Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Fiber + Linksys Velop mesh. HJÄLP

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2020-01-13 21:29

Hjälp! Jag har Telia Fiber med en router som heter Technicolor. Den är kopplad till en ethernetport i väggen. Den har inbyggd wifi etc, men jag har även köpt två stycken Linksys Velop triband-grunkor som jag tänker skall sköta om nätverket i lägenheten.

Önskat läge: ETT nätverk i lägenheten (ett "wifinamn") fördelat på de två Linksysenheterna. Telias Technicolor har en kabel ut mot "internet" och två kablar ut i ett nätverk i lägenheten. På dessa två sitter Linksys-enheterna.

Det är emellertid så att Linksys-enheterna är en bit ifrån varandra, och framför allt har de en supertjock betongvägg emellan, så de kan förmodligen inte kommunicera trådlöst. Däremot har de ju en kabel mellan sig (via technicolor-enheten).

1) vilken enhet sätter jag som DHCP?
2) "bryggkopplat läge" - skall det användas någonstans - vilken/vilka enheter skall stå som det?
3) KAN de två Linksysenheterna sända ut samma wifi-namn, eller skall det konfigureras som två olika nätverk? Mesh eller inte, så vore det ju bra med samma namn, men det kanske skapar problem.

Hjälp!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-13 21:59

Vad säger manualen för Linksys? Jag är ganska säker på att du bara ska ha nätverkskabel till en av enheterna och sen ska dom automatiskt konfiguera sig.

1: Linksys ska agera DHCP
2:Routern från Telia ska sättas i bryggläge.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2020-01-13 22:09

Glömde säga att jag konfigurerat massor av nätverk i mina dar och givetvis har försökt med basic grejor. ”Manual” existerar inte längre på moderna grunkor. Allt är mjukvarubaserat. Att man inte skulle kunna koppla bägge nätverksenheterna till telias router känns orimligt. Varför skulle man inte kunna göra det? Mesh-funktionalitet kanske försvinner, alternativt man kansle måste göra två nätverk med olika namn.

Dock: tacksam om någon som vet svarar. Inga killgissningar!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-13 22:12
Ursprungligen av William N:

Glömde säga att jag konfigurerat massor av nätverk i mina dar och givetvis har försökt med basic grejor. ”Manual” existerar inte längre på moderna grunkor. Allt är mjukvarubaserat. Att man inte skulle kunna koppla bägge nätverksenheterna till telias router känns orimligt. Varför skulle man inte kunna göra det? Mesh-funktionalitet kanske försvinner, alternativt man kansle måste göra två nätverk med olika namn.

Dock: tacksam om någon som vet svarar. Inga killgissningar!

Oj då ursäkta men eftersom du redan vet så önskar jag dig lycka till.

Ursprungligen av William N:

Glömde säga att jag konfigurerat massor av nätverk i mina dar och givetvis har försökt med basic grejor. ”Manual” existerar inte längre på moderna grunkor. Allt är mjukvarubaserat. Att man inte skulle kunna koppla bägge nätverksenheterna till telias router känns orimligt. Varför skulle man inte kunna göra det? Mesh-funktionalitet kanske försvinner, alternativt man kansle måste göra två nätverk med olika namn.

Dock: tacksam om någon som vet svarar. Inga killgissningar!

Har du gjort som Innis föreslår till att börja med? Kan tillägga att du inte behöver Telias router om du inte har IPTV. Möjligt dock att du behöver en till nod.

Senast redigerat 2020-01-13 22:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-13 22:23
Ursprungligen av William N:

”Manual” existerar inte längre på moderna grunkor

Manual Linksys Velop

Ursprungligen av William N:

Att man inte skulle kunna koppla bägge nätverksenheterna till telias router känns orimligt.

Linksys FAQ: How to set up a wired Velop system

1
Bevaka tråden