Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Apple TV en onödig produkt 2020?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-29 12:07
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Stod själv i valet mellan LG'S flaggskepp eller Samsung och det föll på Samsung av egentligen två anledningar. Den är bättre att spela på och reflektioner existerar knappt på Q90r medans på samtliga av LG's paneler kan man i princip spegla sig i skärmen.

Kan hålla med om att reflektioner är ett problem om man har en ljuskälla bakom sig.

Gällande spelandet gissar jag på att de är likvärdiga, du märker inget lagg i fps eller Nintendo spel.

Samsung kommer inte in i mitt hus, då jag ratar alla korrupta bolag.

Ursprungligen av Saalad:

Kan hålla med om att reflektioner är ett problem om man har en ljuskälla bakom sig.

Gällande spelandet gissar jag på att de är likvärdiga, du märker inget lagg i fps eller Nintendo spel.

Samsung kommer inte in i mitt hus, då jag ratar alla korrupta bolag.

De skiljer sig faktiskt åt då Samsung har stöd för AMD Freesync och lägre låg insignalslagg

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-29 13:31

Nej det är den inte.

Har en Sony tv-apparat på jobbet med android tv och hemma hos morsan finns en LG 4K TV modell "ny men billig" med webOS och båda är fullkomligt hemska att navigera genom smartTV-funktionerna. Jag tror i båda fallen att det handlar om undermåliga CPU:er men även om interface inte hade laggat så ligger saker väldigt o-intuitivt och stökigt jämfört med den bekanta app-väggen som både gamla och nya AppleTV kör med.

Morsan navigerar hellre AppleTVn hon har (en gammal 3rd gen) men har räknat ut hur hon når SVT-play direkt i TVn i alla fall. Tydligen fanns inte TV4play/cmore på LGs content store vilket var suveränt dåligt nu innan julen. Tack och lov för den gamla Apple TV-pucken kan jag säga för nyhetsmorgon är en prioritet i det hemmet

Hemma har jag, tillsammans med en ca 2011 snygg "dum-tv", en fjärde generationens Apple TV och det är mitt absoluta nav för allt jag gör med TVn. Till och med gammeldags TV går genom den istället för antennkabeln, mha den förvånansvärt schyssta ComHem-appen. Skaffar jag en 4K teve i år så kommer jag inte chansa utan ta med hem en ATV-4K puck direkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-12-29 17:33
Ursprungligen av MatsOlov:

Kommer inte att släppa in en "smart" TV i mitt hem. Använder en skärm från Swedx, utan mottagare eller andra attiraljer, i stället.

Problemet med det är att det är rätt begränsat utbud på såna skärmar, särskilt om du har mer krav än att den ska visa bild.
Som någon skrev tidigare, anslut den inte till nätet bara.

Ursprungligen av Zeugma:

TV står för television. Det är ett konstruerat och sammansatt ord av grekiskans tele (fjärran) och latinets vision (syn). Våra närmaste nordiska grannländer i väster har således översatt ordet till ”fjernsyn”. Och på så vis är en Apple TV en apparat som just låter oss ta del av ögongodis från fjärran (om än så bara från en airplaykompatibel enhet i relativ närhet). Television är ett koncept utöver en traditionell apparat. Dessutom, jag kan via Telia Play-appen se direktsänd vanlig tv i min Apple TV. Om det måste vara på det viset.

Så en TV-apparat heter en vanlig TV?

Ursprungligen av Zeugma:

TV står för television. Det är ett konstruerat och sammansatt ord av grekiskans tele (fjärran) och latinets vision (syn). Våra närmaste nordiska grannländer i väster har således översatt ordet till ”fjernsyn”. Och på så vis är en Apple TV en apparat som just låter oss ta del av ögongodis från fjärran (om än så bara från en airplaykompatibel enhet i relativ närhet). Television är ett koncept utöver en traditionell apparat. Dessutom, jag kan via Telia Play-appen se direktsänd vanlig tv i min Apple TV. Om det måste vara på det viset.

Bry dig inte om trollen.

Vi köpte en ny Samsung TV för inte så länge sedan. Både Youtube och AppleTV-apparna känns mer responsiva i Samsungs system så där har ju min ATV 4K fått ta ett steg tillbaka och finna sig utkonkurrerad. Vad som däremot håller mig kvar vid att ha den inkopplad är VLC då det ger smidig möjlighet att överföra innehåll från macOS för uppspelning på TVn. Ja, jag fattar att det finns Airplay men det är långt ifrån en lika trevlig upplevelse.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-30 11:08

Lyssnade på podden och att de är så glada över att slippa Apple TV.

Fråga. Fungerar det med hemmadelning till en dator med atv app i tex samsung?

Senast redigerat 2019-12-30 11:26
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-30 13:13

AppleTV fungerar som BT extender för Homekit.

Ursprungligen av MatsOlov:

Lyssnade på podden och att de är så glada över att slippa Apple TV.

Fråga. Fungerar det med hemmadelning till en dator med atv app i tex samsung?

Förmodligen inte då de inte går igenom atv appen bara utom även genom ett annat protokoll men är osäker.

Ursprungligen av reboot81:

AppleTV fungerar som BT extender för Homekit.

Det här är en dealbreaker för mig. Har så mycket kopplat till homekit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-31 03:42

Intressant diskussion. Jag har begränsad erfarenhet av ”smart TV”. En 2 år gammal Samsung i sonens rum. Det smarta har fungerat sådär, tappar ofta kontakten med WiFi och lite knöliga menyer.

Men vore det inte intressant att vända på diskussionen? Vad kostar en skärm på 55 eller 65” som har bra med ingångar? Till den kopplar man Apple TV, Viasat boxen och PS4. Eller vad man nu har. Vad kostar det? Hur blir bilden?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-31 09:42
Ursprungligen av xms67:

Intressant diskussion. Jag har begränsad erfarenhet av ”smart TV”. En 2 år gammal Samsung i sonens rum. Det smarta har fungerat sådär, tappar ofta kontakten med WiFi och lite knöliga menyer.

Men vore det inte intressant att vända på diskussionen? Vad kostar en skärm på 55 eller 65” som har bra med ingångar? Till den kopplar man Apple TV, Viasat boxen och PS4. Eller vad man nu har. Vad kostar det? Hur blir bilden?

Det är bara att gå in på länken som Olov postade så ser du vad du får betala för att slippa onödiga funktioner.
Som jag ser det slänger sig tv-tillverkare med en massa fanzy ord för att locka ovetande kunder.
Och många har inte det kritiska ögat att ens se någon skillnad och det först när man gör en jämförelse sida vid sida som man ser det.

Länken: https://www.swedx.se/product_info.php?product...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-31 12:28
Ursprungligen av Json_81:

Problemet med det är att det är rätt begränsat utbud på såna skärmar, särskilt om du har mer krav än att den ska visa bild.
Som någon skrev tidigare, anslut den inte till nätet bara.

Varför vill du att din skärm skall göra mer än visa en bild? Det är inte någon wareable vi pratar om här.
Med en ATV kopplad till en skärm (via min 7:2 receiver) kan jag göra allt och mer där till än vad en ”smart” TV, som tex samsung, kan göra.

Vi har en två ”smarta” TV’s på jobbet. Bara att byta hdmi ingång på dessa kan skapa hjärnblödning. Har ett usb på en som skall visa reklamfilmer i vårt showroom, tror det är sex olika menyer för att komma till usb och spela upp filmerna. Snacka om smart.

Med en ATV och en skärm är det så enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-31 15:43
Ursprungligen av Innis:

Det är bara att gå in på länken som Olov postade så ser du vad du får betala för att slippa onödiga funktioner.
Som jag ser det slänger sig tv-tillverkare med en massa fanzy ord för att locka ovetande kunder.
Och många har inte det kritiska ögat att ens se någon skillnad och det först när man gör en jämförelse sida vid sida som man ser det.

Länken: https://www.swedx.se/product_info.php?product...

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför vill du att din skärm skall göra mer än visa en bild? Det är inte någon wareable vi pratar om här.
Med en ATV kopplad till en skärm (via min 7:2 receiver) kan jag göra allt och mer där till än vad en ”smart” TV, som tex samsung, kan göra.

Vi har en två ”smarta” TV’s på jobbet. Bara att byta hdmi ingång på dessa kan skapa hjärnblödning. Har ett usb på en som skall visa reklamfilmer i vårt showroom, tror det är sex olika menyer för att komma till usb och spela upp filmerna. Snacka om smart.

Med en ATV och en skärm är det så enkelt.

För er kanske det är en självklarhet att detta finns som alternativ, men jag har inte tänkt i dessa banor. Klart intressant sätt att få ”smart TV”. Vore det därför inte bra om man skulle skriva lite mer om detta sätt att ordna TV? Kollade nu på Swedex och det är ju klart intressant. Men skulle vilja se oberoende tester av bilden. Och jämförelser med andra skärmar.

Vi kollar aldrig på linjär TV. Kör Apple TV och Viasat. Samt PS4. Ljud behöver inte komma via TV-apparaten. Vi och mängder med familjer borde ju vara presumtiva kunder. Jag betalar gärna en bra slant för en bra skärm. Men här finns ju en ekvation som är knepig. Antingen betalar man sjukt lite som Swedex och får en ok bild(eller hur bra den nu är?). Eller så betalar man 20-25000 och får en sjukt bra bild, bättre än vad någon TV-makare har på den här sidan 40000-strecket. Så man kan tänka sig en linje för de som vill pressa priset så mycket som möjligt samtidigt som det skulle finnas finns en linje för de som vill maxa bilden utan att betala väldigt mycket pengar.

Ju mer jag skriver ju självklarare är ju det. Det är ju bara skärmen många av oss vill åt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-01 04:25
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför vill du att din skärm skall göra mer än visa en bild? Det är inte någon wareable vi pratar om här.
Med en ATV kopplad till en skärm (via min 7:2 receiver) kan jag göra allt och mer där till än vad en ”smart” TV, som tex samsung, kan göra.

Jag vill inte att min tv ska göra mer än att visa bild. Däremot vill jag att den ska visa bra bild och det finns knappt några stora skärmar utan "smart". De flesta är till för konferensrum / public displays med andra prioriteringar än bild för film.

Ursprungligen av xms67:

För er kanske det är en självklarhet att detta finns som alternativ, men jag har inte tänkt i dessa banor. Klart intressant sätt att få ”smart TV”. Vore det därför inte bra om man skulle skriva lite mer om detta sätt att ordna TV? Kollade nu på Swedex och det är ju klart intressant. Men skulle vilja se oberoende tester av bilden. Och jämförelser med andra skärmar.

Du betalar snarare för att slippa smart, en vanlig tv är billigare eftersom de produceras i större volymer.
Swedx är budgetskräp.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-01-01 08:58
Ursprungligen av Json_81:

Jag vill inte att min tv ska göra mer än att visa bild. Däremot vill jag att den ska visa bra bild och det finns knappt några stora skärmar utan "smart". De flesta är till för konferensrum / public displays med andra prioriteringar än bild för film.

Du betalar snarare för att slippa smart, en vanlig tv är billigare eftersom de produceras i större volymer.
Swedx är budgetskräp.

Har du en Swedx?

Jag har två. Sitter samsungs paneler i dem.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har du en Swedx?

Jag har två. Sitter samsungs paneler i dem.

Det är ju skillnad på paneler och paneler också Oavsett om de kommer från Samsung eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-01 18:12
Ursprungligen av Json_81:

Jag vill inte att min tv ska göra mer än att visa bild. Däremot vill jag att den ska visa bra bild och det finns knappt några stora skärmar utan "smart". De flesta är till för konferensrum / public displays med andra prioriteringar än bild för film.

Du betalar snarare för att slippa smart, en vanlig tv är billigare eftersom de produceras i större volymer.
Swedx är budgetskräp.

Det är exakt de där perspektiven som är intressanta att djupa i. Finns det bra, riktigt bra skärmar som passa i en normalfamiljs vardagsrum? Vad kostar de? Eller är det så att Samsung, Lg, Sony, Philips etc. kör så stora volymer att det är svårt att konkurrera för skärmtillverksre? Hur som helst ett nytt område(för mig i alla fall) att gjuta lite i.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-02 06:20
Ursprungligen av MatsOlov:

Har du en Swedx?

Jag har två. Sitter samsungs paneler i dem.

Jag har sett dem. Att det sitter Samsung paneler i säger inget mer än att det garanterat inte är toppklass.

Ursprungligen av xms67:

Eller är det så att Samsung, Lg, Sony, Philips etc. kör så stora volymer att det är svårt att konkurrera för skärmtillverksre?

Precis så, ihop med att efterfrågan på att slippa smart är ett försumbart antal personer.
De allra flesta använder trots allt en tv som tv och inte enbart som skärm.

Som svar på frågan: Nej, jag tror inte att Apple TV kommer bli överflödig.

Det är bra med konkurrens, och vi kommer sannolikt få se en större press på tillverkarna att prestera bra här. Apples "hobbyprojekt" har utan tvekan påverkat marknaden till att bli vassare på ett bra GUI.

Själv har jag en sunkig 65" LG Plasma-TV som duger gott för familjens behov. Nästa gång jag köper nytt vill jag inte ha en "smart" TV, jag vill ha en bra bildskärm, resten löser jag själv. Frågan är om det ens finns en marknad för "osmarta" bildskärmar om några år...?

?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-02 18:43
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple TV har för mig varit räddningen från alla usla gränssnitt och slöa processorer i TV-apparater men har det blivit bättre och behövs verkligen en Apple TV nu när vi snart går in i 2020?

Läs hela artikeln här

AppleTV behövs. Vill du ha ljud ut via AirPlay-högtalare måste du ha Apple TV. Samsung har stöd för AirPlay men det är för mig en gåta att man inte kan välja ljud ut från tvn till AirPlay. Optisk och bluetooth går dock.
De har stöd för AirPlay åt ”ett håll”

Ursprungligen av bjorsi:

AppleTV behövs. Vill du ha ljud ut via AirPlay-högtalare måste du ha Apple TV. Samsung har stöd för AirPlay men det är för mig en gåta att man inte kan välja ljud ut från tvn till AirPlay. Optisk och bluetooth går dock.
De har stöd för AirPlay åt ”ett håll”

Det är nog mer ett beslut från Apple än TV-tillverkarna, killgissar jag.

Ursprungligen av bjorsi:

Samsung har stöd för AirPlay men det är för mig en gåta att man inte kan välja ljud ut från tvn till AirPlay.

Har säkert med latens att göra misstänker jag. Man måste ju synka upp så att ljud och bild kommer samtidigt, och Airplay laggar ofta en hel del. Du menar att man kan skicka ljud ut från TV till en högtalare? I så fall antar jag att Apple har fixat den här synken internt i TV, vilket samsung med all säkerhet inte har gjort.

Flera tillverkare nuförtiden stödjer Airplay 2. Det innehåller regler för att undvika lagg och andra problem.
Det skulle förvåna mig oerhört mycket om en enhet som har stöd för Airplay 2 inte stödjer uppspelning mot AP2-kompatibla högtalare.
Men det kanske är gammal Airplay ni snackar om?

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Eller stämmer det Attefors att din Q90 inte kan spela ljud på dina Sonos? ?

Ursprungligen av carlsson:

Flera tillverkare nuförtiden stödjer Airplay 2. Det innehåller regler för att undvika lagg och andra problem.
Det skulle förvåna mig oerhört mycket om en enhet som har stöd för Airplay 2 inte stödjer uppspelning mot AP2-kompatibla högtalare.
Men det kanske är gammal Airplay ni snackar om?

Eller stämmer det Attefors att din Q90 inte kan spela ljud på dina Sonos? ?

Jag använder inte AirPlay men nu testade jag runt och det verkar faktiskt som att jag bara kan skicka saker till min TV inte från den.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2020-01-04 00:12

Är inte det vanligt när det gäller AirPlay? Mottagare finns det det drösvis av, men att skicka är endast förbehållet Apples egna produkter. Finns det någon (av Apple godkänd) tredjepartsprodukt som får skicka video/ljud via AirPlay?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-04 02:15
Ursprungligen av Json_81:

Jag har sett dem. Att det sitter Samsung paneler i säger inget mer än att det garanterat inte är toppklass.

Precis så, ihop med att efterfrågan på att slippa smart är ett försumbart antal personer.
De allra flesta använder trots allt en tv som tv och inte enbart som skärm.

Du menar att de tittar på tablå TV via antenn eller hur det kan gå till? Om vi skulle vilja kolla på säg ett speciellt program i SVT1 så gör vi det via Viasatboxen. Är det många som kollar via antenn(eller hur man nu får in de ”vanliga” kanalerna i TVn.)? Närbjah har rest i lite fattigare länder verkar ”alla” ha en box. Tänker mig att marknaden egentligen inte är så stor för traditionell TV, det är en kvarleva. De flesta klara sig med en skärm. Men måste erkänna att jag är lite för okunnig på detta för att vara säker.

Att efterfrågan på TV apparater är stor behöver ju inte betyda att behovet är stort.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-01-04 05:50

Att det säljs traditionell TV med inbyggda tjänster är för att låsa fast kunderna i sitt egna system. Skulle inte förvåna mig om det kommer krävas en prenumeration för de smarta tjänsterna snart.

Bevaka tråden