Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ryktas slopa sitt butterfly-tangentbord

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples butterfly-tangentbord är en fröjd att vila ögonen på men problemen med det slimmade tangentbordet har varit många.

Läs hela artikeln här

Underbara nyheter! ??

Älskar prestandan på min MBP 15" 2017, men är otroligt missnöjd över dessa faktorer:
- Tangentbordet. Skriver ungefär 40% långsammare än med det gamla. Apple hade det bästa tangentbordet i en bärbar dator på marknaden. Det söp dem bort i sin jakt på att få en så tunn dator som möjligt. På en Pro-modell....

- Touch Bar. Bra i teorin, men dåligt i praktiken. Den tillför liksom ingenting förutom en högre kostnad. Dessutom saknar datorn en riktig ESC-tangent, vilket är ett aber om man använder ESC ofta. Vidare finns inte Touch Bar någon annanstans, så att lära sig att använda den om man har arbetsplatser med extern skärm och tangentbord tar längre tid. Apple skulle kört all in och även lanserat externa tangentbord med Touch Bar.
Och jag saknar riktiga funktionstangenter (F1-F12) eftersom jag har sjukt många kortkommandon på dessa (vilket betyder att jag ställer in Touch Bar att visa F1-F12 istället för de säkert användbara funktionerna som Touch Bar kan erbjuda – De skulle haft kvar bägge.)
Och dessutom – människan vill ha taktil känsla på en sån viktig grej som ett tangentbord!!!

- Avsaknaden av Magsafe. Varför tog Apple bort den bästa uppfinningen som någonsin existerat på en bärbar dator? Varför?!

- ...och hade det verkligen gjort något om det hade funnits en USB-port på varje sida av datorn...? Men det är ändå okej. USB-C är framtiden.

Hoppas att den beryktade 16"-tummaren kommer med ett riktigt bra tangentbord!!!

Ursprungligen av carlsson:

Underbara nyheter! ??

Älskar prestandan på min MBP 15" 2017, men är otroligt missnöjd över dessa faktorer:
- Tangentbordet. Skriver ungefär 40% långsammare än med det gamla. Apple hade det bästa tangentbordet i en bärbar dator på marknaden. Det söp dem bort i sin jakt på att få en så tunn dator som möjligt. På en Pro-modell....

- Touch Bar. Bra i teorin, men dåligt i praktiken. Den tillför liksom ingenting förutom en högre kostnad. Dessutom saknar datorn en riktig ESC-tangent, vilket är ett aber om man använder ESC ofta. Vidare finns inte Touch Bar någon annanstans, så att lära sig att använda den om man har arbetsplatser med extern skärm och tangentbord tar längre tid. Apple skulle kört all in och även lanserat externa tangentbord med Touch Bar.
Och jag saknar riktiga funktionstangenter (F1-F12) eftersom jag har sjukt många kortkommandon på dessa (vilket betyder att jag ställer in Touch Bar att visa F1-F12 istället för de säkert användbara funktionerna som Touch Bar kan erbjuda – De skulle haft kvar bägge.)
Och dessutom – människan vill ha taktil känsla på en sån viktig grej som ett tangentbord!!!

- Avsaknaden av Magsafe. Varför tog Apple bort den bästa uppfinningen som någonsin existerat på en bärbar dator? Varför?!

- ...och hade det verkligen gjort något om det hade funnits en USB-port på varje sida av datorn...? Men det är ändå okej. USB-C är framtiden.

Hoppas att den beryktade 16"-tummaren kommer med ett riktigt bra tangentbord!!!

Håller med dig helt och hållet.
Nu har ju jag den mindre modellen på 13 tum och när jag skriver ibland kan nån del av handen nudda touch baren och vad som helst kan hända.
Den enda gången Touch Bar är mysigt är när man ändrar volym...

Köpte min i vintras men känner bara att varje dag är ett steg närmare att en tangent lägger av. ?
Sen att det varit fler (icke erkända) fel, min är en 2018 där de förlängt kabeln till display då de krånglat på tidigare modeller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-04 17:51

Detta var dagens goda nyhet!
Som nämnt ovan, tänk om de också lägger ned tramset med Touch Bar! Då är kanske framtiden räddad för MBP.

Snart kanske jag kan rekommendera dottern att köpa en bärbar Mac. ?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples butterfly-tangentbord är en fröjd att vila ögonen på men problemen med det slimmade tangentbordet har varit många.

Läs hela artikeln här

Intressant att av 102 röster har hela 52% haft problem, det är ju väldigt omfattande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-04 22:36

AppleInsider.com brukar vara lite mer saltade bland kommentarerna:
https://forums.appleinsider.com/discussion/21...

För att inte tala om HackerNews
https://news.ycombinator.com/item?id=20353148

Senast redigerat 2019-07-04 22:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-05 00:27

Min MBP 13" har nästan ständigt minst en tangent som strular. Nu använder jag min MBP en hel del ute så damm eller andra små partiklar finns ständigt i närheten. Men... ingen annan dator har detta problem, vare sig äldre Apple eller andra.

Ett byte av tangentbord skulle kunna få mig att omedelbart byta dator även om jag annars inte behöver det. I grunden är detta en gigantisk skandal,

Edit: Justera ett antal stavfel som snarare var "trycka på fel tangent". Också ett problem jag har med nya tangentbordet. Även om jag skriver ganska mycket så har jag inte lärt mig att skriva perfekt. Det blir många rättningar i varje dokument. En del ser man ändå inte trots att jag nu förtiden läser alla dokument en extra gång. Vad kostar inte det i arbetstid..?

Senast redigerat 2019-07-05 11:01

Den långa väntan är snart över då! Jag har hållit kvar vid min MacBook Pro (13-inch, 2017) eftersom jag inte tycker det finns någon anledning att lägga ut pengar på en ny maskin vars tangentbord inte går att lita på. Synd bara att när det är dags att sälja så lär andrahandsvärdet på nuvarande maskiner blir fruktansvärt dåligt på grund av det bristfälliga tangentbordet.

Jag verkar vara i en minoritet som faktiskt gillar tangentbordet. Efter fem år med det gamla tangentbordet bytte jag upp mig till en MBP för ett år sedan och är helnöjd. Det har varit nästan det enda tangentborg jag använt så jag börjar ha lite svårt att skriva på "vanliga" tangentbord nu. Tar en stund innan jag fattar att det inte fungerar riktigt likadant.

Ursprungligen av Weedberg:

Jag verkar vara i en minoritet som faktiskt gillar tangentbordet. Efter fem år med det gamla tangentbordet bytte jag upp mig till en MBP för ett år sedan och är helnöjd. Det har varit nästan det enda tangentborg jag använt så jag börjar ha lite svårt att skriva på "vanliga" tangentbord nu. Tar en stund innan jag fattar att det inte fungerar riktigt likadant.

Problemet för de flesta är nog mer om det fungerar som det ska eller inte.

Jag har läst lite motstridiga rykten. 16” tumsdatorn kommer troligen under 2019, men en del säger (Rene Ritchie bland annat) att det nya tangentbordet kommer 2020.
Så man får nog vänta och se hur det blir.

Det nya tangentbordet kan komma i en uppdaterad Macbook air i höst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-05 16:32
Ursprungligen av sextontio:

Den långa väntan är snart över då! Jag har hållit kvar vid min MacBook Pro (13-inch, 2017) eftersom jag inte tycker det finns någon anledning att lägga ut pengar på en ny maskin vars tangentbord inte går att lita på. Synd bara att när det är dags att sälja så lär andrahandsvärdet på nuvarande maskiner blir fruktansvärt dåligt på grund av det bristfälliga tangentbordet.

2017 är ju en relativt ny maskin.
2015 är sista året för bärbara med det "riktiga" tangentbordet. Jag har noterat att bättre bestyckade bärbara från 2015 fortfarande går ganska dyrt på Tradera. Troligen kommer det att fortsätta tills Apple får ordning på sina bärbara.

Håller med @carlsson ovan i allt, förutom möjligen ang. usb-c som ju är avskyvärt i nuläget hur mycket framtid det än sägs vara.

  1. Mer än ett år efter byte från 2011 MBP -> 2017 MBP så skriver jag fortfarande långsammare och med fler fel än tidigare.

  2. Kvaliteten på tangenternas ytskikt är ännu sämre än tidigare. Redan nu efter ett år är min Cmd-knapp utsliten med en stor lysande (backlight)-fläck.

Slet visserligen ut Cmd även på den tidigare datorn, men det tog betydligt längre tid än ett år att få det här utseendet:

Ursprungligen av johan_tanying:

Håller med @carlsson ovan i allt, förutom möjligen ang. usb-c som ju är avskyvärt i nuläget hur mycket framtid det än sägs vara.

  1. Mer än ett år efter byte från 2011 MBP -> 2017 MBP så skriver jag fortfarande långsammare och med fler fel än tidigare.

  2. Kvaliteten på tangenternas ytskikt är ännu sämre än tidigare. Redan nu efter ett år är min Cmd-knapp utsliten med en stor lysande (backlight)-fläck.

Slet visserligen ut Cmd även på den tidigare datorn, men det tog betydligt längre tid än ett år att få det här utseendet:

Jag har svårt för alla dessa generaliseringar som sker.

Dels har jag inte haft några problem med att MacBook Pro är utrustad med enbart USB Type-C-kontakter. Det kan vara ett störningsmoment när man har glömt att ta med en adapter men man får helt enkelt vara lite organiserad. Har dessutom sett det som en fördel att jag äntligen kan slippa ta med en separat laddare till kontoret. Både min privata Macbook och min Lenovo har USB Type-C för strömförsörjningen vilket gör det superbra för mig som konsekvent vägrar använda arbetsdatorn och gör allt på min egen.

Mitt tangentbord har följt med mig i ett och ett halvt år nu. Det byttes ut för att några tangenter hade problem så därav ett och ett halvt år och inte de två år som har gått sedan den köptes. Jag skriver otroligt mycket i och med att det är en del av vad som ger mig pengar. Trots det så ser jag inga tecken alls på att någon tangent blir sliten till den grad att det börjar lossna någon färg. Det enda som stör mig är just bristen på driftsäkerhet. Oroat mig konstant i över ett år nu för att få avbrott i mitt arbete genom att tvingas lämna in maskinen.

Förutom dongel-helvetet så är ju det största problemet med usb-c att kontakterna inte sitter i ordentligt. Har ett gäng donglar av olika fabrikat (inkl Apples egna), och inte ens strömadapterkabeln sitter säkert kvar ens vid skrivbordsjobb där man ibland på sin höjd justerar skärmen eller skjuter datorn någon cm bakåt eller framåt under arbetsdagen. (Man märker det när ljusstyrkan plötsligt sänks en aning och datorn börjar gå på batteri). De usb-diskar jag har inkopplade (ofta flera samtidigt för superduper-backup, filmredigering osv) kan 1) bara sitta en i varje dongel, strömförsörjd eller ej; 2) glider sakta men säkert ur usb c-kontakten om man under dagens lopp ruckar på datorn aldrig så lite så att den till slut avmonteras.

Och jo, min cmd-knapp ser faktiskt ut så där efter helt normalt användande. Jag tvättar inte datorn med svinto och jag har inga stålhandskar på mig eller så, utan behöver bara använda den knappen väldigt ofta i cad-programmet. För ofta för Ive, verkar det som.

Så det är inga generaliseringar. Det är väldigt påtagligt. Och inte riktigt vad man kan förvänta sig för 40 papp. Fast mitt tangentbord har ju inte gått sönder så att man inte kan skriva på det. Ännu är väl bäst att tillägga. Det finns ju numera tre års förlängd garanti på dessa MBPs tangentbord. Jag har två år kvar, så hoppas att den nya designen hunnit komma ut och blivit beprövad innan "tiden går ut" för min burk...

1
Bevaka tråden