Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oerhört tråkigt att ni lägger ner

Eftesom utvecklingen inom "smarta hemmet prylar" bara kommer att öka, mer intressanta tekniker från Google, Apple,Amazon mm
så tycker jag att 99.se skulle ha haft framtiden för sig. Jag tycker att ni var på god väg, med intressanta artiklar om smarta högtalare, guider om HomeKit , Google och Amazons dito. Utvecklingen inom detta område är ju bara i sin början.

99.se hade verkligen potential att bli det absolut bästa svenska mötesplatsen för ovan nämna smarta hemmet, mobiler, surfplattor mm.

Sweclockers är inte rätt forum för detta.

Kommer dessutom sakna podden. Den har förgyllt mina Lördagar.

Så lycka till i framtiden Jakob,Ida och Eklöv.

Ursprungligen av amandareventlid:

Så otroligt tråkigt detta! <3 99 är på många sätt den roligaste och mest lärorika arbetsplatsen jag varit på. Tack vare 99 fick mitt teknikintresse och nörderi verkligen blomma ut och hitta en helt självklar plats i min vardag. Redaktionen och alla medlemmar har lärt mig så otroligt mycket om både teknik, nyfikenhet, perspektiv och glädje! Det har varit en ära och få diskutera med er i forumet. <3

Det har varit kul och tryggt att stå framför kameran, bakom micken och att skriva en massa. Jag har mycket att tacka er för och det känns så otroligt sorgligt att 99 läggs ner.

Vi hade våra toppar och dalar, men är SÅ glad att just du kom till oss ett tag. Har inte varit sig likt utan dig.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag ska inte säga aldrig i livet, men kan inte låta bli att få lite rysningar av bara tanken. Men det finns förstås gott om utrymme att bli den bästa influencern av alla.

Ja, det finns ju de som gör det på ett eminent sätt som Teknifik!

Ursprungligen av Ida Blix:

Vi hade våra toppar och dalar, men är SÅ glad att just du kom till oss ett tag. Har inte varit sig likt utan dig.

<3 Jag saknar er med! Och jag är SÅ glad för att jag fick var en del av just den här redaktionen ett tag!

@amandareventlid, Ida, Jakob och Lövet. Ni måste bara dyka upp på Meet and Greet den 12:e. Blir gravöl och sånt.

Tråkigt

Ursprungligen av Redaktionen:

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Läs hela artikeln här

Tyckte om när ni blandade in mer än Apple. Framförallt för att veta mer om andra system.
Kommer verkligen att sakna er.
Lycka till i framtiden

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-05 16:01
Ursprungligen av Jedih:

Nämen va fasiken.....är det här ett dåligt aprilskämt eller?!?

Har hängt här sen Sheriffens tid och tycker det här är riktigt jäkla tråkigt att ni stänger. Har fått hjälp från många hjälpsamma medlemmar och kanske hjälpt en å annan oxå.

Snälla säg att det här inte är sant!!!!!

Det är tyvärr det. Trots alla sköna diskussioner och hjälp som forumet bjudit på och det roliga material vi producerat till sajten har den hårda ekonomiska verkligheten kommit ikapp oss till slut. Men jag är otroligt glad för tiden jag fått med redaktionen, alla er härliga i forumet och att täcka mina tekniknördigheter som yrke. Det är få förunnade, så jag inser hur lyckligt lottad jag varit under den här tiden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 16:05

Huruvida det var rätt eller fel att släppa fokus på Mac/Apple kan ju ingen veta då vi lever i en linjär tid utan tillträde till ev. parallella universa.

Det jag däremot vet är att det var hit (forumet) jag sedan drygt 15 år sedan vände mig då jag behövde inhämta kunskap om Apples operativsystem, program och hårdvaror. Här fanns kompetens och erfarenhet om allt mellan iTunes och Apple Script, iPod och servrar. Den tiden har försvunnit ändå, iallafall i den utsträckning som då rådde. Vad försvann först – hönan eller ägget?

Forumet är det jag använt och kommer sakna. Artiklar och poddar har jag nog hoppat över närmast konstant. Android-/Samsungdiskussioner och annat ointressant har inte varit ivägen mer än att jag kunnat scrolla förbi.

@Redaktionen: där jag sett er har ni gjort ett bra jobb och jag önskar er alla lycka till i framtiden. Hoppas ni hittar nya intressanta uppdrag.

Edit: såklart har även moderatorer varit duktiga och förtjänar applåder.

Senast redigerat 2019-04-05 17:06

Trist ??
Skulle det inte gå att flytta över forumet till Sweclockers då om det är dåligt med trafik till 99? Jag har inget konto där för jag har väl tyckt att det känts lite som att det har varit för "yngre förmågor" men är villig att gå över dit om det är det som krävs för att forumet ska leva kvar. Det finns mycket gammalt intressant som kan vara nyttigt att ha kvar för eftervärlden. I synnerhet de delar som handlar om gamla Powermac, hackande av Mac Pro och en massa Apple Script och andra skript.

Kommer sakna främst podden lyssnat på alla avsnitt och nu när även epot försvinner finns bara techbubbel kvar på som bra svensk teknikpodd. Första sidan är väl enklare att ersätta men tycker det var roligare stämning här än på större forum ex sweclockers.

ida ta med dig jakob och starta en youtube kanal eller något då kan ni ju fortfarande livestreama events iallafall och lite annat kul eller så kan ju ni bli nya ägare av 99

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-05 16:20

Själv hittade jag hit precis innan iPhonen släpptes och var väldigt aktiv fram tills SweClockers köpte sidan.
Efter det blev stämningen något helt annat med de nya admins.
Sedan kom breddningen till en sajt i mängden som ett brev på Posten.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jo, det har vi funderat på. Problemet stavs kort och gott GDPR.

Får man inte överlåta delar av en sajt p.g.a GDPR?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-05 16:39

Gediget tråkigt detta!
Nu tvingas jag stänga en till flik i min webbläsare, dags att finna nya ängar att beta på.

Skämt åsido, jag kommer sakna er alla och denna site.

Positivt är väl att ett antal timmar per månad frigörs till annat...

  • Medlem
  • 2019-04-05 16:43

Det är med stor sorg jag läser detta ?
Har haft 99 som primär källa av tester, nyheter och lite allmänt kivande i forumet. Verkligheten är verkligheten och ni har nog vänt på alla stenar. Tyckte mycket om podden och när ni bredda er. Då återstår bara att tacka för allt NI på redaktionen gjort för att förgylla min gråa vardag och önska ER lycka till i framtiden från lilla mig ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-05 16:50
Ursprungligen av PaO:

Det är med stor sorg jag läser detta ?
Har haft 99 som primär källa av tester, nyheter och lite allmänt kivande i forumet. Verkligheten är verkligheten och ni har nog vänt på alla stenar. Tyckte mycket om podden och när ni bredda er. Då återstår bara att tacka för allt NI på redaktionen gjort för att förgylla min gråa vardag och önska ER lycka till i framtiden från lilla mig ?

Tack för all den positiva ton, de roliga diskussionerna och entusiasmen runt dina hjärtefrågor (vi som vet, vet)! Du har bidragit mycket till att göra diskussionerna runt annat än Apples produkter, men även deras produkter, både sansade och givande. Du kommer också saknas av oss!

Ursprungligen av Ida Blix:

SweClockers köpte 99mac och så var det med det. Är det någon som "låtit någon ta över något" är det Martin Björnström du ska klaga till, det var han som sålde.

Ja, och man bör också poängtera att sajten med all sannolikhet varit nedlagd för länge sedan om inte SweClockers köpt den och satsat. Det är jag helt övertygad om, och jag var inblandad en del då, både före och efter.

Det är populärt från vissa bakåtsträvare hemma bakom sina tangentbord att gnälla över hur den drivits (och som alltid gnällt över hur fel den drivs och modereras) och de vet förstås precis hur man skulle ha gjort det bättre, men de är folk som inte har någon koll eller insikt i hur mycket jobb som ligger bakom och hur mycket resurser som spenderats. Det var ett lovvärt försök från SweClockers som inte bar sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 16:54

Vart ska man vända sig till om man vill läsa sakliga artiklar om modern IT teknik? Kan inte stå ut med MacWorld. Standarden där har verkligen sjunkit under all kritik där.

Ursprungligen av Innis:

Något han bekräftade i en av sina poddavsnitt

På twitter idag säger han att han sa det gick med vinst en månad, men jag har inte hört poddavsnittet i fråga. Det är oväsentligt. I stort har ekonomin inte varit tillräckligt bra för att driva den typ av sajt som vi velat göra.

Ursprungligen av zinned:

Skulle aldrig få för mig att använda Facebook, aldrig i livet.

Well, det gör den ju inte efter månadsskiftet trots det så det spelar ju ingen roll.

Det har det inte informerats om förrän du säger det nu.

Oh well, on the the next...

99 fick finnas längre tack vare breddat fokus. Aktiviteten ökade, men inte tillräckligt snabbt tyvärr. Det är uppenbarligen otroligt svårt att hitta nya engagerade forummedlemmar, vi är för få som hänger här. Nu är det tyvärr dags för det här tuffa och tråkiga beslutet som påverkar inte bara oss anställda utan er forummedlemmar också.

Önskar verkligen att saker utvecklats annorlunda. Jag som suttit på ”insidan” är stolt över att vi kämpade för 99 och jag känner verkligen att både lilla redaktionen och företaget i stort gjort sitt bästa för att få det här att bära sig ekonomiskt.

Ursprungligen av zappee:

Själv hittade jag hit precis innan iPhonen släpptes och var väldigt aktiv fram tills SweClockers köpte sidan.
Efter det blev stämningen något helt annat med de nya admins.
Sedan kom breddningen till en sajt i mängden som ett brev på Posten.

Får man inte överlåta delar av en sajt p.g.a GDPR?

Alla som känner något intresse av att driva forumet vidare bör höra av sig till Geeks.

Ursprungligen av cubeis:

Jag blev uppriktigt ledsen idag Ida ni har alla redaktörer- moderatorer mm varit så duktiga och positiva tack för allt och den här tiden Jag är inte dummare än jag förstår att det är tufft om annonsintäkterna och alla försöker spara pengar till höger och vänster. Som ni nämner det här började för flera år sedan inte mycket att göra åt hur mycket man än kollar i backspegeln anser jag. Det är internet utvecklingen och framförallt den ökande internethandeln som påverkar er och andra aktörer, samt också nya generationers intressen mm... inte mycket mer att säga om det..

Hoppas vi ses i något annat sammanhang..

Tack! Det hoppas jag med! Finns flera här jag verkligen kommer att sakna. Du är helt klart en.

Senast redigerat 2019-04-05 18:47
Ursprungligen av andlin76:

Supertråkigt att ni försvinner, kommer att sakna ApplePay tråden.

Hoppas ni får en skön sommar ändå!

Åh Apple Pay-tråden! Den är en av de bästa!

Ursprungligen av PaO:

Det är med stor sorg jag läser detta ?
Har haft 99 som primär källa av tester, nyheter och lite allmänt kivande i forumet. Verkligheten är verkligheten och ni har nog vänt på alla stenar. Tyckte mycket om podden och när ni bredda er. Då återstår bara att tacka för allt NI på redaktionen gjort för att förgylla min gråa vardag och önska ER lycka till i framtiden från lilla mig ?

❤️ till dig. Så synd vi inte fick till en irl-träff under Unpacked nu sist.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 17:20
Ursprungligen av zappee:

...

Får man inte överlåta delar av en sajt p.g.a GDPR?

Jag gissar att det handlar om de person-/IP-uppgifter som finns och som är reglerade i det avtal vi medlemmar köpt inte lätt kan flyttas till en annan ägare/innehavare. Allt beror på hur avtalet/användarvillkoren är formulerade.

Om jag tänker rätt så bjuder jag på en lösning: Måhända kunde man gå vidare om vissa kolumner (e-post, IP, annat?) i databasen tömdes på info? Då borde GDPR-hindret vara förbi.

Å andra sidan kan vi användare valt att ”outa” oss för 99.se i forumet eller i PM, vilket vi isåfall gått med på – hos nuvarande innehavare. För en ny aktör har vi, beroende hur användarvillkoren ser ut, kanske förhindrat en smidig övergång.

GDPR är en välsignelse och ett helvete.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-05 17:22

Ja, engagemanget har varit stort. En annan gammal och lång (10 år) tråd är den om Handelsbanken som gjorde att jag följde med @Björnström till SHB:s huvudkontor och pratade med bolaget om deras syn på stöd för Mac-plattformen. Tror att det var genom hans (då) framtida fru som jobbade där...
Innan och efter har jag och andra vänner använt 99(mac) för lösning av många problem och produktguider för nya inköp. Värdet på detta går inte att beskriva i världsliga termer.

R.I.P

Senast redigerat 2019-04-05 17:48
  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 17:43

Nu tänker jag tillbaka i tiden. Riktigt långt tillbaka.

Minns någon Macforum? Alltså inte företaget med säte i Borås. Jag har för mig det hette så, Macforum. Vi pratar 90-tal. Det drevs av främst en eldsjäl som jag nu inte minns namnet på. (Han bodde faktiskt några mil utanför Borås, men det hör nog inte hit.)

Hette han Martin? Jag har för mig han flyttade till US senare då hans flickvän/fru/whatever kom därifrån, om jag minns rätt. Han gjorde även lite ambient music, har jag för mig. Hursomhelst.

Då det forumet lades ner kände jag att proppen gick ur där och då. Nu är det historia.

Måtte det hända något oförutsett och denna sida får nytt liv eller att ni eldsjälar startar något nytt eget som kan ge mig Apple info...försökt kolla lite på MacWorld, det är fasen inte bara kvalité....

Ursprungligen av Jonatatatan:

Kommer sakna främst podden lyssnat på alla avsnitt och nu när även epot försvinner finns bara techbubbel kvar på som bra svensk teknikpodd. Första sidan är väl enklare att ersätta men tycker det var roligare stämning här än på större forum ex sweclockers.

Just podden kommer jag också sakna rätt så mycket! Tror inte jag missat några avsnitt av den heller. Det är faktiskt den enda podden jag lyssnar på just nu. Jag är inte så mycket för poddar i vanliga fall!

Trist att höra...

Lycka till allihop!

  • Medlem
  • 2019-04-05 18:07

Verkligen tråkiga nyheter! Ett stort tack för allt ni åstadkommit genom åren.
Önskar lycka till med era kommande utmaningar.

Senast redigerat 2019-04-05 18:36
Bevaka tråden