Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklamera gammal dator

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-21 16:00

Igår lyckades jag med konststycket att få Apple att bekosta ett nytt logikkort till syrrans MacBook Retina 12" från 2015. Detta trots att datorn är över 4 år gammal och därmed utan både garanti och reklamationsrätt. Logikkortet hade gått sönder en gång tidigare och reparerats under 2017 men Apple ger bara 3 månaders garanti på reparationer. Supportavdelningen sade först nej men efter att jag hade begärt att få tala med en Senior Advisor och lagt fram fakta på bordet, bland annat genom att hänvisa till olika trådar på Apples officiella forum där andra beskriver samma fenomen samt den här videolänken där man tydligt går igenom vad som är felet så gav de med sig och lade in en CS (Customer Satisfaction) på datorns serienummer. Det rör sig nämligen om en uppenbar konstruktionsmiss. Trots detta finns det inget officiellt återkallningsprogram.

Kan även tillägga att jag utan AppleCare lyckades få bytt skärm på min MacBook Pro 2008 då den var 2,5 år gammal. Detta då limmet som håller ihop skärmen hade börjat släppa. Då räckte det också med att tala med en Senior Advisor, skicka in detaljerade bilder som visade att datorn i övrigt var helt i nyskick och med länkar hänvisa till att det fanns andra som råkat ut för samma sak. Också en konstruktionsmiss som dock inte ansågs vara tillräckligt allvarlig för att motivera ett återkallningsprogram. Inte alltid det lyckas men ibland lönar det sig att stå på sig. Apple är i grunden ett seriöst företag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-21 19:23

Bra jobbat och bra agerat av Apple.
Jag har haft Apple Care två gånger, men aldrig använt det. Däremot fick jag ett nytt batteri till en MBP utanför garantin när det gammal hade svällt. Helt utan tjafs.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-22 12:38

Jag har också bra erfarenheter av reparationer hos Apple. För bara ett par veckor sedan bokade vi tid hos Apple i Täby för att fixa kameran i fruns iPhone 7. Vi har varit medvetna om problemet sedan i våras, men inte fått ändan ur att lämna in den tidigare (avdelningen "du köpte väl den på hösten 2016? Då är det ingen brådska..."). Väl där fick vi veta att den var inköpt redan i september, så reklamationsrätten hade gått ut. Men eftersom vi kunde uppvisa problemet på bilder tagna i april så var de schyssta och lagade den gratis. En timme senare kunde vi hämta den igen. Föredömligt!

Apple-killen blev för övrigt helt ställd av problemet vi visade upp, han hade aldrig sett det förr. Jag som är lite fotonörd kunde tidigt konstatera att linsen hade hamnat snett, vilket ger ett fokusplan som inte är parallellt med sensorn. Fotade man två föremål samtidigt blev det bara skarpt på det man valde att fokusera på, även om båda var lika långt bort från kameran. Som att tilta ett tilt-shift-objektiv.

1
Bevaka tråden