Underbara nyheter! ??
Älskar prestandan på min MBP 15" 2017, men är otroligt missnöjd över dessa faktorer:
- Tangentbordet. Skriver ungefär 40% långsammare än med det gamla. Apple hade det bästa tangentbordet i en bärbar dator på marknaden. Det söp dem bort i sin jakt på att få en så tunn dator som möjligt. På en Pro-modell....
- Touch Bar. Bra i teorin, men dåligt i praktiken. Den tillför liksom ingenting förutom en högre kostnad. Dessutom saknar datorn en riktig ESC-tangent, vilket är ett aber om man använder ESC ofta. Vidare finns inte Touch Bar någon annanstans, så att lära sig att använda den om man har arbetsplatser med extern skärm och tangentbord tar längre tid. Apple skulle kört all in och även lanserat externa tangentbord med Touch Bar.
Och jag saknar riktiga funktionstangenter (F1-F12) eftersom jag har sjukt många kortkommandon på dessa (vilket betyder att jag ställer in Touch Bar att visa F1-F12 istället för de säkert användbara funktionerna som Touch Bar kan erbjuda – De skulle haft kvar bägge.)
Och dessutom – människan vill ha taktil känsla på en sån viktig grej som ett tangentbord!!!
- Avsaknaden av Magsafe. Varför tog Apple bort den bästa uppfinningen som någonsin existerat på en bärbar dator? Varför?!
- ...och hade det verkligen gjort något om det hade funnits en USB-port på varje sida av datorn...? Men det är ändå okej. USB-C är framtiden.
Hoppas att den beryktade 16"-tummaren kommer med ett riktigt bra tangentbord!!!