Hjälp! Jag har Telia Fiber med en router som heter Technicolor. Den är kopplad till en ethernetport i väggen. Den har inbyggd wifi etc, men jag har även köpt två stycken Linksys Velop triband-grunkor som jag tänker skall sköta om nätverket i lägenheten.
Önskat läge: ETT nätverk i lägenheten (ett "wifinamn") fördelat på de två Linksysenheterna. Telias Technicolor har en kabel ut mot "internet" och två kablar ut i ett nätverk i lägenheten. På dessa två sitter Linksys-enheterna.
Det är emellertid så att Linksys-enheterna är en bit ifrån varandra, och framför allt har de en supertjock betongvägg emellan, så de kan förmodligen inte kommunicera trådlöst. Däremot har de ju en kabel mellan sig (via technicolor-enheten).
1) vilken enhet sätter jag som DHCP?
2) "bryggkopplat läge" - skall det användas någonstans - vilken/vilka enheter skall stå som det?
3) KAN de två Linksysenheterna sända ut samma wifi-namn, eller skall det konfigureras som två olika nätverk? Mesh eller inte, så vore det ju bra med samma namn, men det kanske skapar problem.
Hjälp!