Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon Echo får Apple Music till jul

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den smarta högtalaren Amazon Echo får stöd för musiktjänsten Apple Music lagom till jul, och därmed går det styra Apples tjänst med konkurrentens röstassistent Alexa.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Den smarta högtalaren Amazon Echo får stöd för musiktjänsten Apple Music lagom till jul, och därmed går det styra Apples tjänst med konkurrentens röstassistent Alexa.

Läs hela artikeln här

Om det började funka också i Sonos med Alexa skulle i alla fall jag blir glad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-30 22:16

Blev lite sugen på att beställa två, men det verkar osäkert om multi room kommer funka.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 13:05

Det här gör mitt framtida köp av smart högtalare mer intressant (vill ju inte fortsätta vara den enda på redaktionen utan smart högtalare), men jag vill ha något som kan styra Googles tjänster med Googles assistent också. Att hitta den rätta verkar besvärligt för mig, men jag gillar Amazons prylar. Om de nu bara kunde lansera allt på riktigt i Sverige skulle det mycket väl kunna bli Alexa i mitt smarta hem.

Intressant men man undrar lite om det inte undergräver motivationen att skaffa Apples egen högtalare?
Det känns som ett race med två aktörer nu Amazon samt Google.

Ursprungligen av johnh3:

Intressant men man undrar lite om det inte undergräver motivationen att skaffa Apples egen högtalare?
Det känns som ett race med två aktörer nu Amazon samt Google.

Ja det går definitivt att tolka så – eller åtminstone att Apple prioriterar sina tjänster (Apple Music) framför sin hårdvara (Homepod). Kanske helt enkelt så att de ville se hur HomePod lyckades på marknaden först, innan de "öppnade upp" för andra plattformar.

Men oavsett strategi tycker jag det är bra. Musiktjänster ska finnas på olika plattformar, inte knutna till en enda. Precis som Netflix, mailklienter, Swish och andra tjänster.

Spännande grej är ju också att se hur Apple agerar när deras omtalade tv-tjänst lanseras. Det talas ju om att det innehållet ska bli gratis för Apple-användare. Så kanske är det tv-materialet som ska ta över som den nya hårdvarusäljaren istället för musik-tjänsten.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja det går definitivt att tolka så – eller åtminstone att Apple prioriterar sina tjänster (Apple Music) framför sin hårdvara (Homepod). Kanske helt enkelt så att de ville se hur HomePod lyckades på marknaden först, innan de "öppnade upp" för andra plattformar.

Men oavsett strategi tycker jag det är bra. Musiktjänster ska finnas på olika plattformar, inte knutna till en enda. Precis som Netflix, mailklienter, Swish och andra tjänster.

Kollar man Apples egna hemsida verkar det bara finnas Sonos högtalare och andra märken numera:
https://www.apple.com/se/shop/accessories/all...

Känns lite märkligt att man inte hittar deras egen Homepod där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-03 08:45
Ursprungligen av johnh3:

Intressant men man undrar lite om det inte undergräver motivationen att skaffa Apples egen högtalare?
Det känns som ett race med två aktörer nu Amazon samt Google.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja det går definitivt att tolka så – eller åtminstone att Apple prioriterar sina tjänster (Apple Music) framför sin hårdvara (Homepod). Kanske helt enkelt så att de ville se hur HomePod lyckades på marknaden först, innan de "öppnade upp" för andra plattformar.

Men oavsett strategi tycker jag det är bra. Musiktjänster ska finnas på olika plattformar, inte knutna till en enda. Precis som Netflix, mailklienter, Swish och andra tjänster.

Amazons högtalare är ju inte riktigt i samma liga som homepoden heller.
Dyraste echon kostar väl runt 1500 och låter sämre?

Ursprungligen av johnh3:

Kollar man Apples egna hemsida verkar det bara finnas Sonos högtalare och andra märken numera:
https://www.apple.com/se/shop/accessories/all...

Känns lite märkligt att man inte hittar deras egen Homepod där.

Inte så värst märkligt faktiskt, för det där är svenska Apple-sidan och HomePod är inte officiellt lanserad i Sverige ännu.

Kolla på Apples amerikanska webbplats så finns HomePod:
https://www.apple.com/shop/accessories/all-ac...

Ursprungligen av Json_81:

Amazons högtalare är ju inte riktigt i samma liga som homepoden heller.
Dyraste echon kostar väl runt 1500 och låter sämre?

Nej visst! Det är en helt annan klass på ljudet. Sen ska ju Amazon förbereda en ny modell som är lite mer Homepod-lik:
https://www.99.se/artikel/11920-amazon-ute-ef...

Ursprungligen av jakobnilsson:

Inte så värst märkligt faktiskt, för det där är svenska Apple-sidan och HomePod är inte officiellt lanserad i Sverige ännu.

Kolla på Apples amerikanska webbplats så finns HomePod:
https://www.apple.com/shop/accessories/all-ac...

Ok, det förklarar saken.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-03 09:56
Ursprungligen av Json_81:

Amazons högtalare är ju inte riktigt i samma liga som homepoden heller.
Dyraste echon kostar väl runt 1500 och låter sämre?

Ja Echon ska inte ligga i samma ljudmässiga klass som Homepod, och är också klassen billigare. Det där hänger på vad man vill få ut ur den smarta högtalaren. Vill man att det ska vara en smart ersättare till ett ljudsystem hemma är de nuvarande Echo-enheterna inte ett lika bra alternativ som Homepod (vi får se om det blir en Homepod-klassad Echo som Jakob nämner ovan), men om man som jag främst vill ha en smart högtalare som kan spela upp ljud från röstassistenten och kanske bakgrundsmusik medan man gör annat duger en Echo alldeles utmärkt. Jag tillhör den senare kategorin, så det är Echo eller Google Home som är aktuellt för min del.

Finns dock en Echo Plus med mer kraftfullt ljud:
https://www.amazon.com/All-new-Echo-Plus-2nd-...

Lite dyrare än standard Echon. Men kanske en bra kompromiss om man även vill lyssna på musik.

Någon som vet när det kommer att fungera för oss i Sverige att länka Apple musik till Alexa?

1
Bevaka tråden