Jag studerar inte nu, men studerade på distans för några år sedan och rekommenderar verkligen att man skaffar något slags referenshantering.
Jag skrev i ordbehandlaren Mellel och använde det tillsammans med Bookends. Just den kombinationen är mycket elegant då man kan kan få direktuppdaterade referenser. Jag skriver i Mellel, slår ⌘Y och kommer över till Bookends, markerar rätt referens och slår ⌘Y igen och kommer tillbaka och har då fått en wysiwyg-referens och uppdaterad referenslista, allt i rätt format. Om jag vill ha sidreferens t. ex. vid citat slår jag ⌃⌘Y i Bookends och kan skriva in sidnummer. I Bookends kan man även hämta referensdatan med förlag och år etc. från t. ex. Google Scholar, Libris eller PubMed och därigenom slippa knacka in den samt lägga in PDF:er med texter i databasen.
Eftersom det är så smidigt lade jag in referenser för eget bruk i mina egna anteckningar, vilket gjorde dem mycket mer lättanvända när jag kom tillbaka till dem och kunde hitta litteraturen smidigt.
Om man vill använda MS Word finns inbyggd referenshantering, som iofs inte är fullt så elegant, men mycket bättre än ingenting.
Första och möjligen andra uppsatsen tar längre tid att skriva medan man lär sig, men sedan är tidsvinsten betydande och när jag skrivit min text är jag färdig, och behöver inte sitta och pilla med referenslistor. Dessutom kan jag byta system t. ex. från APA till Oxford i efterhand med några klick om jag vill skicka min text till folk med olika önskemål.
Till sist vill jag säga att en icke oväsentlig fördel med en bra referensdatabas är att man (åtminstone var det så för mig) tenderar att använda mer litteratur när man skriver eftersom listan dyker upp för ögonen medan man skriver.
Vänligen, Ylan
https://www.mellel.com
https://www.sonnysoftware.com (Bookends)