Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar AirPods Pro

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ibish:

Valde du med gravyr? Då ökade leveranstiden.

Nix, ingen gravyr.

Fick precis bekräftelse att mina är skickade.

Ursprungligen av Tomas Eriksson:

Fick precis bekräftelse att mina är skickade.

Får man fråga var i landet du bor?

Ursprungligen av Sperious:

Får man fråga var i landet du bor?

Inga konstigheter, i Stockholm

Ursprungligen av Tomas Eriksson:

Inga konstigheter, i Stockholm

Ännu märkligare då varför jag ska vänta nästan en vecka till. Vi bor ju mer eller mindre på samma ställe.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-30 10:25

Live från Emporia

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-30 11:22

Jag fick också mina levererade precis.

Ordentlig utvärdering kommer senare ikväll.

Senast redigerat 2019-10-30 12:02

Mina är iaf skickade nu så med lite tur kanske jag har dom innan helgen...

  • Medlem
  • 2019-10-30 13:28

Mina kommer imorgon, med gravyr.

Ursprungligen av WiFi:

Mina kommer imorgon, med gravyr.

Mina kommer idag, utan gravyr ;D

Ursprungligen av iller:

Ordentlig utvärdering kommer senare ikväll.

Nu är det senare ikväll. ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-30 22:25

Mina kommer i morgon

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-10-31 11:44
Ursprungligen av Sperious:

Jag är i Nykvarn, fyra mil från Stockholm. Ändrar jag till Södertälje, tre mil från Stockholm, så får jag leverans tre arbetsdagar tidigare. Det tar inte tre dagar att transportera ett paket en mil, så vi får se hur det slutar.

Hur är det förresten med leverans från Apple? Jag brukar alltid hämta i Täby. Apple levererar till dörren va? Vad händer om man inte är hemma?

Det har inte med att göra att det är helg då? Fredag = 1/11, 4/11 är måndag, 3 dagar skillnad.

Ursprungligen av Henil:

Det har inte med att göra att det är helg då? Fredag = 1/11, 4/11 är måndag, 3 dagar skillnad.

Nej, när jag beställde fick ”alla” beräknat lev datum 30/10 medan jag fick 4/11. Det var tre arbetsdagar senare, fem kalenderdagar senare.

Men jag har luskat reda på vad problemet är. Nykvarns kommun (trots bara fem mil från huvudstaden) har inte leverans utav DHL Express. Det betyder att DHL Express lämnar över leveransen till DHL Freight och då lägger dom på några dagar i lev tid.

Lösningen är att från början förklara att jag vill ha paketet till mitt ombud i Nykvarn, så kör DHL Express ut det dit. Det räckte i mitt fall inte med att lösa detta via deras sms-utskick, jag fick ringa och prata med dom när paketet var på Arlanda.

Nästa gång beställer jag till mor och far i Södertälje så blir det inget strul...

Edit: Och nu ligger dom hos ombudet. Julafton!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-10-31 12:57
Ursprungligen av Sperious:

Nej, när jag beställde fick ”alla” beräknat lev datum 30/10 medan jag fick 4/11. Det var tre arbetsdagar senare, fem kalenderdagar senare.

Men jag har luskat reda på vad problemet är. Nykvarns kommun (trots bara fem mil från huvudstaden) har inte leverans utav DHL Express. Det betyder att DHL Express lämnar över leveransen till DHL Freight och då lägger dom på några dagar i lev tid.

Lösningen är att från början förklara att jag vill ha paketet till mitt ombud i Nykvarn, så kör DHL Express ut det dit. Det räckte i mitt fall inte med att lösa detta via deras sms-utskick, jag fick ringa och prata med dom när paketet var på Arlanda.

Nästa gång beställer jag till mor och far i Södertälje så blir det inget strul...

Edit: Och nu ligger dom hos ombudet. Julafton!

Aha...

Brukar ta leveranser från Applestore till jobbet, då är det alltid leverans utsatt datum och inga "vi har varit hemma hos dig men du var inte där"-meddelanden från lat logistikchaffeur.

Ursprungligen av Henil:

Aha...

Brukar ta leveranser från Applestore till jobbet, då är det alltid leverans utsatt datum och inga "vi har varit hemma hos dig men du var inte där"-meddelanden från lat logistikchaffeur.

Önskar jag kunde göra det, men jag tuffar runt i ett tåg när jag är på jobbet så det blir om möjligt ännu svårare för dom att greja. ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-31 17:23

Fick mina idag, ljuddämpningen imponerar men de är lite besvärliga att få upp ur fodralet jämfört med mina Airpods 2.

Är det bara jag som tycker att ljudet är nästan identiska gemfört med AP2 i tyst omgivning? Vi får se hur ljudet förändras efter 20+ timmar.

  • Medlem
  • 2019-10-31 17:54

Nu har mina äntligen kommit, ska bli spännande att se hur bra de är!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-31 17:55
Ursprungligen av Sperious:

Nu är det senare ikväll. ?

En dag senare än planerat här har du min initiala åsikt

Utvärdering av Apple Airpods Pro

Detta är min personliga utvärdering och åsikt.
Och baseras på utrustningen jag använder dagligen i övrigt.

Jag är en person som fastnat och färgats av Sennheisers "neutrala" ljud.
Hemmet består just nu av Sennheiser HD 558 och HD 650 beroende på vilken dator som används.
Till det ackompanjerat av bland annat O2+ODAC eller liknande beroende på vad jag kommer över.

Har personligen aldrig gillat Apples egna lurar som följer med telefonerna men har använts ändå.
Runt 2012-2013 bytte jag till trådade Sennheiser Momentum och de har gått varma fram tills i våras 2019 då jag köpte Sony WH-1000XM3.

Mitt argument för att inte skaffa BT-lurar förrän i våras var att iPhone inte stödjer APTx, LDAC osv.
Men trådlöst med brusreducering lockade för mycket. Med Sony-lurarna blev jag positivt överraskad.

Airpod generation 2 har också införskaffats tidigare i år och det beror på att jag ville vara trådlös i jobbet.
Tycker de har mesigt ljud men det fungerar utmärkt när man talar i telefon.

Först det positiva.

Airpods Pro har bra ljud.

Och noise cancelation fungerar strålande. Bättre än Sony (med nuvarande firmware).

Ljudmässigt är de för mig nästan lika bra som Sony-lurarna. Men det kan lika gärna vara lite inbillning.

Ljudet är klart och fastän man trycker upp det i max så skorrar det inte.

Nackdelen

De är in-ear.
Och jag har nu haft dem på mig nästan två hela arbetsdagar i sträck lyssnat på musik och talat telefon om vartannat.
Vilket innebär att jag haft dem i öronen allt för länge. Mina hörselgångar är nu irriterade.

Jobbigare att få ut dem ur case än de tidigare.

Så som det ser ut nu kommer jag använda lurarna i jobbet när jag talar telefon.
Och kortare rutter när man pendlar.

Allt annat kommer Sony-lurarna användas till då man kan ha dem på sig i timmar utan ansträngning ex. tågresorna och flyget.

Det finns med andra ord ingen vinnare hos mig mellan Airpods Pro och WH-1000XM3.

Hade Sony-lurarna haft kvar sin gamla noise cancelation innan uppdatering så hade de varit en klar vinnare.
En fördel till Sony-lurarna är att det går att dra upp ljudet ännu mer. Men inte så trevligt när dem vibrerar på huvudet.

EDIT: Jag måste dock säga att att detta är baserat på inte ens 2 hela dagar. Vilket innebär att allt kan hända 2 till 3 veckor framåt när man lyssnat ordentligt!

Ursprungligen av carlsson:

Du fattar att du MÅSTE återkomma med en objektiv jämförelse på dessa två va!? Ligger på köpknappen på Sony, men måste invänta Apples nu...

?

Jag är rädd för att du kommer hinna köpa ena eller andra inom några veckor så något bra utlåtande får du inte av mig just nu.
Men det jag vill nämna för dig är det viktigaste.
Bra ljud i båda.
Sony är lite varmare.
AirPods Pro lite mer metalliskt ljud i vissa lägen.

Så I ditt fall behöver du fråga dig själv om du vill ha in-ear eller over-ear?

Senast redigerat 2019-10-31 20:28

Fick mina idag.
ANC är bra men inte samma klass som BOSE
Ljudet upplever jag som något sämre än AirPods 1.
Luckan glappar något, inte riktigt samma känsla som första generationen.

Jag är ändå nöjd då jag behövde nya AirPods samt ersätta mina BOSE.
Blir en liten kompromiss men dom är otroligt smidiga att ha med sig och använda.

Riktiga testet blir på måndag när jag har dom på flyget.

Priset är kanske lite högt men med tanke på att dom ersätter ett par BOSE och AirPods så är det ok ändå.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-31 20:16
Ursprungligen av Freddef:

Luckan glappar något, inte riktigt samma känsla som första generationen.

Är detta bara din känsla eller glappar den verkligen?

Detta problem har inte jag vid jämförelse.

Ursprungligen av iller:

Är detta bara din känsla eller glappar den verkligen?

Detta problem har inte jag vid jämförelse.

Den glappar.
Inte alls som första generationen som är relativt stum.
Glappet är i sidled.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-31 20:23
Ursprungligen av Freddef:

Den glappar.
Inte alls som första generationen som är relativt stum.
Glappet är i sidled.

Okej.
Det glappet har jag både på AirPods gen2 och AirPods Pro.

Ursprungligen av iller:

Okej.
Det glappet har jag både på AirPods gen2 och AirPods Pro.

Kan var mina gen 1 som är bra eller Pro som är dåliga

Får undersöka det men det är ingen stor sak.
Är nöjd med mitt köp iaf.

  • Medlem
  • 2019-10-31 20:34

Wow, gillar verkligen ANC och transparens-läget, men för mig sitter de inte alls bra i örat. Får fortsätta använda mina Powerbeats Pro.

  • Medlem
  • 2019-10-31 22:20

De sitter rätt kasst, åker ut efter ett tag. Pluttarna är lite för stora för mina hörselgångar. Synd, älskar verkligen ANC och transparens-läget. Blir en retur men för ni andra är det en strålande produkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-31 22:25
Ursprungligen av iller:

En dag senare än planerat här har du min initiala åsikt

Utvärdering av Apple Airpods Pro

Detta är min personliga utvärdering och åsikt.
Och baseras på utrustningen jag använder dagligen i övrigt.

Jag är en person som fastnat och färgats av Sennheisers "neutrala" ljud.
Hemmet består just nu av Sennheiser HD 558 och HD 650 beroende på vilken dator som används.
Till det ackompanjerat av bland annat O2+ODAC eller liknande beroende på vad jag kommer över.

Har personligen aldrig gillat Apples egna lurar som följer med telefonerna men har använts ändå.
Runt 2012-2013 bytte jag till trådade Sennheiser Momentum och de har gått varma fram tills i våras 2019 då jag köpte Sony WH-1000XM3.

Mitt argument för att inte skaffa BT-lurar förrän i våras var att iPhone inte stödjer APTx, LDAC osv.
Men trådlöst med brusreducering lockade för mycket. Med Sony-lurarna blev jag positivt överraskad.

Airpod generation 2 har också införskaffats tidigare i år och det beror på att jag ville vara trådlös i jobbet.
Tycker de har mesigt ljud men det fungerar utmärkt när man talar i telefon.

Först det positiva.

Airpods Pro har bra ljud.

Och noise cancelation fungerar strålande. Bättre än Sony (med nuvarande firmware).

Ljudmässigt är de för mig nästan lika bra som Sony-lurarna. Men det kan lika gärna vara lite inbillning.

Ljudet är klart och fastän man trycker upp det i max så skorrar det inte.

Nackdelen

De är in-ear.
Och jag har nu haft dem på mig nästan två hela arbetsdagar i sträck lyssnat på musik och talat telefon om vartannat.
Vilket innebär att jag haft dem i öronen allt för länge. Mina hörselgångar är nu irriterade.

Jobbigare att få ut dem ur case än de tidigare.

Så som det ser ut nu kommer jag använda lurarna i jobbet när jag talar telefon.
Och kortare rutter när man pendlar.

Allt annat kommer Sony-lurarna användas till då man kan ha dem på sig i timmar utan ansträngning ex. tågresorna och flyget.

Det finns med andra ord ingen vinnare hos mig mellan Airpods Pro och WH-1000XM3.

Hade Sony-lurarna haft kvar sin gamla noise cancelation innan uppdatering så hade de varit en klar vinnare.
En fördel till Sony-lurarna är att det går att dra upp ljudet ännu mer. Men inte så trevligt när dem vibrerar på huvudet.

EDIT: Jag måste dock säga att att detta är baserat på inte ens 2 hela dagar. Vilket innebär att allt kan hända 2 till 3 veckor framåt när man lyssnat ordentligt!

Jag är rädd för att du kommer hinna köpa ena eller andra inom några veckor så något bra utlåtande får du inte av mig just nu.
Men det jag vill nämna för dig är det viktigaste.
Bra ljud i båda.
Sony är lite varmare.
AirPods Pro lite mer metalliskt ljud i vissa lägen.

Så I ditt fall behöver du fråga dig själv om du vill ha in-ear eller over-ear?

Tack för en strålande fin recension efter kort tid. Jag blir dock överraskad när du jämför ljudet med dina Sony. Sony borde ju vinna med hästlängder. Apples Pro har ju samma högtalarelement som vanliga AirPod och att de skulle var likvärdiga låter helt omöjligt. Men jag har inte lyssnat på de nya Pro så jag törs inte säga emot dig. Men rent fysiskt är det ju nästan(inte helt) omöjligt för små in-ear att slå over-ear om grundkvaliteten inte skiljer sig allt för mycket.

Sedan verkar du missnöjd med nuvarande firmware på Sony. Är det ett känt problem eller något just du upplever? jag är lite som @carlsson, om än inte lika nära köp, intresserad av båda dessa. Har ibland funderat på att köpa Sony, men när Apple kom med dessa öppnades en ny möjlighet. Men jag gillar inte in-ear så jag fortsätter väl att tveka, det är bra för plånboken.

Ursprungligen av Freddef:

Fick mina idag.
ANC är bra men inte samma klass som BOSE
Ljudet upplever jag som något sämre än AirPods 1.
Luckan glappar något, inte riktigt samma känsla som första generationen.

Jag är ändå nöjd då jag behövde nya AirPods samt ersätta mina BOSE.
Blir en liten kompromiss men dom är otroligt smidiga att ha med sig och använda.

Riktiga testet blir på måndag när jag har dom på flyget.

Priset är kanske lite högt men med tanke på att dom ersätter ett par BOSE och AirPods så är det ok ändå.

Intressant att du tycker ljudet är sämre än vanliga AirPod. Har du använt öronanalysen(eller vad det heter?)? Glöm nu inte bara att dela med dig av erfarenheten från flyget..?. Det är där jag ser ett behov av några med brusreducering.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-31 22:58

@xms67 det här är bara en av många.

https://www.change.org/p/sony-fix-firmware-on...

Hade jag bara fått välja antingen eller så hade jag valt Sony trots försämringen med firmware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-31 23:10
Ursprungligen av iller:

@xms67 det här är bara en av många.

https://www.change.org/p/sony-fix-firmware-on...

Hade jag bara fått välja antingen eller så hade jag valt Sony trots försämringen med firmware.

Intressant med 4.1.1. Och tråkigt. Upplevde du stor försämring, eller mer "just märkbar"?

Bevaka tråden