Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gurra:

(Side note: När jag köpte ny bil 2003 satte jag på ett Apple-klistermärke på bilen. Det kändes kul att markera att jag tillhörde den lilla klicken som köpt nå't från Apple och fått ett klistermärke. Det kändes exklusivt och lite som en sub-kultur. Idag skulle jag aldrig sätta ett äpple på bilen..)

Inte jag heller Viftar inte heller lite extra med min Ipod med de vita hörlurarna på stan heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-05 11:25

Trist men det var väntat. Ingen chocker.

Väljer man att begrava sin identitet och istället klä sig i samma kläder som tusen andra så sticker man inte ut, drar inte till sig uppmärksamhet och får då kriga mot med övriga mainstream-siter. Då är nog utgången given.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ekonomiska problemen fanns långt innan ändringen av inriktning. Som vi skriver i artikeln var detta tvärtom ett försök att ändra en långvarig trend med mindre och mindre engagemang i forumet. Och aktiviteten har ökat sedan dess, bara inte tillräckligt mycket eller tillräckligt snabbt.

Snarare så att era beslut att låta Sweclockers ta över och att ni vek ner er när det gäller inriktningen och fokus som orsakar detta.

Vad det gäller det ekonomiska så tycker jag det är lite märkligt, rakt motsatt till informationen som Joakim Melin har gått ut med tidigare som lät meddela att det inte alls gick back under hans tid.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Hade vi fortsatt att vara en Mac-sida hade vi nog lagts ner långt tidigare. Aktiviteten var dalande långt innan dess. Jag vänder mig emot narrativet att vi "inte lyssnade". Vi lyssnade på några, och på andra inte.

On the contrary, skulle jag tro.

Hade ni varit en Mac-site istället för en mainstream, en-i-mängden whatevs-site, och med minskad redaktion så hade ni i alla fall stuckit ut och chans till överlevnad hade funnits. Då hade det funnits anledning för fler att bidra här. Det säger väl sig självt att en mainstream-site som jagar samma användare som tusen andra liknande siter kommer ha svårt att nå någon större framgång.

Ursprungligen av 99.se:

Mindre störande reklam, och mer relevant material varav en del är samarbeten med kommersiella aktörer. 99 har tyvärr inte fått snurr på detta.

Ni brydde er aldrig om att ens undersöka möjligheten att låta medlemmar betala medlemsavgift, t ex mot att slippa reklam.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-05 11:27

Tack för kaffet lite bitter eftersmak bara .

Jag blev tillfrågad att driva 99mac av Edin M någonstans där runt 2012 tror jag. Tydligen var djungeltrumman att efter alla år på MacWord var jag någon slags go-to-snubbe för ”Journalist” och ”Mac”. Smickrande så klart, men också förvånande. Mer om förvåningen senare.

För det var jag ju inte längre. Mac-journalist alltså. MacWorld med hela IDG i ryggen lyckades inte hålla ekonomin uppe. Det fanns i början av 10-talet inte ekonomi för den här typen av projekt. Enstaka hobbysatsningar, ja, det fungerar. Kanske. Men inte för en seriös, redaktionell Mac-satsning med mål att betala hyra och folks löner. Macen – i sig själv – mättar inte många magar. Förutom Apples.

För mig blev MacWorld till slut ordagrant: ”Gör exakt samma artiklar du alltid gjort. Fast för hälften av pengarna”. Så jag släppte Macen helt 2011. Macen i allmänhet och Apple i synnerhet är heller inte längre något som gör mig allt för entusiastisk. Inte på det sätt som det var under 90-talet och millenieskiftet då jag verkligen älskade den kulturen.

Tillbaka till 2012. Vad som var förvånande med 99mac var att Edin och Sweclockers AB (som det hette då) faktiskt ville satsa på Macen. För jag visste ju hur svårt det var ekonomiskt. Men det är klart, detta var mer småskaligt och jordnära jämfört med IDG. Det kunde ju gå vägen. Och jag tyckte att det blev bra. Förlängde verkligen mitt intresse för Mac mer än jag kunde tro. Framför allt är det imponerande för 99 blev så mycket mer än ett Mac-forum under de här sju åren. ?

Nu är frågan för mig, var ska nu min idé ta vägen om att följa och övervaka de olika strömmande innehållstjänsterna (Netflix, HBO etc.) och matcha hur de beter sig mot alla de olika tekniska plattformarna (Android, ATV, Web OS etc.) där ute? ?

  • Medlem
  • 2019-04-05 11:31

Mycket tråkigt
Var själv kanske mest aktiv 2001-2004, men har alltid kommit tillbaka och det är alltid första stället man söker på om man har någon macrelaterad fråga.

  • Medlem
  • 2019-04-05 11:37

Medlem sedan 2006, med en tår i ögat?.
Tack redaktionen och medlemmarna!

Finns andra plattformar... forum är tyvärr lite ute och tappar folk, speciellt när det inte får behålla in enkelhet!

Tips till bra applehäng:
https://www.facebook.com/groups/Applebubblan/
https://www.facebook.com/groups/1619263618346...
https://www.facebook.com/groups/1145451965483...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 11:48
Ursprungligen av KillwithSkill:

Finns andra plattformar... forum är tyvärr lite ute och tappar folk, speciellt när det inte får behålla in enkelhet!

Tips till bra applehäng:
https://www.facebook.com/groups/Applebubblan/
https://www.facebook.com/groups/1619263618346...
https://www.facebook.com/groups/1145451965483...

Teknikveckan satsar på forum för FB bubblorna tappar mark

Ursprungligen av Innis:

Oerhört oerhört tråkigt och det gör ont i hjärtat att ni lägger ner. 99mac och 99.se är den första sida jag alltid loggat in på när locket på datorn lyfts. Kanske därför som jag skapat nya nick dom gånger jag blivit avstängd för att 99 har varit så beroende framkallande. Sorry moderatorer ?

Kan du avslöja vilka? ??

Mycket tråkigt att höra.

Tack alla för ert idoga arbete och engagemang! ??

Alternativ:

Macworlds forum finns och är hyfsat livskraftigt. Där diskuteras inte enbart sådant som har med Apple att göra.

(Själva tidningen är dock inte mycket att hurra för.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 12:07

Sjukt tråkig nyhet men tack för alla 13år som jag vart med och dom 3 AFK träffat jag lyckats närvara på

Tror jag lyckades hitta hit från #mac.se på EFnet eller så

Senast redigerat 2019-04-05 12:24
Ursprungligen av Innis:

Teknikveckan satsar på forum för FB bubblorna tappar mark

Teknikveckan är inte renodlad apple-sida...

Ursprungligen av zinned:

Snarare så att era beslut att låta Sweclockers ta över och att ni vek ner er när det gäller inriktningen och fokus som orsakar detta.

Vad det gäller det ekonomiska så tycker jag det är lite märkligt, rakt motsatt till informationen som Joakim Melin har gått ut med tidigare som lät meddela att det inte alls gick back under hans tid.

Ni brydde er aldrig om att ens undersöka möjligheten att låta medlemmar betala medlemsavgift, t ex mot att slippa reklam.

SweClockers köpte 99mac och så var det med det. Är det någon som "låtit någon ta över något" är det Martin Björnström du ska klaga till, det var han som sålde. Allt som hänt sedan dess har gjorts i samförstånd bland oss här på det som numera heter Geeks för att försöka vända den negativa trenden som varit faktiskt sedan innan jag började för 6,5 år sedan. Vi har provat allt. Vänt på alla stenar. Herr Melin har fel om han säger det här har gått med någon sorts vinst. Jag började i stort sett samtidigt. Vi har klarat livhanken på 99 så här länge tack vare att SweClockers/Geeks gått bra.

Den här nya inriktningen har inte bara mötts av kritik, tvärtom trodde vi givetvis själva på det och många andra har gett positiv feedback. Aktiviteten har också ökat sedan vi bytte inriktning. Jag vet att ni är några få som är mycket missnöjda, men som sagt. Sajten hade inte funnits här idag om vi inte breddat fokus.

Vi har absolut undersökt den möjligheten. Det gick bara väldigt snabbt att räkna på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 12:38

Jag är så ledsen över detta. Ni har varit min no. 1 go-to site i flera år.

Lycka till med allt!

Shit, vad tråkigt att höra!

Ursprungligen av Ischy:

Jag är så ledsen över detta. Ni har varit min no. 1 go-to site i flera år.

Lycka till med allt!

Det var riktigt roligt att få träffa dig och jobba lite med dig!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 12:43
Ursprungligen av matssoderstrom:

Kan du avslöja vilka? ??

Jag kan avslöja mitt första och längsta som är lappen71 ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 12:44
Ursprungligen av KillwithSkill:

Teknikveckan är inte renodlad apple-sida...

Har jag inte påstått heller utan min poäng är att Teknikveckan som driver Applebubblan försöker gå till forum istället

Nää va tråkigt, vad ska man nu ha för startsida på webbläsare?

Riktigt trevliga recessioner och artiklar. ??

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 12:46
Ursprungligen av Ida Blix:

SweClockers köpte 99mac och så var det med det. Är det någon som "låtit någon ta över något" är det Martin Björnström du ska klaga till, det var han som sålde. Allt som hänt sedan dess har gjorts i samförstånd bland oss här på det som numera heter Geeks för att försöka vända den negativa trenden som varit faktiskt sedan innan jag började för 6,5 år sedan. Vi har provat allt. Vänt på alla stenar. Herr Melin har fel om han säger det här har gått med någon sorts vinst. Jag började i stort sett samtidigt. Vi har klarat livhanken på 99 så här länge tack vare att SweClockers/Geeks gått bra.

Den här nya inriktningen har inte bara mötts av kritik, tvärtom trodde vi givetvis själva på det och många andra har gett positiv feedback. Aktiviteten har också ökat sedan vi bytte inriktning. Jag vet att ni är några få som är mycket missnöjda, men som sagt. Sajten hade inte funnits här idag om vi inte breddat fokus.

Vi har absolut undersökt den möjligheten. Det gick bara väldigt snabbt att räkna på det.

Något han bekräftade i en av sina poddavsnitt

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Jag blev tillfrågad att driva 99mac av Edin M någonstans där runt 2012 tror jag. Tydligen var djungeltrumman att efter alla år på MacWord var jag någon slags go-to-snubbe för ”Journalist” och ”Mac”. Smickrande så klart, men också förvånande. Mer om förvåningen senare.

För det var jag ju inte längre. Mac-journalist alltså. MacWorld med hela IDG i ryggen lyckades inte hålla ekonomin uppe. Det fanns i början av 10-talet inte ekonomi för den här typen av projekt. Enstaka hobbysatsningar, ja, det fungerar. Kanske. Men inte för en seriös, redaktionell Mac-satsning med mål att betala hyra och folks löner. Macen – i sig själv – mättar inte många magar. Förutom Apples.

För mig blev MacWorld till slut ordagrant: ”Gör exakt samma artiklar du alltid gjort. Fast för hälften av pengarna”. Så jag släppte Macen helt 2011. Macen i allmänhet och Apple i synnerhet är heller inte längre något som gör mig allt för entusiastisk. Inte på det sätt som det var under 90-talet och millenieskiftet då jag verkligen älskade den kulturen.

Tillbaka till 2012. Vad som var förvånande med 99mac var att Edin och Sweclockers AB (som det hette då) faktiskt ville satsa på Macen. För jag visste ju hur svårt det var ekonomiskt. Men det är klart, detta var mer småskaligt och jordnära jämfört med IDG. Det kunde ju gå vägen. Och jag tyckte att det blev bra. Förlängde verkligen mitt intresse för Mac mer än jag kunde tro. Framför allt är det imponerande för 99 blev så mycket mer än ett Mac-forum under de här sju åren. ?

Nu är frågan för mig, var ska nu min idé ta vägen om att följa och övervaka de olika strömmande innehållstjänsterna (Netflix, HBO etc.) och matcha hur de beter sig mot alla de olika tekniska plattformarna (Android, ATV, Web OS etc.) där ute? ?

Minns inte riktigt vad jag skulle göra för artikel åt M3, men minns mycket väl det där: Prata med Thomas Ytterberg, han kan allt om Mac. Du var riktigt motvillig till att ställa upp på den där intervjun jag ville ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 12:49

Tråkigt såklart men samtidigt säger det väl lite att jag personligen inte känner någon större förlust.

Ursprungligen av Laserturken:

Nää va tråkigt, vad ska man nu ha för startsida på webbläsare?

Riktigt trevliga recessioner och artiklar. ??

Åh va fint att höra!

Jättetråkigt att höra! Kommer att sakna detta forum, särskilt när man nu är så van att skriva av sig. Har i princip varit inne varje dag på forumet under väldigt lång tid. Var tar vi vägen nu med all kunskap och intresse??

Ursprungligen av cubeis:

Tack för kaffet lite bitter eftersmak bara .

Mitt kaffe är salt nu för tiden. Fällt en och annan tår ner i det...

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-05 13:02
Ursprungligen av Ida Blix:

Mitt kaffe är salt nu för tiden. Fällt en och annan tår ner i det...

.

Podden kommer jag sakna oerhört nucket

Ursprungligen av Redaktionen:

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Läs hela artikeln här

Men åhhh nej , detta svider !! Jag kommer sakna ert härliga snack och dynamik i podden, har lyssnat VARJE vecka sedan ni började . Om det går att skapa ny pod måste ni göra det!
Tack för alla poddar genom åren, ni kommer vara saknade!!

Facewbook? Aldrig i livet. Då får det vara. Adios (går till USA/UK-forum)

Ursprungligen av KillwithSkill:

Finns andra plattformar... forum är tyvärr lite ute och tappar folk, speciellt när det inte får behålla in enkelhet!

Tips till bra applehäng:
https://www.facebook.com/groups/Applebubblan/
https://www.facebook.com/groups/1619263618346...
https://www.facebook.com/groups/1145451965483...

Ursprungligen av Ida Blix:

Minns inte riktigt vad jag skulle göra för artikel åt M3, men minns mycket väl det där: Prata med Thomas Ytterberg, han kan allt om Mac. Du var riktigt motvillig till att ställa upp på den där intervjun jag ville ha.

Ah, det kanske jag var. Ganska sänkt mentalt och ekonomiskt över hur hela datortidningsbranschen bara dog ut. Macen var ett avslutat kapitel i mitt liv och M3 var en tidning som betalade pruttpengar för i mitt tycke rätt fåniga artiklar. Så inte så pigg på att hjälpa dem på något sätt.

Frustrationen av att kunna så mycket och investerat så mycket, vara erkänd för mina kunskaper – och sedan upptäcka att Mac-kunskaperna faktiskt var rätt värdelösa på arbetsmarknaden. Den svenska Macbranschen var överlag på reträtt och hade inget behov av mig. Så ja, rätt förvånad när 99mac skulle bli en seriös satsning.

Nu har man distans till den tiden. Jag är i alla fall glad jag ändrade riktning mot skärmar, bild och kalibrering långt innan allt rasade ihop. ?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-04-05 13:30

Mycket tråkigt besked.
jag har varit Apple-fantast sedan 2010/2011 och hängt på olika forum, men det var 99mac/99 som jag fastnade för.
Som flera har varit inne på tidigare finns det ett värde i att bevara innehållet på sajten. Jag kollade upp liten på Internet Archive Wayback machine och det finns en del snapshots av sajten från förr i tiden.
99mac.se - Wayback machine
99.se - Wayback machine

Edit: Och podden för tusan, den har jag också lyssnat på länge.
Ni får hojta till på något vis om hur ni på redaktionen går vidare med annat så att man kan fortsätta att följa er.

Bevaka tråden