Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi hyr elsparkcykel från Voi

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Runt om i Stockholm syns numera elsparkcyklar från Voi. Under en fredagslunch passade vi på att prova på hyrtjänsten.

Läs hela artikeln här

Har sett många cykla med dessa. Det verkar som det höghastighet på dom. vart laddas dom?

Ursprungligen av calinou:

Har sett många cykla med dessa. Det verkar som det höghastighet på dom. vart laddas dom?

Privatpersoner kan ladda dem mot betalning. Ett extrajobb helt enkelt.

Det dräller av dessa på Södermalm. Kul grej, men snart är de borta, ty de kommer att snos i enorm utsträckning (de är värda fyrasiffriga belopp per enhet). För en hyfsat teknisk tjuv är det bara att ta hem den och skruva en stund och - vips - så är den "of the grid" och i "privat ägande" (att plocka bort gps-chippet är en baggis).
Min gissning är att en betydande procent redan är i "privat ägo" redan nu och körs omkring i förorterna.
I många asiatiska länder - Japan t.ex. - så kan detta funka, men i väst - framför allt i t.ex. London och Stockholm - så kan man inte ställa ut värdesaker på detta sätt. Tyvärr. Detta prjekt är snart ett minne blott, det som förvånar mig är att företaget ens trodde detta var möjligt.
Dessutom: Hade man kunnat betala med t.ex. PayPal så kanske jag testat, men att lämna ut mitt VISA-kort till denna firma - som är osedvanligt obskyra - går helt bort för mig. Inte för att jag tror de är bedragare, men jag vet inget om deras säkerhetsnivå...jag rekomenderar att företaget går ut och etablerar en offentlig profil, ett varumärke, som man kan "lita på" (som appbaserade bilhyrfirmor t.ex. som ofta har bjässar som Hertz/vW, BMW, etc i ryggen). Voi känns så obskyrt...hemligt... (i Sverige).

Ursprungligen av Demiurgen:

Det dräller av dessa på Södermalm. Kul grej, men snart är de borta, ty de kommer att snos i enorm utsträckning (de är värda fyrasiffriga belopp per enhet). För en hyfsat teknisk tjuv är det bara att ta hem den och skruva en stund och - vips - så är den "of the grid" och i "privat ägande" (att plocka bort gps-chippet är en baggis).
Min gissning är att en betydande procent redan är i "privat ägo" redan nu och körs omkring i förorterna.
I många asiatiska länder - Japan t.ex. - så kan detta funka, men i väst - framför allt i t.ex. London och Stockholm - så kan man inte ställa ut värdesaker på detta sätt. Tyvärr. Detta prjekt är snart ett minne blott, det som förvånar mig är att företaget ens trodde detta var möjligt.
Dessutom: Hade man kunnat betala med t.ex. PayPal så kanske jag testat, men att lämna ut mitt VISA-kort till denna firma - som är osedvanligt obskyra - går helt bort för mig. Inte för att jag tror de är bedragare, men jag vet inget om deras säkerhetsnivå...jag rekomenderar att företaget går ut och etablerar en offentlig profil, ett varumärke, som man kan "lita på" (som appbaserade bilhyrfirmor t.ex. som ofta har bjässar som Hertz/vW, BMW, etc i ryggen). Voi känns så obskyrt...hemligt... (i Sverige).

Varför skumt? Det är väl KTH studenter som startade detta?

Gratisminuter till Voi https://link.voiapp.io/X2RYNE8RYQ
Varsegod, bara att testa

Ursprungligen av Redaktionen:

Runt om i Stockholm syns numera elsparkcyklar från Voi. Under en fredagslunch passade vi på att prova på hyrtjänsten.

Läs hela artikeln här

Det här måste väl ändå vara en av de mest onödiga tjänsterna sedan googles facebookkopia (google+?) eller Microsofts ipod-dödare (wume? Den var brun, ful och dålig).

Alla dessa 30+ ”män” (ja, det är primärt män) man ser i Sthlms innerstad varje dag, lite nervöst framsusande på en Voi i antingen cykelbana, trottoar eller bilväg. Att Karolinska sjukhuset uppmärksammat detta på ortopeden och andra avdelningar visar bara på den fysiska risken med dessa töntiga scootrar, men risken att du är en loser om du rullar runt på en sån här är 100%.

Ibland blir det fel när man ska tänka miljö, framkomlighet och delningsekonomi. Som i detta fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-19 13:44

Enligt Voi (som mejlade mig) har det inte läckt ut någonting, men den där tyska sajten kunde komma åt info som de inte borde kunna åt. Voi ska ha åtgärdat det hela nu. Dåligt att infon fanns tillgänglig, men rätt bra hanterat av Voi ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-19 13:51
Ursprungligen av Ida Blix:

Enligt Voi (som mejlade mig) har det inte läckt ut någonting, men den där tyska sajten kunde komma åt info som de inte borde kunna åt. Voi ska ha åtgärdat det hela nu. Dåligt att infon fanns tillgänglig, men rätt bra hanterat av Voi ändå.

Proaktivt att maila journalister, tack för snabbt svar.

Ungefär som 1177-läckan kanske. ”Någon måste ha stoppat in en internetsladd i hårddisken”

Första bilden i artikeln visar körning på trottoar. Det är inte tillåtet.

"...klassas de som cykel enligt trafikkontoret och omfattas därför av samma regelverk..."
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/det-ha...

Här i Malmö finns tre olika leverantörer – Voi, Lime och Tier. Vad jag har sett hittills så är trottoarkörning tyvärr väldigt vanlig. Jag skulle säga 30-40%.

Ursprungligen av IngoX:

Proaktivt att maila journalister, tack för snabbt svar.

Ungefär som 1177-läckan kanske. ”Någon måste ha stoppat in en internetsladd i hårddisken”

Blev mejlad som användare av tjänsten (blev medlem för att kunna testa), men det var rätt snabbt mejlat av dem ja.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Första bilden i artikeln visar körning på trottoar. Det är inte tillåtet.

"...klassas de som cykel enligt trafikkontoret och omfattas därför av samma regelverk..."
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/det-ha...

Här i Malmö finns tre olika leverantörer – Voi, Lime och Tier. Vad jag har sett hittills så är trottoarkörning tyvärr väldigt vanlig. Jag skulle säga 30-40%.

Har sett samma tre tjänster här. Ingen som använder dem verkar ha hjälm typ och de flesta kör som galningar typ. För att inte tala om hur de där ”cyklarna” parkeras!

Har inte känt behov av att köra mer än det lilla jag gjorde för den där artikeln. Åker mest längre avstånd där tunnelbana/buss passar bättre.

Är det någon som vet om hastighet och priser för respektiv?
enligt NTF ska dom var konstruerade för högst 20 km i timme men det verkar som man kan köra mycket fortare....
https://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/ungdoma...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-19 16:00
Ursprungligen av Ida Blix:

Blev mejlad som användare av tjänsten (blev medlem för att kunna testa), men det var rätt snabbt mejlat av dem ja.

Ok, är också registrerad användare men har inte fått mail. Också testat en gång, det räckte.

Ursprungligen av calinou:

Är det någon som vet om hastighet och priser för respektiv?
enligt NTF ska dom var konstruerade för högst 20 km i timme men det verkar som man kan köra mycket fortare....
https://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/ungdoma...

Både Tier och Voi som finns i Gbg tar 10 kr + 1,50 kr per minut.
Voi - FAQ

De skriver inget om hastighet i sin faq. Men de ska vara strypta till 20 km/h enligt en GP-artikel nyligen. Däremot faller de inte inom gränsen för motorstyrka enligt svenska regler, där är det olika regler i olika länder och lite oklart läge, sker diskussioner om eu-harmonisering. Tier uppgav inte motorstyrka när GP frågade.
GP - Fordonen egentligen inte tillåtna på cykelbana
Kopierar in del av texten nedan om artikeln inte kan läsas

Dold text:

Motoreffekt över gränsen
Voi använder enligt egen uppgift i huvudsak en ”kickscooter” från Segway med en motoreffekt på 300 watt, vilket är 50 watt över gränsen för elcykel.

– I Sverige kan man välja att klassificera fordonet som elcykel eller moped klass II. Oavsett ska regelverket uppfyllas. Den typen av moped kräver trafikförsäkring, att den som kör är minst 15 år, har förarbevis och bär skyddshjälm, konstaterar Robert Ståhl.

Enligt lagen om vägtrafikdefinitioner ska en elcykel också vara konstruerad för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen och Voi har strypt hastigheten till max den farten.

– Vår främsta prioritet är användarsäkerhet, säger Vois marknadsföringschef.

Enligt Transportstyrelsen förändrar den åtgärden inte motorns effekt. Dagens klassificering gäller och gör att de inte får framföras på svenska cykelbanor.

– Vi för en dialog med Transportstyrelsen om lagen om vägtrafikdefinitioner för att se över klassificeringarna och hoppas att det kan lösas på ett bra sätt, säger Caroline Hjelm som också hoppas på en EU-harmonisering.

Robert Ståhl betonar att samtalet i slutet av februari var en ”bra dialog med Voi”, och att de diskuterade klassificering av deras fordon utifrån vad lagen om vägtrafikdefinitioner säger.

– Det är viktigt för oss att samverka med olika aktörer inom ”resor och transporter” för att medverka till en så bra utveckling som möjligt av transportsystemet, men dagens regelverk är ändå tydligt, och i en eventuell ändring i regelverket är det många aspekter och många aktörer att väga in, förtydligar han.

”Oklart för polisen är oklart för medborgarna”
Göteborgs stad fick information från Voi inför starten.

– Bland annat att fordonen skulle uppfylla kraven för elcykel, men det har vi inte kontrollerat. Om de inte uppfyller Transportstyrelsens krav är det olämpligt att hyra ut elsparkcyklar som bara får användas inom inhägnat område, säger Malin Månsson, trafikplanerare på trafikkontoret.

Niklas Norin är biträdande chef för lokalpolisen i city, Göteborg:

– Det här är ytterligare ett fall där tekniken gått fortare än lagstiftningen kunnat hänga med. Vi har sett på elsparkcykeln klassad som elcykel, men om den övergår 250 watt passerar den gränsen för det och då hamnar vi ett annat läge. Det är ett av problemen som vi ser, det oklara i lagstiftningen om de här fordonen. Och är det oklart för polisen är det oklart för medborgarna. Därför måste det säkerställas vad det är för typ av fordon och vilka regler som ska gälla.

Utöver oklarheterna riskerar fordonen att irritera medborgare när de parkeras på trottoarer och utanför entréer. Enligt lagen får parkering inte ske på ett sådant sätt att det uppstår en fara eller att fordonet blir ett hinder.

Ursprungligen av IngoX:

Ok, är också registrerad användare men har inte fått mail. Också testat en gång, det räckte.
Både Tier och Voi som finns i Gbg tar 10 kr + 1,50 kr per minut.
Voi - FAQ

De skriver inget om hastighet i sin faq. Men de ska vara strypta till 20 km/h enligt en GP-artikel nyligen. Däremot faller de inte inom gränsen för motorstyrka enligt svenska regler, där är det olika regler i olika länder och lite oklart läge, sker diskussioner om eu-harmonisering. Tier uppgav inte motorstyrka när GP frågade.
GP - Fordonen egentligen inte tillåtna på cykelbana
Kopierar in del av texten nedan om artikeln inte kan läsas

Dold text:

Motoreffekt över gränsen
Voi använder enligt egen uppgift i huvudsak en ”kickscooter” från Segway med en motoreffekt på 300 watt, vilket är 50 watt över gränsen för elcykel.

– I Sverige kan man välja att klassificera fordonet som elcykel eller moped klass II. Oavsett ska regelverket uppfyllas. Den typen av moped kräver trafikförsäkring, att den som kör är minst 15 år, har förarbevis och bär skyddshjälm, konstaterar Robert Ståhl.

Enligt lagen om vägtrafikdefinitioner ska en elcykel också vara konstruerad för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen och Voi har strypt hastigheten till max den farten.

– Vår främsta prioritet är användarsäkerhet, säger Vois marknadsföringschef.

Enligt Transportstyrelsen förändrar den åtgärden inte motorns effekt. Dagens klassificering gäller och gör att de inte får framföras på svenska cykelbanor.

– Vi för en dialog med Transportstyrelsen om lagen om vägtrafikdefinitioner för att se över klassificeringarna och hoppas att det kan lösas på ett bra sätt, säger Caroline Hjelm som också hoppas på en EU-harmonisering.

Robert Ståhl betonar att samtalet i slutet av februari var en ”bra dialog med Voi”, och att de diskuterade klassificering av deras fordon utifrån vad lagen om vägtrafikdefinitioner säger.

– Det är viktigt för oss att samverka med olika aktörer inom ”resor och transporter” för att medverka till en så bra utveckling som möjligt av transportsystemet, men dagens regelverk är ändå tydligt, och i en eventuell ändring i regelverket är det många aspekter och många aktörer att väga in, förtydligar han.

”Oklart för polisen är oklart för medborgarna”
Göteborgs stad fick information från Voi inför starten.

– Bland annat att fordonen skulle uppfylla kraven för elcykel, men det har vi inte kontrollerat. Om de inte uppfyller Transportstyrelsens krav är det olämpligt att hyra ut elsparkcyklar som bara får användas inom inhägnat område, säger Malin Månsson, trafikplanerare på trafikkontoret.

Niklas Norin är biträdande chef för lokalpolisen i city, Göteborg:

– Det här är ytterligare ett fall där tekniken gått fortare än lagstiftningen kunnat hänga med. Vi har sett på elsparkcykeln klassad som elcykel, men om den övergår 250 watt passerar den gränsen för det och då hamnar vi ett annat läge. Det är ett av problemen som vi ser, det oklara i lagstiftningen om de här fordonen. Och är det oklart för polisen är det oklart för medborgarna. Därför måste det säkerställas vad det är för typ av fordon och vilka regler som ska gälla.

Utöver oklarheterna riskerar fordonen att irritera medborgare när de parkeras på trottoarer och utanför entréer. Enligt lagen får parkering inte ske på ett sådant sätt att det uppstår en fara eller att fordonet blir ett hinder.

Tack för all info! Det skulle förvåna mig att dom kan max köra 20 km/timme. Har själv en elcykel hopfällbar från biltema med max 25 km/timme och elsparkcyklarna kör om mig i rasande fart.

Se mitt inlägg tidigare där jag var skeptisk till att lämna ut kreditkortsuppgifter till dessa firmor? Detta email fick VOI-kunder igår (det är alltså många som är skeptiska och journalister och whitehat-hackers är så skeptiska att de testar säkerheten och resultaten är ofta nedslående - som i detta fall):

To our riders,

We wanted to let you know about a potential security flaw that has now been fixed.

On 11 March, a German news outlet, Bayerischer Rundfunk, informed us of the fact that they had hired a third-party cybersecurity firm to gain unauthorised access to our system. The firm used an inactive part of VOI’s software to ascertain that they were able to download email addresses, some user IDs and some phone numbers for around 100,000 users.

While we do not condone BR’s methods, we are glad their actions gave us a chance to address a potential problem before it arose. We want to emphasize that this was not a cyberattack, and that no credit card details or login credentials were obtained by either the cybersecurity firm or Bayerischer Rundfunk.

However, we immediately resolved the flaw and ran checks to ensure that no other organisation or individual had entered our systems via this vulnerability. Bayerischer Rundfunk’s actions were for the sake of a story about VOI, and they did not intend to publish the data they obtained through the security flaw.

As our riders, your privacy is paramount, and we want to assure you that your data is not at risk. In light of the Bayerischer Rundfunk’s findings, we have commissioned a substantial security audit from a third party so as to guard ourselves against any genuine attacks in the future. We have also significantly enhanced the way we encrypt and protect our data, and have reported the incident to the Swedish Data Protection Authority as part of our compliance work under the EU General Data Protection Regulation.

If you have any questions, please don’t hesitate to get in touch via [email protected]

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-20 09:44

De fick tag på namn, mailadresser och telefonnummer, varav inga är speciellt hemliga uppgifter. De går att hitta på många öppna sitter, och finns i väldigt många register/databaser.
Därmed inte sagt att man inte ska vara försiktig. Det är lämpligt att ha ett speciellt kort där det inte finns mycket pengar, just för Internethandel mm, och flytta över pengar dit just när man ska använda kortet. Det finns många gratisalternativ idag (min favorit just nu är Revolut, väldigt enkelt att fylla på med ApplePay).

1
Bevaka tråden