Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med Iphone nästa år?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rykten om nästa års Iphone har redan börjat dyka upp, och många tror att designen får inspiration från nya Ipad Pro. Vad vill du själv se hos en ny Iphone?

Läs hela artikeln här

Jag hoppas givetvis på fingerläsare i/under skärmen och en mindre modell (SE 2).

Min gamla SE har redan den ”nya” Ipad pro-designen. Men en SE 2 som utnyttjar hela ytan för skärm skulle inte sitta fel. Hellre skärmfingeravtryck än ansiktsid, med droppskåra för frontkameran (som äntligen uppgraderas). Inkråmet i övrigt kan lämpligen lånas från Iphone 8.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-11-26 12:43

Jag önskar också en SE 2. Klämde på XR igår och den är för stor. Möjligtvis kan jag tänka mig en något större lur om den bara är lika tunn som nya iPad Pro, annars håller jag kvar vid min SE något år till.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-26 13:22

Älskar formgivningen på iPhone 4/5/SE och nya iPad Pro, så hoppas verkligen på detta (och att "hacket" i överkant försvinner)! ?

Ursprungligen av omartint:

Älskar formgivningen på iPhone 4/5/SE och nya iPad Pro, så hoppas verkligen på detta (och att "hacket" i överkant försvinner)! ?

Håller med men måste ändå säga att jag gillar 5c formgivning.

Har känt på både 6s,7 & X och alla dessa har en tendens till hal yta på baksidan, kanske man kan göra nåt åt de på kommande modeller så man slipper använda skal.

Ursprungligen av Redaktionen:

Rykten om nästa års Iphone har redan börjat dyka upp, och många tror att designen får inspiration från nya Ipad Pro. Vad vill du själv se hos en ny Iphone?

Läs hela artikeln här

Apple kan med all sannolikhet inte pitcha något som helst, som får det att kännas motiverat att byta ut min iPhone 8+. Den lär stanna tills den går i graven, och jag är pedantisk med den så det lär ta ett bra tag till.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-26 14:33

Jag kommer vara i situationen att förlängningstiden för min Iphone X har gått ut nästa år, men såvida den inte ballat ur fullständigt då kommer jag inte byta ut den förrän året efter eller ännu längre fram beroende på hur den håller ihop. Men det kommer bli en intressant situation hur som helst, hade jag valt telefon nu hade det inte blivit en Iphone XS utan sannolikt en Huawei Mate 20 Pro eller Oneplus 6T. Men, när det blir dags för mig att uppgradera kanske Apple har den mest tilltalande lösningen för tillfället, likt de hade när jag uppgraderade till Iphone X.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-11-26 18:41

Jag har en iPhone XS Max nu och tycker om den designen jättemycket! Hoppas inte att den blir kantig för det känns ganska gammalt. På iPad är det mer ok för då blir det typ som en Mac? Toch ID hoppas jag inte heller på för Face ID känns mycket modernare och smidigare

Ursprungligen av gustavv:

Jag har en iPhone XS Max nu och tycker om den designen jättemycket! Hoppas inte att den blir kantig för det känns ganska gammalt. På iPad är det mer ok för då blir det typ som en Mac? Toch ID hoppas jag inte heller på för Face ID känns mycket modernare och smidigare

Vet inte om det bara är jag.

Men en sak jag märke var med face ID var att tex om luren ligger på bordet och man ligger i soffan så där slö efter en dags arbete och vill låsa upp den, då är man tvungen att rikta den mot ansiktet för att låsa upp.

Men med finger ID var de bara och lägga på och låsa upp, så båda har sina för och nackdelar helt klart.

Svårt att förklara men hoppas poängen framgick.

Ursprungligen av Redaktionen:

Rykten om nästa års Iphone har redan börjat dyka upp, och många tror att designen får inspiration från nya Ipad Pro. Vad vill du själv se hos en ny Iphone?

Läs hela artikeln här

Inför de inte USB-C på sina telefoner nu när t.o.m iPad fått det så är de helt retarderade. Sen skippa notchen tack.

  • Medlem
  • 2018-11-26 20:12

Lägre priser ?

Ursprungligen av Paulista:

Inför de inte USB-C på sina telefoner nu när t.o.m iPad fått det så är de helt retarderade. Sen skippa notchen tack.

Jag hoppas faktiskt dom behåller Lightningkontakten på telefonerna, bra mycket stabilare kontakt som dessutom strular mindre.

Gillade 4 och 5... Satt skönt i näven. Efter det så blev det som en hal tvål med alla runda kanter. Kör nu med XS Max och den är lite wobblig i handen.

Ursprungligen av Dave Lister:

Jag hoppas faktiskt dom behåller Lightningkontakten på telefonerna, bra mycket stabilare kontakt som dessutom strular mindre.

usb c klarar att ladda högre effekt och är betydligt vanligare vilket är bra.
Själv har jag inte haft något problem med usb c förutom damm men det problemet har nog alla kontakter.
Köper man bara kablar av kvalitet så sitter de stadigt i enheten. Där upplever jag usb c är känsligare än Micro usb eller lightning de brukar sitta hyfsat även med en budgetkabel från Kjell o company.

Vilka problem har du med usb c?

Jag hoppas på en motreaktion på de enorma mobiler man tvingas släpa på idag. Bytte precis jobbtelefon och då blev det en iPhone 8 eftersom XS var för jäkla stor och SE fick vi inte längre beställa då den inte säljs. Har haft 8:an några veckor och den är verkligen för klumpig för mig trots att jag är en normalstor man. Hal som en ål är den också.
Jag har inget som helst behov av en mobil som är lika kraftfull som en macbook, jag har inte spelat ett spel på ios sedan den första iphonen från 2007 och rörlig bild lämpar sig inte på en telefon, oavsett storlek. Gör en liten/lätt iphone, klocka ner processorn och ge den bra batteritid. Det här är mer önskemål än vad jag tror komma skall. Telefonerna kommer växa tills marknaden som tröttat är stor nog och då kommer Apple tillgodose dessas behov och det blir ett race bland alla tillverkare att göra så små telefoner som möjligt (ala 90-talet)

Kommer med högsta sannolikhet inte uppgradera från min XS Max, oavsett vad Apple kommer med. Den får vara kvar i två år minst. Vill definitivt inte ha USB-C som det spekuleras om på vissa håll. Det enda som skulle kunna få mig att uppgradera så som jag känner just nu är om batterikapaciteten fördubblas utan att formfaktorn ökar märkbart samt att trådlös laddning blev lika snabbt som vanlig laddning med en 12W iPad laddare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-27 11:10
Ursprungligen av MrQuattro:

Kommer med högsta sannolikhet inte uppgradera från min XS Max, oavsett vad Apple kommer med. Den får vara kvar i två år minst. Vill definitivt inte ha USB-C som det spekuleras om på vissa håll. Det enda som skulle kunna få mig att uppgradera så som jag känner just nu är om batterikapaciteten fördubblas utan att formfaktorn ökar märkbart samt att trådlös laddning blev lika snabbt som vanlig laddning med en 12W iPad laddare.

En kan ju drömma Den trådlösa snabbladdningen är inte i närheten av att vara där den behöver vara för att det du beskriver ska vara möjligt, särskilt inte om den ska vara hålla för aktiv användning i en två år eller mer. Fördubblad batterikapacitet är däremot fullt möjligt, krävs ju bara att Apple satsar på det, och kanske till och med vågar göra telefonen aningen tjockare. Ett större batteri och en mer energieffektiv krets skulle jag gärna ta en aningen tjockare telefon för, men om inte det åtminstone mindre fokus på ökad prestanda och mer på ökad batteritid. Apple vill kunna skryta om att senaste kretsen är X gånger snabbare än tidigare, men A12 är redan ruskigt snabb, och de får för min del gärna satsa mer på att förbättra hjälpprocessorer för maskininlärning och AI och låta huvudkretsen vara bara aningen snabbare än tidigare, men betydligt mer uthållig batterimässigt.

Ursprungligen av Jonatatatan:

usb c klarar att ladda högre effekt och är betydligt vanligare vilket är bra.
Själv har jag inte haft något problem med usb c förutom damm men det problemet har nog alla kontakter.
Köper man bara kablar av kvalitet så sitter de stadigt i enheten. Där upplever jag usb c är känsligare än Micro usb eller lightning de brukar sitta hyfsat även med en budgetkabel från Kjell o company.

Vilka problem har du med usb c?

Ingen alls eftersom absolut inget av vad jag använder har den standarden.
Men en anledning varför Apple använder just Lightning istället för USB C på telefonerna är att Lightning tar mindre plats i telefonen, och när dom väl tagit bort hörlurskontakt så lär dom inte slösa det vunna utrymmet på att lägga dit större kontakt igen (och förra byter av kontakt på Alla apples enheter var bara 6 år sedan, är på tok för tidigt att byta igen, med tanke på attt 30-pinnarskontakten var använd i 10 år eller så).

Ursprungligen av ekloev:

En kan ju drömma Den trådlösa snabbladdningen är inte i närheten av att vara där den behöver vara för att det du beskriver ska vara möjligt, särskilt inte om den ska vara hålla för aktiv användning i en två år eller mer. Fördubblad batterikapacitet är däremot fullt möjligt, krävs ju bara att Apple satsar på det, och kanske till och med vågar göra telefonen aningen tjockare. Ett större batteri och en mer energieffektiv krets skulle jag gärna ta en aningen tjockare telefon för, men om inte det åtminstone mindre fokus på ökad prestanda och mer på ökad batteritid. Apple vill kunna skryta om att senaste kretsen är X gånger snabbare än tidigare, men A12 är redan ruskigt snabb, och de får för min del gärna satsa mer på att förbättra hjälpprocessorer för maskininlärning och AI och låta huvudkretsen vara bara aningen snabbare än tidigare, men betydligt mer uthållig batterimässigt.

Instämmer till 100%. Vad kan man tänkas behöva en A19 HyperX InFusion eller vad den nu kommer heta till egentligen? Processorerna är tillräckligt snabba så som det är idag. Det man istället borde sikta på är att bibehålla dagens snabba prestanda och satsa på strömsnålare processor som kanske även klarar att arbeta på högre kapacitet utan att bli varm, där tror jag framtiden ligger. Men det kanske kräver någon annan typ av batteriteknik för att överhuvudtaget vara möjligt. Sedan förstår jag också att trådlös laddning aldrig kommer bli lika snabb som vanlig sladd, men man kan ju alltid hoppas. Personligen använder jag nästan enbart trådlös laddning, enbart sladd om det är akut att tanka fullt om man vet att man inte kommer ha tillgång till ström på ett bra tag och har bråttom. Men den som lever får se

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 12:27
Ursprungligen av Laserturken:

Vet inte om det bara är jag.

Men en sak jag märke var med face ID var att tex om luren ligger på bordet och man ligger i soffan så där slö efter en dags arbete och vill låsa upp den, då är man tvungen att rikta den mot ansiktet för att låsa upp.

Men med finger ID var de bara och lägga på och låsa upp, så båda har sina för och nackdelar helt klart.

Svårt att förklara men hoppas poängen framgick.

Absolut klart. Bäst är att ha bägge delarna tycker jag.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 12:28
Ursprungligen av Paulista:

Inför de inte USB-C på sina telefoner nu när t.o.m iPad fått det så är de helt retarderade. Sen skippa notchen tack.

Japp. USB-C är ett klart krav på min nästa telefon.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 12:32
Ursprungligen av Dave Lister:

Jag hoppas faktiskt dom behåller Lightningkontakten på telefonerna, bra mycket stabilare kontakt som dessutom strular mindre.

Tror du har helt galet fel där.

Har haft Lightningsladdar som brytits av i mina iPad/iPhone. Har aldrig någonsin hänt med varken mina två mobiler med UCB-C, eller datorer.

Sedan så har du en helt annan effektkapacitet som potentiellt kan korta ner laddningstider.

Finns en orsak till att att Apple valt USB-C som laddning av sina datorer. Samt numera sina iPad Pro.

Idiotiskt att hålla kvar med föråldrade Ligthning på iPhone och de billiga iPadsen!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 12:34
Ursprungligen av Dave Lister:

Ingen alls eftersom absolut inget av vad jag använder har den standarden.

???

Var det inte du som skrev nyss "Jag hoppas faktiskt dom behåller Lightningkontakten på telefonerna, bra mycket stabilare kontakt som dessutom strular mindre."?

Ursprungligen av Dave Lister:

Jag hoppas faktiskt dom behåller Lightningkontakten på telefonerna, bra mycket stabilare kontakt som dessutom strular mindre.

Jag med, är inte såld på USB-C än. Lightning är liten och smidig.

Ursprungligen av omartint:

Tror du har helt galet fel där.

Har haft Lightningsladdar som brytits av i mina iPad/iPhone. Har aldrig någonsin hänt med varken mina två mobiler med UCB-C, eller datorer.

Sedan så har du en helt annan effektkapacitet som potentiellt kan korta ner laddningstider.

Finns en orsak till att att Apple valt USB-C som laddning av sina datorer. Samt numera sina iPad Pro.

Idiotiskt att hålla kvar med föråldrade Ligthning på iPhone och de billiga iPadsen!

Jag har inte haft några problem alls med mina Lightning-kablar och känner inget behov av kortare laddningstider. Har noll bekymmer med batteritiden eftersom jag kan ladda både hemma och på jobbet.

De högre kapaciteten man kan få till med alla standarder som stöds via USB-C passar bättre på Ipad Pro och Macarna än i min telefon tänker jag. Lightning vinner för den är minst.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag med, är inte såld på USB-C än. Lightning är liten och smidig.

Hur är det smidigare, jag tänker främst på att slippa dra med sig massa olika kablar om man har fler enheter med samma koppling tex USB-C i det här fallet.

Eller missar jag nån viktigt detalj?

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har inte haft några problem alls med mina Lightning-kablar och känner inget behov av kortare laddningstider. Har noll bekymmer med batteritiden eftersom jag kan ladda både hemma och på jobbet.

De högre kapaciteten man kan få till med alla standarder som stöds via USB-C passar bättre på Ipad Pro och Macarna än i min telefon tänker jag. Lightning vinner för den är minst.

Kontakten i sig har jag inget emot men USB C har så många fördelar att det är synd att de inte uppgraderat till det på Iphone. Vad vinner du på att själva ligthning kontakten är lite mindre? Du behöver ju istället ha dubbla uppsättningar av laddningskablar som inte är kompatibla med varandra.
Behöver du ladda på jobbet tycker jag det låter som du har beskymmer med batteritiden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 16:31
Ursprungligen av Laserturken:

Hur är det smidigare, jag tänker främst på att slippa dra med sig massa olika kablar om man har fler enheter med samma koppling tex USB-C i det här fallet.

Eller missar jag nån viktigt detalj?

Håller med. SKITIRRITERANDE att Apple inte kan hålla sig på en enda standard. Kan ladda min HP-mobil med min Apple MBP-laddare och sladd, men inte min mobil från Apple.

Idiotiskt att behöva ha olika laddkablar när man växlar mellan iPad och iPad Pro.

Detta måste Apple lösa. Kan andra tillverkare fixa att köra USB-C och utan problem få plats med det i sina telefoner så borde Apples ingenjörer också kunna lösa det.

Sanslöst dåliga argument som kommer upp här...

Ursprungligen av Laserturken:

Hur är det smidigare, jag tänker främst på att slippa dra med sig massa olika kablar om man har fler enheter med samma koppling tex USB-C i det här fallet.

Eller missar jag nån viktigt detalj?

Har Lightningkablar överallt, äger få USB-C saker som jag har med mig. Men det är ju olika för oss förstår jag. En del har visst typ allting utom sin Iphone med USB-C.

Bevaka tråden