tillsammans så där smidigt som ingen annan får till. Visst det gör inte alltid det, men tillräckligt ofta för att jag ska anse det värt att köpa grejerna.

Vi har otur med valutakursen nu, förhoppningvis jämnar det till sig igen.

Det där är något Android och Windows användare aldrig kommer förstå.

  • Medlem
  • 2018-10-30 20:24
Ursprungligen av Ida Blix:

För mig är det "magiskt" när Apples grejer lirar tillsammans så där smidigt som ingen annan får till. Visst det gör inte alltid det, men tillräckligt ofta för att jag ska anse det värt att köpa grejerna.

Visst är det så. Bara en småsak som att klockan låser upp min iMac och Macbook Pro helt automagiskt och att Face ID faktiskt känner igen mig även en tidig söndagmorgon efter en rolig lördagskväll när jag själv undrar vem den där typen i spegeln är

Ursprungligen av Ida Blix:

Haha, klart det är värt priserna! Det går inte att bara titta på specifikationerna och säga att man får mer billigare på annat håll. För mig är det "magiskt" när Apples grejer lirar tillsammans så där smidigt som ingen annan får till. Visst det gör inte alltid det, men tillräckligt ofta för att jag ska anse det värt att köpa grejerna.

Vi har otur med valutakursen nu, förhoppningvis jämnar det till sig igen.

Det där håller ju inte helt enkelt fullt ut. Att Apple levererar perfekta lösningar som är tusen gånger bättre än allt annat är en myt. Behöver jag säga "Siri", "Antennproblem", "Maps" och "Mekanisk disk"?

  • Medlem
  • 2018-10-30 20:28
Ursprungligen av Ida Blix:

Haha, klart det är värt priserna! Det går inte att bara titta på specifikationerna och säga att man får mer billigare på annat håll. För mig är det "magiskt" när Apples grejer lirar tillsammans så där smidigt som ingen annan får till. Visst det gör inte alltid det, men tillräckligt ofta för att jag ska anse det värt att köpa grejerna.

Vi har otur med valutakursen nu, förhoppningvis jämnar det till sig igen.

Som jag skrev, till och med amerikanerna är chockade över priserna. Professionellt något helt annat och där är det mycket avhängt på branschen man jobbar i. Men det är klart jag har kämpat i många år att endast ha en apparat för mitt privata digitala liv och har mycket svårt att förstå de som lägger 40 000 kr för att något skall lira ihop i en walled garden ?

  • Medlem
  • 2018-10-30 20:30
Ursprungligen av Ljung:

Visst är det så. Bara en småsak som att klockan låser upp min iMac och Macbook Pro helt automagiskt och att Face ID faktiskt känner igen mig även en tidig söndagmorgon efter en rolig lördagskväll när jag själv undrar vem den där typen i spegeln är

Google Smartlock med betrodda agenter och Intelligent scan är motsvarande i mina ögon ?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det där håller ju inte helt enkelt fullt ut. Att Apple levererar perfekta lösningar som är tusen gånger bättre än allt annat är en myt.

Skillnaden är väl enkelheten, ett Apple-id så samspelar alla prylarna.
Ett foto med iPhonen och du kan kolla på iPad och macbook direkt.
En Apple Watch så loggas du in i macbooken, skriv på iPaden och fortsätt på macbooken osv.

  • Medlem
  • 2018-10-30 20:35
Ursprungligen av PaO:

Google Smartlock med betrodda agenter och Intelligent scan är motsvarande i mina ögon ?

Vad bra. Jag är dåligt uppdaterad om vad som händer på "den andra sidan". Men det är ju bra att de olika aktörerna driver på varandra så att det händer något och att det går framåt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-30 20:40
Ursprungligen av PaO:

Som jag skrev, till och med amerikanerna är chockade över priserna. Professionellt något helt annat och där är det mycket avhängt på branschen man jobbar i. Men det är klart jag har kämpat i många år att endast ha en apparat för mitt privata digitala liv och har mycket svårt att förstå de som lägger 40 000 kr för att något skall lira ihop i en walled garden ?

Du vet väl om att det finns troll på amerikanska forum också?

Har läst på Macrumors och det är alltid någon som gnäller över priset men det gör det alltid.
Inget mer än någon annan gång

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-30 20:45

Med tanke på den livslängd man får ut av en Mac och det andrahandsvärde dom betingar är priset inget att tjafsa om.

Ursprungligen av PaO:

Som jag skrev, till och med amerikanerna är chockade över priserna. Professionellt något helt annat och där är det mycket avhängt på branschen man jobbar i. Men det är klart jag har kämpat i många år att endast ha en apparat för mitt privata digitala liv och har mycket svårt att förstå de som lägger 40 000 kr för att något skall lira ihop i en walled garden ?

Glöm inte att de högsta gnällspikarna på 9to5 är inte amerikanare utan allt från Kanada till Europa som även de åkt på kurser.
Som någon skrev där iPads kostade $499 2010 och finns nu för start på $349.
Skillnaden Apple gjort nu är att Pro blivit en del av alla segmenten inklusive iPhone Xr vs Xs.
Pro kommer med en kostnad, sen har vi inflationen på det.
Du kan fortfarande komma undan relativt ”billigt” med Apple om du nu vill det, iPhone 7 5795kr, iPad 9,7” 3795kr, iMac 21,5” 12995kr t ex.

Rensat lite i tråden. Håll er till ämnet, och diskutera utan att vara otrevliga mot varandra.

Här är våra trivselregler för den som behöver friska upp minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-30 21:44

Mac vs. Windows..? Jo, jag köpte en speldator till sonen. Detta h____e som direkt dök upp i vårt trygga hem. Konstiga uppdateringar, märkliga meddelanden från olika program, obegripliga samband mellan olika funktioner... Inget har hänt sedan jag lämnade Windows. Jag hoppas jag får vara frisk och kry så jag tjänar tillräckligt för at kunna prioritera Mac i hemmet. Mest orolig för tiden som pensionär, även om det är långt dit. Kommer det finnas tillräckligt bra spel på Mac då..? Som tillräckligt många pensionärer spelar..?

Ursprungligen av xms67:

Mac vs. Windows..? Jo, jag köpte en speldator till sonen. Detta h____e som direkt dök upp i vårt trygga hem. Konstiga uppdateringar, märkliga meddelanden från olika program, obegripliga samband mellan olika funktioner... Inget har hänt sedan jag lämnade Windows. Jag hoppas jag får vara frisk och kry så jag tjänar tillräckligt för at kunna prioritera Mac i hemmet. Mest orolig för tiden som pensionär, även om det är långt dit. Kommer det finnas tillräckligt bra spel på Mac då..? Som tillräckligt många pensionärer spelar..?

Antar att vi kommer bli rensade men måste hålla med.
Min spel-PC får allt från bekymmer med malware ihop med grafikfel, få för sig att den inte vill känna av min blåtands-mus eller TB och jag får gräva fram en gammal trådad mus och har efter två dagar inte orkat sätta mig in i att lösa problemet...
Såna problem får jag inte med Mac, saker som man känner bara ska fungera.
Är orolig varje gång jag startar pcn över vad som ska krångla denna gången.

Vad syns längst upp på sidan?
https://www.apple.com/se/shop/accessories/all...

  • Medlem
  • 2018-10-30 22:29
Ursprungligen av Mackan1984:

Glöm inte att de högsta gnällspikarna på 9to5 är inte amerikanare utan allt från Kanada till Europa som även de åkt på kurser.
Som någon skrev där iPads kostade $499 2010 och finns nu för start på $349.
Skillnaden Apple gjort nu är att Pro blivit en del av alla segmenten inklusive iPhone Xr vs Xs.
Pro kommer med en kostnad, sen har vi inflationen på det.
Du kan fortfarande komma undan relativt ”billigt” med Apple om du nu vill det, iPhone 7 5795kr, iPad 9,7” 3795kr, iMac 21,5” 12995kr t ex.

Okej för att en stackare skall förstå, hjälp mig ?

Idag har jag min Note 8 och DeX
Jag använder privat detta till följande
- Hushålls budget / ekonomi
- Familjens planering av resor, renovering, skola och aktiviteter mm
- Media konsumtion direkt eller till Chromecast
- Foto och film hantering och redigering
- Filhantering och NAS
- Kommunikation samtal / mess / mail / surf

Ett exempel, senast min dotter var på dans satt jag utanför då föräldrar inte får vara med. Fixade då dotterns inbjudan till sitt kalas direkt på mobilen med s-pen funktioner och mjukvara. Utan s-pen hade jag i mina ögon behövt en fullfjädrad dator eller surfplatta för att klara uppgiften. Hemma privat ekonomin på DeX excell budget och betalning av räkningar mm.

Ovanstående uppgifter vad hade underlättat extremt så det är värt att köpa en iPhone, Mac och iPad för i mina ögon massor av pengar

Jag förstår att behovet finns för de som tex skapar musik men för de flesta och mig kan jag inte se nyttan
Vad missar jag?
?

  • Medlem
  • 2018-10-30 22:33
Ursprungligen av Ljung:

Vad bra. Jag är dåligt uppdaterad om vad som händer på "den andra sidan". Men det är ju bra att de olika aktörerna driver på varandra så att det händer något och att det går framåt.

Där skrev du något viktigt
Vem som är först eller bäst finns inte generellt längre
Idag är lägsta nivån så hög att det är det personliga behovet som styr och många aktörer driver utvecklingen framåt i små steg vilket gynnar oss konsumenter oavsett ekosystem ?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det där håller ju inte helt enkelt fullt ut. Att Apple levererar perfekta lösningar som är tusen gånger bättre än allt annat är en myt. Behöver jag säga "Siri", "Antennproblem", "Maps" och "Mekanisk disk"?

Som jag sa, det är inte perfekt, men tillräckligt nära.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-30 23:13

Bara TimeMachine är värt det. Jag känner inte en enda av mina Windowskompisar som har fullständig backup. Men nästan alla mina Mackompisar (snart alla).

Ursprungligen av PaO:

Okej för att en stackare skall förstå, hjälp mig ?

Idag har jag min Note 8 och DeX
Jag använder privat detta till följande
- Hushålls budget / ekonomi
- Familjens planering av resor, renovering, skola och aktiviteter mm
- Media konsumtion direkt eller till Chromecast
- Foto och film hantering och redigering
- Filhantering och NAS
- Kommunikation samtal / mess / mail / surf

Ett exempel, senast min dotter var på dans satt jag utanför då föräldrar inte får vara med. Fixade då dotterns inbjudan till sitt kalas direkt på mobilen med s-pen funktioner och mjukvara. Utan s-pen hade jag i mina ögon behövt en fullfjädrad dator eller surfplatta för att klara uppgiften. Hemma privat ekonomin på DeX excell budget och betalning av räkningar mm.

Ovanstående uppgifter vad hade underlättat extremt så det är värt att köpa en iPhone, Mac och iPad för i mina ögon massor av pengar

Jag förstår att behovet finns för de som tex skapar musik men för de flesta och mig kan jag inte se nyttan
Vad missar jag?
?

Allt du skrev klarar en 2000 kronors mobil.
* Tjejens grabb vill spela fortnite med hög grafik och tangentbord och mus. (Inget med Apple att göra men en note 9 fixar det inte)
Ibland vr beroende på vad som är hett på youtube.
* Tjejen fotar med en nikon med olika linser som hon redigerar i Photoshop.
(Tydligen duger inte iPads version även om det går att pendla mellan dom)
* Jag vill hobby-skapa appar/spel med kompisen då och då.
* jag utnyttjar hennes Photoshop när jag vill leka med foton.
* iPaden nyttjas mest till sängtittande på film och shoppinglistor för mig (skriv i iPaden-läs i iPhonen)

Ekonomi, anteckningar, film osv sköter min iPhone/iPad.
Med iPhone behöver du inte oroa dig för att inspelning i 4K endast klarar 5(?) min dessutom.
Sammanlagt på 4 personer har vi en iPhone 6S, iPhone X, iPad mini 2, iPad mini 3, iPad Pro 10,5”, nikon dslr, Apple TV gen 4, MacBook Pro 2012, chromecast i Phillips tv, en chromecast kopplad till barnens tv, 2 Apple Watch gen 3 och 4
Och slutligen en spel PC med gtx 970.
För mina smartphone-uppdrag skulle jag nog klara mig med en 2000 kronors lur (om den har ok kamera) med men skulle sakna kompatibilitet, sömlös integration, delade appköp och Apple Watch.
Föreställ dig att ta bort en av dessa prylar från ett barn, eller prylnörd...

Ett tips till snabba inbjudningskort är appen Canva

Senast redigerat 2018-10-31 06:51
Ursprungligen av PaO:

Som jag skrev, till och med amerikanerna är chockade över priserna. Professionellt något helt annat och där är det mycket avhängt på branschen man jobbar i. Men det är klart jag har kämpat i många år att endast ha en apparat för mitt privata digitala liv och har mycket svårt att förstå de som lägger 40 000 kr för att något skall lira ihop i en walled garden ?

Men de amerikanska priserna är ju inte onormala alls?

Ursprungligen av PaO:

Okej för att en stackare skall förstå, hjälp mig ?

Idag har jag min Note 8 och DeX
Jag använder privat detta till följande
- Hushålls budget / ekonomi
- Familjens planering av resor, renovering, skola och aktiviteter mm
- Media konsumtion direkt eller till Chromecast
- Foto och film hantering och redigering
- Filhantering och NAS
- Kommunikation samtal / mess / mail / surf

Ett exempel, senast min dotter var på dans satt jag utanför då föräldrar inte får vara med. Fixade då dotterns inbjudan till sitt kalas direkt på mobilen med s-pen funktioner och mjukvara. Utan s-pen hade jag i mina ögon behövt en fullfjädrad dator eller surfplatta för att klara uppgiften. Hemma privat ekonomin på DeX excell budget och betalning av räkningar mm.

Ovanstående uppgifter vad hade underlättat extremt så det är värt att köpa en iPhone, Mac och iPad för i mina ögon massor av pengar

Jag förstår att behovet finns för de som tex skapar musik men för de flesta och mig kan jag inte se nyttan
Vad missar jag?
?

Ingemar Stenmark förklarade det bäst...

14995 för en MacBook Air är fan galet högt pris. Visst att den svaga kronan gör sitt men ändå. 12995 hade varit mer rimligt, men hade hoppats på 11995 och då hade det nog blivit en.

Jag har nu den förra generationen av Air:en men tycker inte att uppgraderingarna motsvarar den sjuka prishöjningen även om den har allt (nästan) jag tycker att en ny Air ska ha. En av dom bästa sakerna med Apple har ju tidigare varit att när en ny version/generation kommit så har priset legat kvar på nästan samma nivå som den förra, men så har det ju inte varit dom senare åren.

Jaja. Ska undersöka hur dyrt det blir att skaffa en via mStores SmartBuy-tjänst om jag använder min nuvarande Air som inbyte, men tvivlar på att det blir någon uppgradering.

Besviken!

Bevaka tråden