Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omni-artikel om exponerade uppgifter

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av IngoX:

Den listan du såg var nog krypterad. Men den dekrypteras av ditt lösenord när du loggar in på ditt konto i datorn. Antar du var inloggad när supporten hjälpte dig.
Nyckelhanterare.app finns lite undangömd i Program > Verktygsprogram.

Tack för svaret. Då ska jag kolla där i min dator.
Provade att gå in på safari men då krävs ett lösenord för att gå in där. Kan inte tro att det är den lösenord som man går in sin dator som man ska ange där? tänker i så fall i prova.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 19:18
Ursprungligen av calinou:

Kan inte tro att det är den lösenord som man går in sin dator som man ska ange där? tänker i så fall i prova.

Ja, testa det vetja!

Ursprungligen av IngoX:

Ja, testa det vetja!

Menar du inte att det är samma lösenord som på datorn? jag vet ingen annan som skulle passa där. Inte testar jag med tanke på artikeln som jag startade diskussionen om.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 21:27
Ursprungligen av calinou:

Menar du inte att det är samma lösenord som på datorn? jag vet ingen annan som skulle passa där. Inte testar jag med tanke på artikeln som jag startade diskussionen om.

Vad tror du skulle hända? Datorn exploderar? Ditt bankkonto blir länsat?
Det är ett program integrerat i macOS som frågar efter ditt lösenord för att kunna visa sparade lösenord.
Någon hejd på paranoian får det väl ändå vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 21:30
Ursprungligen av calinou:

Menar du inte att det är samma lösenord som på datorn? jag vet ingen annan som skulle passa där. Inte testar jag med tanke på artikeln som jag startade diskussionen om.

Oj. Ok, jag gav ett lite ironiskt svar och förstår att du kan tolkas på två sätt. Men jag ger dig inte svaret på detta. Nu får du faktiskt tänka lite själv.

Men två ledtrådar:
1) Du försöker komma åt en funktion på din egen dator som är krypterad och skyddas av ett lösenord, Vilket lösenord kan det vara? Vem kan ha valt det?
2) Om du testar och råkar skriva in ett felaktigt lösenord, vilket katastrof kan då hända? Har du någon erfarenhet av att mata in felaktiga lösenord, vad brukar hända?

Användarhandbok för Nyckelhanterare
Tillägg: Insåg nu att jag satte in fel länk här ovan, den gäller appen Nyckelhanterare.
Du skulle ju pröva komma in i listan med lösenord via Safari > Inställningar > Lösenord.
Men ledtråd 3) Det är samma lösenord.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 21:55
Ursprungligen av calinou:

Menar du inte att det är samma lösenord som på datorn? jag vet ingen annan som skulle passa där. Inte testar jag med tanke på artikeln som jag startade diskussionen om.

Vi kan ta ett exempel. I nyckelhanteraren finns lösenord lagrade för alla nätverk man har anslutit sig till.
Som detta.

Högerklickar jag och väljer visa info så ser det ut så här.

Vad tror du händer om jag klickar på "visa lösenord" Jo jag får slå in lösenordet som jag använder för att komma in i datorn.

Och då ser det ut såhär.

Exploderade datorn?

Ursprungligen av Innis:

Vi kan ta ett exempel. I nyckelhanteraren finns lösenord lagrade för alla nätverk man har anslutit sig till.
Som detta.

Högerklickar jag och väljer visa info så ser det ut så här.

Vad tror du händer om jag klickar på "visa lösenord" Jo jag får slå in lösenordet som jag använder för att komma in i datorn.

Och då ser det ut såhär.

Exploderade datorn?

Tack för demobilder! Detta i datorn är en annan sak än i en webbläsare. Vilket långt lösenord!

Ursprungligen av IngoX:

Oj. Ok, jag gav ett lite ironiskt svar och förstår att du kan tolkas på två sätt. Men jag ger dig inte svaret på detta. Nu får du faktiskt tänka lite själv.

Men två ledtrådar:
1) Du försöker komma åt en funktion på din egen dator som är krypterad och skyddas av ett lösenord, Vilket lösenord kan det vara? Vem kan ha valt det?
2) Om du testar och råkar skriva in ett felaktigt lösenord, vilket katastrof kan då hända? Har du någon erfarenhet av att mata in felaktiga lösenord, vad brukar hända?

Användarhandbok för Nyckelhanterare
Tillägg: Insåg nu att jag satte in fel länk här ovan, den gäller appen Nyckelhanterare.
Du skulle ju pröva komma in i listan med lösenord via Safari > Inställningar > Lösenord.
Men ledtråd 3) Det är samma lösenord.

Tack för alla beskrivningar! Jag vet nog att det är samma lösenord men det är väl inte så smart att det ska vara samma lösenord till datorn som för en webbläsare med tanke på att det kan råka hamna som "exponerade uppgifter"

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 22:22
Ursprungligen av calinou:

Tack för demobilder! Detta i datorn är en annan sak än i en webbläsare. Vilket långt lösenord!

Nej det är härifrån som webbläsaren hämtar användarnamn och lösenorden. Nyckelhanteraren är källan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 22:26
Ursprungligen av calinou:

Tack för alla beskrivningar! Jag vet nog att det är samma lösenord men det är väl inte så smart att det ska vara samma lösenord till datorn som för en webbläsare med tanke på att det kan råka hamna som "exponerade uppgifter"

Det är inget lösenord på webben. Det är ett lösenord för en krypterad fil på din hårddisk i datorn, som i sin tur innehåller sparade lösenord till webbplatser du besöker. Att Apple valt att ett sätt att läsa den filen på din hårddisk är via webbläsaren Safari betyder inte att den filen kan ses av andra på internet. För att Safari ska kunna hjälpa dig komma ihåg dina lösenord på webben måste ju Safari ha tillgång till filen där lösenorden paras. Förstår du skillnaden?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 22:41
Ursprungligen av calinou:

Tack för alla beskrivningar! Jag vet nog att det är samma lösenord men det är väl inte så smart att det ska vara samma lösenord till datorn som för en webbläsare med tanke på att det kan råka hamna som "exponerade uppgifter"

Det är inte nyckelhanteraren som blir "hackad" utan det är webbsidan du besöker som blir det.

Ursprungligen av Innis:

Det är inte nyckelhanteraren som blir "hackad" utan det är webbsidan du besöker som blir det.

Trodde nog att man kan även bli hackad när man gör saker i inställningar på sin webbläsare och kanske lämnar historik på det. Kan inte veta allt. Man blir ganska nojig när man läser dagligen om sånt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-17 00:10

Andas lite nu är ni snälla..

Nu är vi där igen... Var vänliga mot varandra och inga spydiga kommentarer tack.

Mvh Admin

  • Superhjälte
  • 2019-08-17 07:51

Städat upp i tråden. Håll er till ämnet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-17 09:22
Ursprungligen av calinou:

Förstår inte vad du menar? Har jag formulerat mig fel?

Om du har läst länken och insett att de Allierade klarade av att knäcka Tyskarnas krypto under Andra Världskriget så förstår du kanske varför ett uttalande som att bara det är krypterat så kan man inte bli hackad historiskt inte har varit sant. Och med tillägget varsam har sin tid och en smiley tycker jag nog att det borde framgå att med glimten i ögat så kan man titta bakåt i historien där man trodde att ingen skulle klara av att bryta säkerheten. Idag är kryptona bättre, men mellan varven hittar vi buggar i konstruktionen som blottar svagheter och då är vi tillbaka till ruta 1. Inget värre än så, alltså.

Bevaka tråden