Man kunde ju önska att svenska Apple inte nödvändigtvis behövde anpassa sig så hårt mot vår risiga valuta. Visst tappar de lite vinst, men det kunde kanske kompenseras med fler sålda enheter istället. Sverige är ju ändå en liten marknad globalt sett.
Offtopic men:
Euro?
Nåja ni har en bra ekonomi, men för många svenskar lever över sina tillgångar. Helt idiotiskt att inte amortera, nå det blev en lag ändring på
Vi finnar höjer lönerma som vi ännu hade mark i stället för euro. Förr devalverade vi vår valuta ca vart tionde år, för att kompensera löne utvecklingen. Nu höjs priserna i takt med lönerna och konkurrens kraften lider.
I företaget jag jobbar har lönerna höjts för samma årskull som mig (examens år) med mer än 1000€ på mindre än 5 år. Sjukt är det. Visst bra för dem, men i längden resulterar det i arbetslöshet. Blir för dyrt.
Så en tillfälligt svag krona är inget att jämra sig över, hi har haft en stark krona i många år. Finns fördelar med bägge. Exportera när den är svag, importera när den är stark. Dessutom har ni invandring som hjälper er ekonomi. Att ni sedan inte tar vara på den möjligheten på bästa sätt är ju iofs galet.
Tillbaka till topic:
Apple är nog största boven i dramat när det gäller prissättningen. Jag är
glad för att de har nu riktiga pro maskiner på gång, priser på dem är helt ok.
Men konsument produkterna är för dyra. Minin är 300€ för dyr.
Jag vill ha en mini som är byggd som en 2011 modell. Man kan sätta in en extra lagringsenhet och man kan uppgradera minnen.
Egentligen vill jag också ha en pci kortpats för grafik kort.
Vad gäller telefonerna, så är priserna galna. Det är inga pro produkter, de är konsument produkter.