Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyrtur dyker upp på Ikeas webbplats

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ikeas smarta rullgardiner gör debut på möbeljättens webbplats, och når butikerna i februari.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-01-07 14:11

Väntar med iver, precis som när pluggarna skulle lanseras. Smarta gardiner går mainstream Vill minnas att vi pratade om just detta när jag gästade er i podden för något år sedan. Finally!

Finns även på Ikeas svenska sida om man söker efter Fyrtur ?

  • Medlem
  • 2019-01-07 14:52

Bara en storlek än och ser inte ut att gå att kapa till rätt längd enligt instruktionerna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-07 15:41
Ursprungligen av JohannesKBA:

Väntar med iver, precis som när pluggarna skulle lanseras. Smarta gardiner går mainstream Vill minnas att vi pratade om just detta när jag gästade er i podden för något år sedan. Finally!

Jag skulle snarare vilja säga sakta i backarna...finally? Inte än.

Inte så smarta, för det första. Sedan:

"Stöd kommer också att finnas för system som Google Assistent, Amazon Alexa och Apple Homekit."

Jag tolkar detta som att de framöver kommer att stödja dessa. I så fall makalöst att de introducerar en produkt på marknaden som inte stödjer dessa från start, bedrövligt. Speciellt när Ikea redan säljer många egna produkter som stödjer bl a HomeKit.

Det jag är mest nyfiken på är hur pass mycket de låter.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-01-07 16:10
Ursprungligen av zinned:

Jag skulle snarare vilja säga sakta i backarna...finally? Inte än.

Inte så smarta, för det första. Sedan:

"Stöd kommer också att finnas för system som Google Assistent, Amazon Alexa och Apple Homekit."

Jag tolkar detta som att de framöver kommer att stödja dessa. I så fall makalöst att de introducerar en produkt på marknaden som inte stödjer dessa från start, bedrövligt. Speciellt när Ikea redan säljer många egna produkter som stödjer bl a HomeKit.

Det jag är mest nyfiken på är hur pass mycket de låter.

Skall försöka få tag på en så snart som möjligt så jag kan testa ?

  • Medlem
  • 2019-01-07 20:36
Ursprungligen av JohannesKBA:

Skall försöka få tag på en så snart som möjligt så jag kan testa ?

Ska bli intressant och höra vad betyget blir. Själv är jag mest nyfiken kring ljudnivån när de rullar upp. Hade varit riktigt trevligt att vakna av solen utanför på sommaren men vid en human tidpunkt. Men då gäller det ju att man inte vaknar av ljud från "motorn" i förväg. Nödlösningen får väl i så fall bli att man får dra igång någon fågelkvitter spellista via sonos systemet som överröstar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-07 23:41

Den första smarta produkten jag verkligen längtat efter – att få vakna med solljuset som strålar in. Det här blir köp direkt!

EDIT: mer info:
Batteriet som driver gardinen heter Braunit, 2600mA 7,2V. Laddas via microUSB. Gardinen har inbyggda knappar, så man kan köra gardinen även om fjärren inte hittas. Max nerkörningsläge går att ställa in. En fjärr kan styra upp till 10 gardiner.
Swedroid uppger Europriser och följande bredder: 60,80,100,120,140cm.

Senast redigerat 2019-01-08 00:04
  • Medlem
  • Lammhult
  • 2019-01-08 08:32

Segt att det bara var 80cm som verkar finnas ute just nu. Release är ju Februari så verkar ju som att dom fått lite "tidiga" leveranser av just 80cm och dundrar ut dom i vissa varuhus på måfå?

Tycker även priset är i högre laget för att vara Ikea, men antar att det är batteriet som drar upp kostnaden.
Det medföljer ju även nån typ av "zigbee extender" som ska sättas inom 10m från rullgardinen i ett eluttag. Antar att det beror på att själva gardinen i sig inte har någon zigbee i sig, utan att adaptern som sitter i uttaget "frontar" zigbee kommunikationen för att spara på batteriet, och sen går kommunikation mellan adapter<->gardin bara när den ska ned/upp.

Frågan är hur pass billigare det hade kunnat bli om dom kört en fysisk elsladd till gardinen? Man hade i det scenariot kunnat skippa batteri, laddare och zigbee-extender...

  • Medlem
  • 2019-01-08 12:19
Ursprungligen av Basss:

Segt att det bara var 80cm som verkar finnas ute just nu. Release är ju Februari så verkar ju som att dom fått lite "tidiga" leveranser av just 80cm och dundrar ut dom i vissa varuhus på måfå?

Tycker även priset är i högre laget för att vara Ikea, men antar att det är batteriet som drar upp kostnaden.
Det medföljer ju även nån typ av "zigbee extender" som ska sättas inom 10m från rullgardinen i ett eluttag. Antar att det beror på att själva gardinen i sig inte har någon zigbee i sig, utan att adaptern som sitter i uttaget "frontar" zigbee kommunikationen för att spara på batteriet, och sen går kommunikation mellan adapter<->gardin bara när den ska ned/upp.

Frågan är hur pass billigare det hade kunnat bli om dom kört en fysisk elsladd till gardinen? Man hade i det scenariot kunnat skippa batteri, laddare och zigbee-extender...

Det kan mycket väl ha blivit dyrare. Att bygga rullgardinen så den klarar kraven för att ha el till sig kan ha blivit väldigt dyrt och klumpigt.
Sen måste en elektriker installera det om sladden är fastspikad alternativt vem vill ha sladdar löst hängande från rullgardinen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-08 16:05
Ursprungligen av Lovan:

Sen måste en elektriker installera det om sladden är fastspikad

Que? Hur får du ihop detta? Varför måste en elektriker involveras?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-01-08 20:46
Ursprungligen av zinned:

Que? Hur får du ihop detta? Varför måste en elektriker involveras?

Fast installation av elkablage måste utföras fackmässigt. Om elektriker måste involveras är en annan diskussion ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-08 20:59
Ursprungligen av JohannesKBA:

Fast installation av elkablage måste utföras fackmässigt. Om elektriker måste involveras är en annan diskussion ?

Vad yrar ni om? Det handlar om att ansluta en kabel till ett vägguttag, inte att bygga ett kärnkraftverk.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-08 23:06

En apparatkabel/strömkabel får inte monteras fast. Så det hjälper inte att ta hjälp av elektriker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-09 08:49
Ursprungligen av Innis:

En apparatkabel/strömkabel får inte monteras fast. Så det hjälper inte att ta hjälp av elektriker.

Ehm, va? Det gör man ju per standard, fäster kabeln med spikklammer längst lister o dyl om man nu inte använder kabelkanaler.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-09 09:57
Ursprungligen av Innis:

En apparatkabel/strömkabel får inte monteras fast. Så det hjälper inte att ta hjälp av elektriker.

Ursprungligen av zinned:

Ehm, va? Det gör man ju per standard, fäster kabeln med spikklammer längst lister o dyl om man nu inte använder kabelkanaler.

Verkar lite luddigt med definition av fast installation, men det är inte fast installation att ha en kabel i list/klammer om det är vanliga kontakter i ändarna. I det här fallet hade det ju sannolikt varit en 12/24V tråd dessutom.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-09 10:54
Ursprungligen av zinned:

Ehm, va? Det gör man ju per standard, fäster kabeln med spikklammer längst lister o dyl om man nu inte använder kabelkanaler.

Jag pudlar. Man får montera fast skarvsladdar och apparatkablar men det måste göras av elektriker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-09 12:52
Ursprungligen av Innis:

Jag pudlar. Man får montera fast skarvsladdar och apparatkablar men det måste göras av elektriker.

Många svar i denna tråden känns som rena Twilight Zone, tycker jag...

Seriöst, vill du påstå att om man köper t ex en TV så får man inte nagla fast strömkabeln längs en list själv, med t ex spikklammer, utan att detta ska göras av en elektriker? Det är i så fall det dummaste jag hört.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-09 13:31
Ursprungligen av zinned:

Många svar i denna tråden känns som rena Twilight Zone, tycker jag...

Seriöst, vill du påstå att om man köper t ex en TV så får man inte nagla fast strömkabeln längs en list själv, med t ex spikklammer, utan att detta ska göras av en elektriker? Det är i så fall det dummaste jag hört.

Ser att jag tolkade fel och var otydlig och jag utgick ifrån "fast installation"
Fast installation innebär att kabeln monteras i en kopplingsdos,dvs man klipper av kontakten.
Tex installation av en tvättmaskin eller torktumlare i ett badrum.
Detta ska en elektriker utföra och inget gemene man får göra.

Naturligtvis så får man klamra fast skarvsladdar,elkablar utan att tillkalla elektriker.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-01-09 20:46
Ursprungligen av zinned:

Många svar i denna tråden känns som rena Twilight Zone, tycker jag...

Seriöst, vill du påstå att om man köper t ex en TV så får man inte nagla fast strömkabeln längs en list själv, med t ex spikklammer, utan att detta ska göras av en elektriker? Det är i så fall det dummaste jag hört.

För att inte ge ett felaktigt svar läste jag igenom ELSÄK-FS 2007:2. (Vi fick nämligen plocka bort en fastnaglad sladd på företaget eftersom den avsågs som ”fast installation” trots att den hade stickpropp i ena änden, så jag blev osäker i frågan).

Men! Så här ligger det till:
Från ELSÄK-FS 2007:2, del av första paragrafen:
”Det är inte att anse som en fast anslutning i de fall stickpropp och uttag avsedda för allmänbruk används för anslutningen för att användaren själv ska kunna koppla elektrisk utrustning till det fasta nätet, eftersom sådan anslutning inte är ”fast”.”

I korta drag; så länge det inte är en gummikabel får du nagla fast den. Dock bör inte spikklammer användas till platta anslutningskablar för ex. lampor, utan dessa bör förläggas i kabellist/ränna. Och stickproppen får aldrig klippas bort från en gjuten anslutningskabel. Om det behövs (kommentaren om att dosa av ovan) så krävs behörighet.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-01-11 08:14

Nu finns ett pressmeddelande på IKEAs hemsida. Mindre kul att appstödet kommer ”senare i vår”... ?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-01-11 08:14
Ursprungligen av JohannesKBA:

Nu finns ett pressmeddelande på IKEAs hemsida. Mindre kul att appstödet kommer ”senare i vår”... ?

https://press.ikea.se/smarta-rullgardiner/

1
Bevaka tråden