- Gnulia
- Medlem ●
- Stockholm
Hej,
Jag har sedan en längre tid (november 2019) haft ett underligt problem med min mail.
När jag skickar mail till en viss telia-adress så hamnar det hos fel mottagare, tyvärr verkar det bara bli så när jag skickar till den adressen, inte när andra gör samma sak.
Jag känner inte till något annat problem med Mac mail, trots att jag haft det hur länge som helst.
Jag har Mac OS Catalina 10.15.2
Någon som har tips på felsökning?
Hej,
Jag har sedan en längre tid (november 2019) haft ett underligt problem med min mail.
När jag skickar mail till en viss telia-adress så hamnar det hos fel mottagare, tyvärr verkar det bara bli så när jag skickar till den adressen, inte när andra gör samma sak.
Jag känner inte till något annat problem med Mac mail, trots att jag haft det hur länge som helst.
Jag har Mac OS Catalina 10.15.2
Någon som har tips på felsökning?
Är det en @icloud.com/@mac.com adress du har/skickar ifrån eller är det någon annan? För jag gissat att det är applikationen Mail du menar.
Prova att skicka från samma adress men från webbmail i stället, för att se om det blir likadant då.
Mitt tips är för uteslutning. För att se om det är din adress (mailkontot) eller din mailklient det är fel på.
Din trådrubrik antyder ju att det är klienten som felar.
Om du öppnar mailet som gått fel, tryck option+command+u så får du upp källkoden. Kolla där så det verkligen står rätt mottagaradress.
Tack, det har jag gjort nu och mottagaradressen är korrekt.
Hej,
Jag har sedan en längre tid (november 2019) haft ett underligt problem med min mail.
När jag skickar mail till en viss telia-adress så hamnar det hos fel mottagare, tyvärr verkar det bara bli så när jag skickar till den adressen, inte när andra gör samma sak.
1) Är det här samma mottagare med telia-adress som inte fick dina mail i denna tidigare tråd?
2) Hur upptäckte ni att mailen kommer till en annan mottagare? Är det någon okänd eller någon ni känner? Är det till en annan telia-adress eller till en helt annan dömän?
Mitt tips är för uteslutning. För att se om det är din adress (mailkontot) eller din mailklient det är fel på.
Din trådrubrik antyder ju att det är klienten som felar.
Tack, nu har jag skickat från webbmail. Ännu ingen respons.
1) Är det här samma mottagare med telia-adress som inte fick dina mail i denna tidigare tråd?
2) Hur upptäckte ni att mailen kommer till en annan mottagare? Är det någon okänd eller någon ni känner? Är det till en annan telia-adress eller till en helt annan dömän?
Svar
1) Ja, det är samma telia-adress
2) Jag fick ett mail från en okänd person, som har en annan telia-adress
Tack, nu har jag skickat från webbmail. Ännu ingen respons.
Fortfarande ingen respons, vilket antyder att det är mailklienten som felar.
Frågan är fortfarande vad jag kan göra åt det? Vill inte behöva använda webbmail om jag slipper.
Fortfarande ingen respons, vilket antyder att det är mailklienten som felar...
Ingen respons på vad, från vem? Om den rätte mottagaren inte har hört av sig, så är det väl troligt att det har hamnat fel även via webbmejl. Och i så fall är det ju inte klienten som felar, utan din mejlkontoleverantör (Apple?). Eller hur ska vi tolka dig?
Ingen respons på vad, från vem? Om den rätte mottagaren inte har hört av sig, så är det väl troligt att det har hamnat fel även via webbmejl. Och i så fall är det ju inte klienten som felar, utan din mejlkontoleverantör (Apple?). Eller hur ska vi tolka dig?
Det kan ju ligga hos mottagarens server också, t.ex. att dom inte tillåter adresser med plustecken för att filtrera mailen. Det måste ju inte vara tillåtet bara för att mottagaren säger att man ska använda adressen med det tillägget.
Det kan ju ligga hos mottagarens server också, t.ex. att dom inte tillåter adresser med plustecken för att filtrera mailen. Det måste ju inte vara tillåtet bara för att mottagaren säger att man ska använda adressen med det tillägget.
Borde det inte studsa tillbaka till avsändaren då? Enligt uppgift hamnar det ju hos helt annan mottagare i stället.
Ingen respons på vad, från vem? Om den rätte mottagaren inte har hört av sig, så är det väl troligt att det har hamnat fel även via webbmejl. Och i så fall är det ju inte klienten som felar, utan din mejlkontoleverantör (Apple?). Eller hur ska vi tolka dig?
Den mottagare som fick meddelandet felaktigt har inte hört av sig och det har hen alltid gjort tidigare.
Den mottagare som fick meddelandet felaktigt har inte hört av sig och det har hen alltid gjort tidigare.
Ok, då förstår jag bättre.
Har den rätte mottagaren bekräftat att det har kommit fram?
Vad är det för format på mailadressen?
[email protected] eller liknande?
Då har alltså webbmejlandet inte bevisat någonting alls. Varken för eller emot teorierna.
Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
Det kan vara så att du inte har skickat något via webbmejl.
Tillbaka på ruta 1.
Då har alltså webbmejlandet inte bevisat någonting alls. Varken för eller emot teorierna.
Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
Det kan vara så att du inte har skickat något via webbmejl.
Tillbaka på ruta 1.
JO
Det kan vara så att den felaktiga mottagaren har fått det, men inte hört av sig.
Det kan vara så att ingen av de två har fått något.
MEN det kan INTE vara så att jag inte har skickat något via webbmejl.
Och den andra?
Den andre har också [email protected]