Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laggande Kartor på iPhone 6 med Telia

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Kartor app som laggar när jag är ute och kör. Den uppdaterar hackigt och missar avfarter ibland. Har iPhone 6 och Telia. Senaste iOS. Vad kan felet vara?

Senast redigerat 2019-08-08 12:57
  • Medlem
  • 2019-06-30 16:18
Ursprungligen av RED STONE:

Jag har en Kartor app som laggar när jag är ute och kör. Den uppdaterar hackigt och missar avfarter ibland. Har iPhone 6 och Telia. Senaste iOS. Vad kan felet vara?

Typ dålig uppkoppling. Blir gärna lite strul när man färdas mellan masterna och de måste lämna över till varandra.

Ursprungligen av Ljung:

Typ dålig uppkoppling. Blir gärna lite strul när man färdas mellan masterna och de måste lämna över till varandra.

Beror detta på Telia eller telefonen? Skulle jag få bättre uppkoppling om jag skaffa en iPhone X?

Ursprungligen av RED STONE:

Beror detta på Telia eller telefonen? Skulle jag få bättre uppkoppling om jag skaffa en iPhone X?

Är nog troligen en kombination. Prova med att lägga/placera telefonen på en annan plats i bilen. Telefonen kanske ligger på en plats med sämre mottagning pga störningar från bilen.

Kompletteringsfråga: Är det bara kartan som uppdateras långsamt? Flyttar sig bilens (mobilen) position men kartan uppdateras inte? Mobilens position beror inte på mobiltäckningen utan den tas från GPS så om det är "den blåa blippen" som laggar så tror jag att du har dålig GPS mottagning. Prova med att placera mobilen på annan plats

Ursprungligen av BlackSmp:

Är nog troligen en kombination. Prova med att lägga/placera telefonen på en annan plats i bilen. Telefonen kanske ligger på en plats med sämre mottagning pga störningar från bilen.

Kompletteringsfråga: Är det bara kartan som uppdateras långsamt? Flyttar sig bilens (mobilen) position men kartan uppdateras inte? Mobilens position beror inte på mobiltäckningen utan den tas från GPS så om det är "den blåa blippen" som laggar så tror jag att du har dålig GPS mottagning. Prova med att placera mobilen på annan plats

Har ominstallerat hela appen. Verkar ha blivit bättre. Har dock inte kört några längre sträckor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-01 15:23
Ursprungligen av RED STONE:

Jag har en Kartor app som laggar ...

Vilken app gäller det?

Tog först för givet att du menade Apples Kartor, men antar att ”en Kartor app” kan vara någon annan?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-01 17:04
Ursprungligen av RED STONE:

Har ominstallerat hela appen. Verkar ha blivit bättre. Har dock inte kört några längre sträckor.

Det kan du inte eftersom Apple maps är en del av iOS. Men kan bara dölja den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-02 11:48

Renault har en värmeskyddande film på sina vindrutor som ganska effektivt bromsar GPSsignaler. Kan det vara felet?

Nu har jag varit ute och kört med min Kartor app igen med samma resultat som förut. Den uppdateras inte som den skall och fryser på en plats och jag är tvungen att starta om appen när jag kör. ?. Höll nästan på att missa avfarten. Vid ett tillfälle stod det att ”Min plats är inte tillgänglig.” Är det som någon skrev att den tappar position mellan master?

  • Medlem
  • 2019-08-08 08:36

Kan du tala om vilken app det gäller? Är det Apples egna?
Vissa kräver ju uppkoppling hela tiden medan andra kan man ha kartorna offline så den behöver bara gps-signal
(kan rekommendera "HERE WeGo" som är gratis, med offline kartor.)

Senast redigerat 2019-08-08 11:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-08 10:25

Jag kan tips om Waze som är gratis och brukar fungera mycket bra. Men vilken app talar du om?

Ursprungligen av xms67:

Jag kan tips om Waze som är gratis och brukar fungera mycket bra. Men vilken app talar du om?

Jag pratar om Apple’s egna app Kartor som finns i iOS. Skall prova Waze.

Prova även Google Maps.

”Min plats är inte tillgänglig...” är ett helt obekant felmeddelande för mig. Kan inte komma ihåg att jag sett ett sådant i samband med Kartor

Ursprungligen av Innis:

Det kan du inte eftersom Apple maps är en del av iOS. Men kan bara dölja den.

Nja, även om man i praktiken bara döljer appen, så raderas ju faktiskt inställningar och personliga data kring appen, så jag tycker nog att det går att kalla detta för en ominstallation – så som TS gjorde.

1
Bevaka tråden