- reboot81
- Wisserbesser ●
- Uddevalla
När jag mailar med en annan mailklient så kommer meddelandet fram till rätt person.
Då har vi isolerat din mailklient som problemet.
Om du tar bort och sedan lägger till mailkontot.
Eller provar en annan användare på datorn.
Om du tittar där så kanske du hittar problemet. Ibland byter mailklienten om den tror att den har rätt och du har skrivit fel
Ja, listan är ju för att förenkla för dig när du skriver en mottagare i din mailklient. Skriver du namne byts det ut mot en mailadress. Du ser också i listan om den har hittat kopplingen mot användare i Kontakter.
Inser precis att den funktionen kanske är boven. Det beror på om TS skriver namnet (och inte mailadressen) till sin mottagare. Funktionen i Mail är tänkt att snappa upp mottagaradresser för enklare användning. Den är trogen som en hund och känner inte till antispam-adresser, utan samlar in allt som den får tag i.
Kan vi be TS att leta efter just den mailadressen i listan så att vi kan avfärda denna orsak om vi har fel?
Inser precis att den funktionen kanske är boven. Det beror på om TS skriver namnet (och inte mailadressen) till sin mottagare. Funktionen i Mail är tänkt att snappa upp mottagaradresser för enklare användning. Den är trogen som en hund och känner inte till antispam-adresser, utan samlar in allt som den får tag i.
Kan vi be TS att leta efter just den mailadressen i listan så att vi kan avfärda denna orsak om vi har fel?
Adressen finns inte i listan
Då har vi isolerat din mailklient som problemet.
Om du tar bort och sedan lägger till mailkontot.
Eller provar en annan användare på datorn.
Tack! Jag har nu tagit bort och sedan lagt till mailkontot igen. Hoppas det ska hjälpa.
Är du medveten om att du säger att personA har [email protected] och att personB (också) har [email protected]? Läser jag dom svar som du ger på @reboot81 frågor så blir det så. Kan du berätta något mer konkret om personA och personB?
Är du medveten om att du säger att personA har [email protected] och att personB (också) har [email protected]? Läser jag dom svar som du ger på @reboot81 frågor så blir det så. Kan du berätta något mer konkret om personA och personB?
Jag är mycket medveten om det. Jag vet inte vad du vill veta mer, den ene är bekant den andre helt obekant. Vill inte lämna ut deras exakta adresser.
Jag är mycket medveten om det. Jag vet inte vad du vill veta mer, den ene är bekant den andre helt obekant. Vill inte lämna ut deras exakta adresser.
Telia som ISP kan bara dela ut [email protected] en gång. Sedan är den upptagen. Det finns ingen möjlighet att [email protected] vissa gånger går till [email protected] och andra dagar går [email protected] till [email protected]. Men det är faktiskt vad du säger genom dina svar och vad vi andra i tråden får intryck av att du tror på. Och att det också ska vara så.
Däremot kan Telia återanvända en mailadress efter att den har legat länge, länge i karantän. Men ingen seriös ISP gör det. Google gör det inte, utan en adress är permanent förbrukad. Och vi får hoppas att Telia gör likadant. Men då ska det ha gått länge mellan tillfällena för dig, vilket de inte har gjort i någon av dina trådar.
Så du måste nog säga mer till oss än att båda har samma mailadress om du vill ha någon mer hjälp av oss.
Telia som ISP kan bara dela ut [email protected] en gång. Sedan är den upptagen. Det finns ingen möjlighet att [email protected] vissa gånger går till [email protected] och andra dagar går [email protected] till [email protected]. Men det är faktiskt vad du säger genom dina svar och vad vi andra i tråden får intryck av att du tror på. Och att det också ska vara så.
Däremot kan Telia återanvända en mailadress efter att den har legat länge, länge i karantän. Men ingen seriös ISP gör det. Google gör det inte, utan en adress är permanent förbrukad. Och vi får hoppas att Telia gör likadant. Men då ska det ha gått länge mellan tillfällena för dig, vilket de inte har gjort i någon av dina trådar.
Så du måste nog säga mer till oss än att båda har samma mailadress om du vill ha någon mer hjälp av oss.
Jag förstår inte hur du kan få för dig att jag sagt att de har samma mailadress?? Det har de inte, men de har båda en telia.com-adress.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig angående det. Skulle kanske ha använt X och Y istället.
Jag är mycket medveten om det. Jag vet inte vad du vill veta mer, den ene är bekant den andre helt obekant. Vill inte lämna ut deras exakta adresser.
Så de har [email protected] båda två?
Inte [email protected], [email protected] [email protected], [email protected]?
Så de har [email protected] båda två?
Inte [email protected], [email protected] [email protected], [email protected]?
Den ena har [email protected] och den andre har [email protected]. Förnamnet är samma hos båda, förutom den som har två förnamn, där är bara det första förnamnet samma.
När du skriver in namnet i ett nytt email, och klickar på Enter eller tab, då ser du personens namn i Till-fältet. Bredvid finns en liten nedåtriktad hake. Om du klickar på den så ser du den mailadress det skickas till (det som Mailappen tror i alla fall). Är det rätt där?
När du skriver in namnet i ett nytt email, och klickar på Enter eller tab, då ser du personens namn i Till-fältet. Bredvid finns en liten nedåtriktad hake. Om du klickar på den så ser du den mailadress det skickas till (det som Mailappen tror i alla fall). Är det rätt där?
Äntligen!
När du skriver in namnet i ett nytt email, och klickar på Enter eller tab, då ser du personens namn i Till-fältet. Bredvid finns en liten nedåtriktad hake. Om du klickar på den så ser du den mailadress det skickas till (det som Mailappen tror i alla fall). Är det rätt där?
Ja, det är rätt namn där.
Nu har jag ju tagit bort mailkontot och lagt till det igen, så som jag blev rådd tidigare i tråden, så problemet är kanske redan löst.
Ska prova att skicka ett mail igen för att testa.
När du skriver in namnet i ett nytt email, och klickar på Enter eller tab, då ser du personens namn i Till-fältet. Bredvid finns en liten nedåtriktad hake. Om du klickar på den så ser du den mailadress det skickas till (det som Mailappen tror i alla fall). Är det rätt där?
NU ser jag att när jag skriver in början på namnet så dyker två adresser upp, den rätta ligger först och den felaktiga som nummer två. Nu har jag lyckats radera den. Slutet gott, allting gott, hoppas jag.
NU ser jag att när jag skriver in början på namnet så dyker två adresser upp, den rätta ligger först och den felaktiga som nummer två. Nu har jag lyckats radera den. Slutet gott, allting gott, hoppas jag.
Hjälp! Nu får jag svar från den felaktiga adressen igen. Inget verkar fungera trots åtgärder.
Vad menar du med "blockerat"? Att "blockera" känns väl mer som något man gör för att förhindra trafik in, inte ut.
NU ser jag att när jag skriver in början på namnet så dyker två adresser upp, den rätta ligger först och den felaktiga som nummer två...
Hur går detta ihop med vad du skrev i inlägg #9?
Du har ju bekräftat i det inlägget att det hade gått iväg till rätt adress. Så vad spelar det för roll att det finns en felaktig adress som dyker upp som nummer två i en lista? Om du bara väljer den rätta i listan - vilket du har gjort, enligt inlägg #9 - så gör den felaktiga adressen ingen skada i den där listan.
Hur går detta ihop med vad du skrev i inlägg #9?
Du har ju bekräftat i det inlägget att det hade gått iväg till rätt adress. Så vad spelar det för roll att det finns en felaktig adress som dyker upp som nummer två i en lista? Om du bara väljer den rätta i listan - vilket du har gjort, enligt inlägg #9 - så gör den felaktiga adressen ingen skada i den där listan.
Du verkar inte förstå problemet.
Jag skickar till rätt adress ([email protected]) , men hen får inte mitt mail, utan istället en för mig okänd person, som har en annan mailadress ([email protected]).
Det fungerar när jag skickar via webbmail eller en annan mailklient.
Något är uppenbarligen fel med min mailklient, men jag vet inte vad och hur jag ska åtgärda det.
#9 beskriver hur jag får upp källkoden och konstaterar att det är rätt adress ...MEN den hamnar ändå hos fel person.
Jodå, jag förstår problemet.
Jag menade bara att det inte spelar någon roll att den felaktiga adressen dyker upp i en lista, om du ändå inte väljer den i listan, och om du ändå redan har konstaterat att det i utgående mejlets källkod står rätt adress.
Om det står rätt adress i källkoden, så torde problemet ligga utanför din mejlklient. Kanske hos den utgående mejlserver du använder, eller hos mottagarens inkommande mejlserver.
Det skulle vara intressant att se hur källkoden ser ut hos mottagaren. Där borde man kunna se om det har skett någon vidarebefordran eller liknande.
Ja, det är rätt namn där.
Nu har jag ju tagit bort mailkontot och lagt till det igen, så som jag blev rådd tidigare i tråden, så problemet är kanske redan löst.
Ska prova att skicka ett mail igen för att testa.
Att det är "rätt namn där" är inte det du ska kolla efter, utan om det är rätt emailadress
Jodå, jag förstår problemet.
Jag menade bara att det inte spelar någon roll att den felaktiga adressen dyker upp i en lista, om du ändå inte väljer den i listan, och om du ändå redan har konstaterat att det i utgående mejlets källkod står rätt adress.
Om det står rätt adress i källkoden, så torde problemet ligga utanför din mejlklient. Kanske hos den utgående mejlserver du använder, eller hos mottagarens inkommande mejlserver.
Det skulle vara intressant att se hur källkoden ser ut hos mottagaren. Där borde man kunna se om det har skett någon vidarebefordran eller liknande.
Jag ska höra med hen om det. Tack för tips.