Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen från tiden före smarta mobiler

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-03-15 19:19
Ursprungligen av bjorsi:

Förr
Man ringde personen om man ville något

Nu
Man anses nästan sjuk i huvudet om man ringer istället för att messa

Det är nog lite beroende på krets som man är i också. Jag upplever att arbetslivet är bättre på det viset att möten och samtal blivit mera effektiva för man är mera närvarande när man väl har möten. Med undantag såklart.

Förr hade det stått:

Citat:

Förr
Man gick till personen om man ville något

Nu
Man anses nästan sjuk i huvudet om man går istället för att ringa

Jag har galet många minnen från de tidiga mobilerna, roligt att ha varit med under NMT/GSM och kretskopplad data. Roligt att se de tidiga stegen över till paketdata inom mobiltelefoni, där Europolitan var först med GPRS.

Jobbade nästan nio år på GEAB/The Phone House, sedan ett par år på Sony Ericssson och även ett par år på Atea. Alla med telekom som område, det har gjort att det är hundratals telefoner av alla sorter som passerat revy. ??

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-17 23:45

För varje år och årtionde som går får jag allt svårare att minnas hur det var före mobiltelefonen. Som någon som föddes i början av 80-talet minns jag både NMT och GSM, och sedan 2G med GPRS, Edge och WAP-surfande (det kändes så modernt då, men jisses vad rudimentärt det var) och sedan 3G och 4G.

Min första mobiltelefon var en Nokia 6110 som jag fick i början av gymnasiet, och innan dess hade jag stämt träff med mina kompisar över telefon. Då bestämde vi när vi skulle dyka upp, och de få gånger jag åkte in till stan i den åldern (bodde 4,5 mil från närmaste stad) bestämde vi vilken buss vi skulle ta så vi faktiskt kom fram tillsammans.

Minns en gång när jag var hos en kompis och hans mamma föreslog att vi skulle åka till ett lokalt turistmål för dagen. Jag åkte med och glömde bort att jag hade bestämt med pappa att han skulle hämta mig några timmar efter tidpunkten när vi åkte iväg. Vi var borta när han åkte dit för att hämta upp mig, och eftersom han inte kunde ringa mig visste han inte vad som pågick, och fick köra hem igen. Det här var nog tidigt 90-tal, så mobiltelefoner fanns inte utbrett än (åtminstone inte i Blekinge). Så pappa fick köra kanske 20 minuters bilfärd dit, och 20 minuter tillbaks igen. När jag kom tillbaks till kompisen ringde jag upp far min och han var lagom nöjd över att ha kört bil 40 minuter i onödan, och skulle upprepa proceduren igen. Ett sådant missöde skulle inte inträffa i dagsläget

Men tiden innan mobiler då?

  • Medlem
  • 2019-03-24 12:55
Ursprungligen av phdigital:

Men tiden innan mobiler då?

En Ericofon (”Kobran”) med nummerskiva i botten på ett litet bord i hallen. Så gammal är jag

Ursprungligen av Ljung:

En Ericofon (”Kobran”) med nummerskiva i botten på ett litet bord i hallen. Så gammal är jag

Har en sån hemma. Så snygg!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-03-24 13:57

NMT450 var okrypterat, så det var lätt att lyssna på mha radio. Ibland svårt att tolka då man endast hörde ena parten i samtalet. Självklart har jag själv inte gjort detta utan en kompis till mig.

Ursprungligen av Json_81:

Tycker det räcker gott att gå tillbaka 10 år för stora skillnader.

Ett lite lätt komiskt inlägg, eftersom jag beskriver mitt eget liv, och du känner inte mig, så vitt jag vet. Men jag förstår hur du menar, trots det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-26 01:43
Ursprungligen av Ida Blix:

Har en sån hemma. Så snygg!

Samma här, med en puls-till-DTMF-konverterare så man kan ringa med den.
Jag har även en gammal bakelittelefon men saknar såväl stickpropp som vägguttag.

Ursprungligen av kenjon:

Samma här, med en puls-till-DTMF-konverterare så man kan ringa med den.
Jag har även en gammal bakelittelefon men saknar såväl stickpropp som vägguttag.

Åh min Kobra står bara i en hylla och är fin. Har inte haft någon hemtelefon på år så finns väl inget att ens plugga in den till. Lekte för länge sedan med tanken att göra den till någon sorts headset/handsfree till mobilen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-27 12:03

VoIP funkar fint!

Bevaka tråden