Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jakobnilsson:

Snygg! Känner inte till märket, och kan ju inget om klockor. Är det en anrik tillverkare?

Jag skulle beskriva det som "lower mid tier" men det är definitvt ett gammalt märke. Jocke får väl rätta mig - jag lärde "känna" honom i ett klockform där han imponerade med sina bilder tagna med en Nikon CoolPix 990(?) som fick mig att köpa en sådan kamera. Jag kom aldrig i samma klass som honom när det gällde klockor

Ursprungligen av RolexJocke:

Det blev ingen smart klocka denna gång heller.

Men ett smart köp:)

Ursprungligen av jakobnilsson:

Snygg! Känner inte till märket, och kan ju inget om klockor. Är det en anrik tillverkare?

Certina har ju varit med ett tag, idag är det väl en bra ingång till en klocka av god kvalité till en rimlig prislapp.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle beskriva det som "lower mid tier" men det är definitvt ett gammalt märke. Jocke får väl rätta mig - jag lärde "känna" honom i ett klockform där han imponerade med sina bilder tagna med en Nikon CoolPix 990(?) som fick mig att köpa en sådan kamera. Jag kom aldrig i samma klass som honom när det gällde klockor

Det var tider det, på den tiden stod man ut lite när man fick lägga till manken för en bra bild. Idag presterar ju telefonen riktigt bra.

  • Medlem
  • 2018-11-08 22:45

En ny Mac Mini för lite mer fart till Lightroom och Photoshop.
i5, (6 kärnor)
256 GB SSD
8GB RAM (ska uppgraderas till minst 16GB)

Senast redigerat 2018-11-09 00:57

Mitt senaste teknikrelaterade inköp (och kanske även det bästa köp jag någonsin gjort) är ett par Bose QC 35ii. Mina första "riktiga" kvalitetslurar. Anledningen till köpet är brusreduceringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 09:29

Hämtade ut detta kit igår

Ursprungligen av Le:

Axelväska är inte optimalt när man kanske har resväskor i både den ena och andra handen. Glider gärna iväg liksom.
Och lättillgängliga fack är vad man behöver både i flygkabinen och vid alla flygplatsrutinerna.

Jag har en Hedgren axelremsväska sedan en bra bit över tio år - fantastiskt bra och hållbar! Numera finns liknande modeller som även har ryggsäcksremmar inbyggda. Imho bättre en ren ryggsäck. För det är ju inte alltid man vill komma till affärsmötet med rygga (iaf inte utomlands). Dessutom kan man med min väska "trä över" baksidan över handtaget till en kabin-/resväska med hjul = lätt att dra runt på flygplatser.

Min modell finns förstås inte kvar, men de här ser ut efter en snabb sökning att vara av motsvarande storlek (inkl 15-15,6" laptopfodral inbyggt):

Min är även expanderbar för att kunna nyttja den även som övernattningsväska = man slipper annat bagage helt och hållet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-09 11:34
Ursprungligen av bjorsi:

Hämtade ut detta kit igår

Billigt o bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 12:26
Ursprungligen av zinned:

Billigt o bra

Bra åtminstone :).
Men fick drygt 2500 i inbyte för min gamla MBP och iPad Air så lite billigare blev det.
Min MBP hade 8,5 år på nacken, hellre köpa dyrt och sällan än billigt och ofta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-09 14:58
Ursprungligen av bjorsi:

Bra åtminstone :).
Men fick drygt 2500 i inbyte för min gamla MBP och iPad Air så lite billigare blev det.
Min MBP hade 8,5 år på nacken, hellre köpa dyrt och sällan än billigt och ofta

Jag sitter själv och letar anledningar till att skaffa en iPad Pro nu. Jag kommer dock inte att lyckas, skulle jag tro. Sitter i dagsläget med en iMac 5K från sent 2015 och jag behöver ha någon form av desktop för annat som snurrar på iMac:en nu (olika scripts, node-js, etc). Jag får inte in tillräckligt med pengar vid en försäljning av denna iMac för att det ska vara lönt att lägga ner tiden då den också måste ersättas av någon annan desktop som i sig kostar pengar.

Jag skulle tro att jag väntar tills nästa generation och så får min iMac leva vidare så länge och jag får se hur arbetsflödet ser ut då.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-09 15:30

Ipad Pro 11" med tangentbordsfodral (snart penna)

För mig blev det en Ipad Pro 11" med 256 GB lagring och tangentbordsfodralet. Beställde även en Pencil 2 men den kommer först nästa vecka eftersom jag skulle vara besvärlig och beställa gravering. Jag skyller för övrigt på @ida blix för det här inköpet.

Tanken är att jag ska flytta över mycket, men inte allt, av min dagliga produktion till Ipad Pro under en period och se hur bra det går.

Ursprungligen av ekloev:

Tanken är att jag ska flytta över mycket, men inte allt, av min dagliga produktion till Ipad Pro under en period och se hur bra det går.

Spännande ?
Ser fram emot en artikel om det.

Ursprungligen av ekloev:

För mig blev det en Ipad Pro 11" med 256 GB lagring och tangentbordsfodralet. Beställde även en Pencil 2 men den kommer först nästa vecka eftersom jag skulle vara besvärlig och beställa gravering. Jag skyller för övrigt på @ida blix för det här inköpet.

Tanken är att jag ska flytta över mycket, men inte allt, av min dagliga produktion till Ipad Pro under en period och se hur bra det går.

Lycka till och berätta hur det går.
Har läst en hel del inlägg/rapporter på engelska om sådana försök och dom flesta har stupat på den obefintliga filhanteraren.
Men med disciplin och rätt appar borde det gå, menar att apparna måste finnas både på iOS och macOS och filerna sparas tex till iCloud eller annan gemensam moln-lagring. Hålla på att föra över filer med iTunes etc blir alldeles för bökigt i längden.

Ursprungligen av CekariYH:

Lycka till och berätta hur det går.
Har läst en hel del inlägg/rapporter på engelska om sådana försök och dom flesta har stupat på den obefintliga filhanteraren.
Men med disciplin och rätt appar borde det gå, menar att apparna måste finnas både på iOS och macOS och filerna sparas tex till iCloud eller annan gemensam moln-lagring. Hålla på att föra över filer med iTunes etc blir alldeles för bökigt i längden.

Funderade också på att helt och hållet byta från laptop till Ipad men hittills avstått då jag retar mig på trenden att behöva abonnera på program istället för att betala en engångskostnad i form av en licens (för exempelvis ordbehandlingsprogram mm). Instämmer också att IOS filhantering är en nackdel.

Ursprungligen av Manne23:

Funderade också på att helt och hållet byta från laptop till Ipad men hittills avstått då jag retar mig på trenden att behöva abonnera på program istället för att betala en engångskostnad i form av en licens (för exempelvis ordbehandlingsprogram mm). Instämmer också att IOS filhantering är en nackdel.

Hatar just det att abonnera på appar. Önskar Apple kunde särskilja på på Köp inuti app och Pren. inuti app, så man slipper kolla varje app man är intresserad av.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-11-10 11:46

[/URL]

Fick bli en Hue pryl till. Denna gång var det kökets tur.

Ursprungligen av The Cat:

http://forumbilder.se/H8MH3/img-1062.jpeg[/URL]

Fick bli en Hue pryl till. Denna gång var det kökets tur.

Jag håller också på med att fylla på med hueljuskällor. En efter en

En Google Home smart högtalare från Elgiganten. Återstår att se hur mycket man använder röst funktionerna.
Men är nyfiken på konceptet så med support för Svenska så kändes tiden mogen att försöka.
Inte så dyr heller.

Jag höll ju på att glömma posta framsidan på förra veckans inköp.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag höll ju på att glömma posta framsidan på förra veckans inköp.

http://www.watchwallpapers.com/cdsn6.jpg

Snygg retrodesign. Och samma klass på dina foton som jag kommer ihåg från förr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 05:34
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag höll ju på att glömma posta framsidan på förra veckans inköp.

http://www.watchwallpapers.com/cdsn6.jpg

Den är som en mac: baksidan är snyggare än de flesta konkurrenters framsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 11:10
Ursprungligen av The Cat:

http://forumbilder.se/H8MH3/img-1062.jpeg[/URL]

Fick bli en Hue pryl till. Denna gång var det kökets tur.

Gott lös ordentligt på Göteborgs-motiv ser jag

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-11-13 13:13
Ursprungligen av bjorsi:

Gott lös ordentligt på Göteborgs-motiv ser jag

Så är det. Nyinköpta dom med faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 14:42
Ursprungligen av The Cat:

Så är det. Nyinköpta dom med faktiskt.

Gillar motiven. ? Var kan de köpas?

Ursprungligen av ekloev:

För mig blev det en Ipad Pro 11" med 256 GB lagring och tangentbordsfodralet. Beställde även en Pencil 2 men den kommer först nästa vecka eftersom jag skulle vara besvärlig och beställa gravering. Jag skyller för övrigt på @ida blix för det här inköpet.

Tanken är att jag ska flytta över mycket, men inte allt, av min dagliga produktion till Ipad Pro under en period och se hur bra det går.

Det var så lite

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 15:49
Ursprungligen av IngoX:

Gillar motiven. ? Var kan de köpas?

http://ilovegbg.tictail.com/
Säljs även hos Kvillehyllan på Hisingen.
Har själv postern med Korv Kiosk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-13 15:51
Ursprungligen av bjorsi:

Gott lös ordentligt på Göteborgs-motiv ser jag

Ursprungligen av The Cat:

Så är det. Nyinköpta dom med faktiskt.

Frågar man en riktig göteborgare är väl tavla fyra från vänster inte göteborg...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 16:09
Ursprungligen av bjorsi:

http://ilovegbg.tictail.com/
Säljs även hos Kvillehyllan på Hisingen.
Har själv postern med Korv Kiosk

Tack för info! Då kan jag ju knalla över till Kvillehyllan! (300 m) ?

Ursprungligen av zinned:

Frågar man en riktig göteborgare är väl tavla fyra från vänster inte göteborg...

Det var ny information för mig, men du är säkert expert på göteborgare. Hur som helst är det den jag helst villl ha!

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-11-13 17:27
Ursprungligen av IngoX:

Gillar motiven. ? Var kan de köpas?

Du har fått svar i tråden men jag köpte mina på Street Food Market.

Bevaka tråden