Precis som för iPhone så finns det auktoriserade serviceverkstäder för bilar. Jag skulle aldrig få för mig att lämna in vår bil på en random verkstad bara för att det kan bli några kronor billigare. Hur kan jag då lita på att allt blir korrekt utfört och vem ska jag utkräva på ansvar om det blir något följdfel även om det känns som att bilen fungerar direkt efter service?
Våra mobiltelefoner, och annan teknik, är med oss överallt. I vissa sammanhang, så som flygresor, så är det viktigare än andra gånger att reparationer är utförda på rätt sätt och att känsliga delar är original. Vad händer om man har valt att gå till en billig serviceverkstad på hörnet som satt in något skräp och sedan flyger och telefonen fattar eld? Det kan få katastrofala konsekvenser.
Apple borde egentligen gå hårdare fram och göra telefonerna obrukbara vid tredjepartsreparation.
... dessutom har vi ju sett, apropå bilar, att de privata besiktningsföretagen tummar på trafiksäkerhet eftersom underkännande har en viss tendens att ge missnöjda kunder. En missnöjd kund leder i sin tur till att de går till en konkurrent som är snällare.