Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presentar Apple Watch Series 5

Tråden skapades och har fått 212 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-11 10:58
Ursprungligen av CekariYH:

Okay, ett trevligt ställe vill jag minnas, men kravallerna är ju inte så kul, men verkar ha mattats av, iaf på nyheterna.
Blir väl rätt dyrt att "pendla"?

Lite OT nu,

Ja, det är inte gratis Men det funkar bra!

Kravallerna är inte så jävliga som det ser ut i svensk media tycker jag.
Man vet alltid vart dom är och lätt att undvika.
Men det är väldigt otrevligt, det håller jag med om!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-11 11:55
Ursprungligen av Lars Einarsson:

I mitt fall är glaset viktigt. Safirglas finns på stålmodellerna och det är i princip orepbart. Aluminiumklockorna har ett sämre glas som går att repa. Så verkar det fortfarande vara med Series 5.

Jag har bara haft alu-modellerna men inga repor i glaset. Beroende vad man jobbar med....

  • Medlem
  • 2019-09-11 12:05

Är det verkligen så viktigt med stål och safirglas?
Jag tänker att jag ändå kommer att ha klockan i ett eller två år. Sedan vill man ju ha en ny modell. Och då prioriterar iaf jag det lägre priset eftersom jag vet att "livslängden" på denna produkt är relativt kort.

Men det kan ju vara snålhet från min sida också.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-11 12:26
Ursprungligen av Dalle:

Är det verkligen så viktigt med stål och safirglas?

Inte alls. Min aluminium AW4 har inte minsta lilla märke, varken i boeten eller plastglaset, trots daglig användning.

  • Medlem
  • 2019-09-11 12:26
Ursprungligen av CekariYH:

Vad hade du förväntad dig av en klocka... som Apple har gjort snabbare, mer användarvänlig och bättre skärm och bättre batteritid... en liten propeller som hjälper dig upp på ett berg?

Det enda jag saknar är något som mäter sockerhalten i blodet typ en gång i timman och för över datat till iPhone / Mac och en app för att se trendkurvor/listor etc. Men det är nog inte så lätt att få till, med tillförlitlighet utan blod sas för då hade vi nog redan haft det.

Löjlig kommentar som spårar ur totalt. Vad jag hade förväntat mig? Återigen, fler funktioner. Always On-display är inte tillräckligt, tycker jag. Men nu blev det ett köp ändå så får se om jag behåller den.

Ursprungligen av Dalle:

Är det verkligen så viktigt med stål och safirglas?
Jag tänker att jag ändå kommer att ha klockan i ett eller två år. Sedan vill man ju ha en ny modell. Och då prioriterar iaf jag det lägre priset eftersom jag vet att "livslängden" på denna produkt är relativt kort.

Men det kan ju vara snålhet från min sida också.

Det är personliga preferenser. Det finns ingenting objektivt som säger vad som är rätt. Jag prioriterar också priset så kan jag byta lite oftare även om inte jag brukar byta varje generation utan hoppa över varannan om det inte händer något speciellt.

Allways on var tillräckligt intressant för mig för att beställa S5 trots att jag har S4

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-11 12:59
Ursprungligen av Gäddnos:

Inte alls. Min aluminium AW4 har inte minsta lilla märke, varken i boeten eller plastglaset, trots daglig användning.

Ok, så för att just du inte har någon repa i ditt glas på just din klocka så är det per definition oviktigt med Safir-glas? Märkligt då att de större klocktillverkarna har det på många av sina modeller sedan massor av år, tillika att Apple har det.

Frågan är ju högst subjektiv.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-11 13:04
Ursprungligen av zinned:

Ok, så för att du inte har någon repa i ditt glas på just din klocka så är det per definition oviktigt med Safir-glas? Märkligt då att de större klocktillverkarna har det på många av sina modeller sedan massor av år, tillika att Apple har det.

Frågan är ju högst subjektiv.

Det är skillnad på en 4000 kronors slit och slängklocka och en för 70000 kr som är tänkt att använda till långt förbi pensionen. Om tre-fyra år när batteriet är slut i din AW och det är orimligt dyrt med batteribyte så finns det inte mycket glädje kvar i att du har ett orepat glas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-11 13:09
Ursprungligen av Gäddnos:

Det är skillnad på en 4000 kronors slit och slängklocka och en för 70000 kr som är tänkt att använda till långt förbi pensionen. Om tre-fyra år när batteriet är slut i din AW och det är orimligt dyrt med batteribyte så finns det inte mycket glädje kvar i att du har ett orepat glas.

Omg...detta var din förklaring?

Tanken har inte slagit dig att det finns många som inte resonerar som du, att de inte lägger massa tusenlappar på en Apple Watch och anser det vara en slit-o-släng-klocka? Att många sätter värde på hårdvaran i klockan, inte bara den elektroniska? Utöver detta, att glaset ger så väldigt mycket bättre rep- och krossskydd under tiden du äger och använder din klocka?

Goddag yxskaft.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-11 13:15
Ursprungligen av zinned:

Omg...detta var din förklaring?

Tanken har inte slagit dig att det finns många som inte resonerar som du, att de inte lägger massa tusenlappar på en Apple Watch och anser det vara en slit-o-släng-klocka? Att många sätter värde på hårdvaran i klockan, inte bara den elektroniska? Utöver detta, att glaset ger så väldigt mycket bättre rep- och krossskydd under tiden du äger och använder din klocka?

Goddag yxskaft.

Det finns inget värde kvar i AW om några år bara för att du väljer en dyrare i stål/titan/keramik, den är gammal trist och saknar en massa nya funktioner, firmware slutar uppdateras, den blir oanvändbar.

Vad gör dom som köpte guldmodellen? Sitter dom och polerar guldet och är glada och nöjda av att ha betalat mycket pengar för en numera brevpress?

Yxskaft på dig själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-11 13:17
Ursprungligen av Gäddnos:

Det finns inget värde kvar i AW om några år bara för att du väljer en dyrare i stål/titan/keramik, den är gammal trist och saknar en massa nya funktioner, firmware slutar uppdateras, den blir oanvändbar.

Vad gör dom som köpte guldmodellen? Sitter dom och polerar guldet och är glada och nöjda av att ha betalat mycket pengar för en numera brevpress?

Yxskaft på dig själv.

I get it. Tycker man inte som du så tycker man fel.

Jisses...

Oj...

Vilka toner. Nästan som på operan.

Nej jag håller mig till Aluminium modellen då klockan kommer vara obrukbar inom 4år på grund av teknik och batteri som åldras.

Sen förstår jag dem som har en accessoarbudget på 200000-300000kr om året och väljer att lägga en del av denna på en klocka som glänser lite mer än de andra. Det är därför jag har en iPhone ?

Nu har jag tyvärr inte den budgeten på förbrukningsvaror så jag får kolla på din istället @Gäddnos

Eller kanske kan du donera en till mig @zinned ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-11 13:39
Ursprungligen av zinned:

I get it. Tycker man inte som du så tycker man fel.

Jisses...

Men snälla @Zinned, du kanske ska läsa om ditt eget inlägg i en annan tråd?
Det är ju underförstått att man bara utrycker sin egen åsikt på forum...

Citat:

Vem som helst här ska få uttrycka sina åsikter, baserade på deras förväntningar och/eller världsbild, utan att behöva tryckas ner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-11 14:00

Nu tar vi och andas lite här i tråden. Jag kommer inte ta bort några inlägg. Lite högt i tak skall vi tåla men visa respekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-11 14:02
Ursprungligen av IngoX:

Men snälla @Zinned, du kanske ska läsa om ditt eget inlägg i en annan tråd?
Det är ju underförstått att man bara utrycker sin egen åsikt på forum...

Jag håller med dig OM det man uttrycker är en subjektiv bedömning som en åsikt. I detta fallet handlade det inte om det utan om att vederbörande uttryckte det som fakta. Stor skillnad.

Ursprungligen av zinned:

Ok, så för att just du inte har någon repa i ditt glas på just din klocka så är det per definition oviktigt med Safir-glas? Märkligt då att de större klocktillverkarna har det på många av sina modeller sedan massor av år, tillika att Apple har det.

Frågan är ju högst subjektiv.

Absolut, men en vanlig klocka har man ju betydligt längre... 15-20 år typ

Ursprungligen av WiFi:

Löjlig kommentar som spårar ur totalt. Vad jag hade förväntat mig? Återigen, fler funktioner. Always On-display är inte tillräckligt, tycker jag. Men nu blev det ett köp ändå så får se om jag behåller den.

Sorry, men jag retar mig på att folk "gnäller" över saker och ting men aldrig säger vad det är dom saknar typ.

Always-on såg intressant ut. Det jag oroar mig för är att det är OLED i klockorna. Med Always-on borde det blir inbränningsrisk eller har Apple löst inbränningsfrågan?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-09-11 14:47

Jag är sugen på att beställa en Series 5 med cellular, men har i dag Tele2 som operatör. Kan man ändå beställa en, förslagsvis från Apple själva, och sen aktivera mobilfunktionen i efterhand när Tele2 väl stödjer den (förhoppningsvis i år, om man ska tro det som har skrivits här på forumet)? Eller hur fungerar det?

Kompassfuntionen tycker jag var himla bra.

  • Medlem
  • 2019-09-11 15:01
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag är sugen på att beställa en Series 5 med cellular, men har i dag Tele2 som operatör. Kan man ändå beställa en, förslagsvis från Apple själva, och sen aktivera mobilfunktionen i efterhand när Tele2 väl stödjer den (förhoppningsvis i år, om man ska tro det som har skrivits här på forumet)? Eller hur fungerar det?

Visst kan du göra det. Jag köpte min klocka hos Apple och när Telenor lanserade e-sim för klockan så var det bara att aktivera det via Telenor.

Nån mer än jag som noterat att det verkar komma nya watchfaces till Hermes och Nike oxå, dessa har man ju inte sett i alla artiklar om watchOS 6. Kul dock för oss som har Hermes...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-09-11 15:05
Ursprungligen av Ljung:

Visst kan du göra det. Jag köpte min klocka hos Apple och när Telenor lanserade e-sim för klockan så var det bara att aktivera det via Telenor.

Tack för snabbt svar!

  • Medlem
  • 2019-09-11 15:06
Ursprungligen av DanneDJ:

Nån mer än jag som noterat att det verkar komma nya watchfaces till Hermes och Nike oxå, dessa har man ju inte sett i alla artiklar om watchOS 6. Kul dock för oss som har Hermes...

De är kanske låsta till AW5 och därför inte har nämnts i samband med WatchOS 6?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-11 15:11
Ursprungligen av The Real Viking:

Always-on såg intressant ut. Det jag oroar mig för är att det är OLED i klockorna. Med Always-on borde det blir inbränningsrisk eller har Apple löst inbränningsfrågan?!

Det publicerades ett patent för ett år sedan, strax innan Series 4 släpptes, som i alla fall visar att Apple funderat på problemet med inbränning.

9to5Mac | Apple Watch patent application leads to speculation of always-on screen mode
Patently Apple | Apple Filed Patents for ... an OLED Display Burn-In Solution

Det gäller en metod för att kompensera för inbränningseffekter. Metoden kräver tydligen att det sparas utrymmeskrävande bild-statistik och patentet i sig handlar om kompression av denna data.

Kanske en bidragande anledning att minnet utökats från 16 till 32 GB i Series 5?

Ursprungligen av henke12:

Ah, jag förstår!
Tack!

Jag bor i Hong Kong så här är priserna iaf lite rimligare!

Kolla så det inte är en kopia då........?

Ursprungligen av CekariYH:

Absolut, men en vanlig klocka har man ju betydligt längre... 15-20 år typ

Helt säkert. Min Datejust är sedan 1983 och snurrar på. Det blir väl 36 år. Dessutom värd mer nu - än då.
Men jag behöver funktionerna i AppleWatch och då är det den som gäller. Den andra ligger i en watchwinder.?

Ursprungligen av Gäddnos:

Det finns inget värde kvar i AW om några år bara för att du väljer en dyrare i stål/titan/keramik, den är gammal trist och saknar en massa nya funktioner, firmware slutar uppdateras, den blir oanvändbar.

Vad gör dom som köpte guldmodellen? Sitter dom och polerar guldet och är glada och nöjda av att ha betalat mycket pengar för en numera brevpress?

Yxskaft på dig själv.

Det går att titta på vad vi får för klockorna om vi byter in dem. Det skiljer ungefär 100kr mellan stål och aluminium

Editionmodellerna ger ingenting

Så köp dem för din känsla och att du vill. Andrahandsvärdet är i bästa fall tveksamt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-09-12 08:32
Ursprungligen av Weedberg:

Sitter på en fyra år gammal Series 0 som börjar bli trött. Beställde Series 5 direkt efter eventet igår. Jag ser inte hur jag inte ska bli nöjd med uppgraderingen.

Jag gillar Apple.Watch Studio också! Det var verkligen på tiden.

Japp, då var vi en till som gör kvanthoppet 0 -> 5 den 23:e... ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-12 09:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Det går att titta på vad vi får för klockorna om vi byter in dem. Det skiljer ungefär 100kr mellan stål och aluminium

Minns när jag sålde en 42mm rostfri Series 0 för 11 000 kr

Bevaka tråden